Facebook oldal vagy saját honlap? Elég a Facebook? Kell weboldal?

kiraly és királynő kártyalap, mert a saját oldaladon te is az vagy

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Ha vállalkozásod van, valószínűleg benned is felmerült már a kérdés: miért ne lehetne elég egy üzleti Facebook oldalt működtetni, miért kellene befektetni saját weboldal készítésébe és fenntartásába? Gondold végig a pro és kontra érveket!

Egy vállalkozás online megjelenése legtöbb esetben egy üzleti Facebook oldal létrehozásával kezdődik. És sokszor itt ki is merül. Mert kérdéses, a weboldal olyan befektetés-e, ami megéri, hiszen a közönséget esetleg pont ugyanúgy – vagy még jobban is – el lehet érni a közösségi médián keresztül.

Ha a vállalkozásod online is értékesít, akkor muszáj, hogy rendelkezzen valamilyen webes felülettel. Sőt, sokszor már egy nem online értékesítő vállalkozást sem vesznek komolyan a potenciális vásárlói, ha nincs semmilyen internetes megjelenése. De vajon érdemes-e befektetni egy saját weboldalba, ha a webes jelenlét megoldható egy üzleti Facebook oldallal is?

Cél, hogy megbízható vállalkozóként lássanak

Bármilyen internetes jelenlétet választasz, a cél az, hogy a vállalkozásod hitelesnek, megbízhatónak tűnjön, mert csak így veheted rá a potenciális ügyfeleidet, hogy vásároljanak tőled.

Akár csak Facebook oldalad van, akár weboldalad is, mindig igaz, hogy akkor fogsz tudni igazán jó eredményeket elérni, ha világos elképzeléssel rendelkezel, mire is szeretnéd használni a felületeket, kiket szeretnél elérni és meggyőzni.

Generációs különbségek

Ha már tudod, hogy a közönséged a weben keresztül is el szeretnéd érni, ismerned kell a szokásaikat. Milyen módszerekkel jutnak információkhoz az online térben és mitől látnak egy vállalkozást megbízhatónak?

Az idősebbek jellemzően a Google-t használják keresésre, így ha weboldaladdal jól szerepelsz a keresőben, akkor nyert ügyed van. A fiatalabbak között vannak olyanok, akik inkább a közösségi média oldalakhoz fordulnak, ha szükségük van valamire, és akár tökéletesen megbízhatónak ítélnek egy Facebook-shopot vagy egy üzletet az Etsy-n saját weboldal nélkül is.

Ha csak üzleti Facebook oldalad van…

Nagyon könnyű létrehozni

Egy üzleti Facebook oldalt nagyon gyorsan, könnyen, egyszerűen létre lehet hozni, ráadásul ingyenesen. Az oldalt kezelő szoftver készen áll, neked nincs vele dolgod. Mindenféle technikai tudás nélkül is belevághatsz, és akár egy óra alatt készen lehet még úgy is, hogy minden lehetséges adatot megadsz a vállalkozásodról.

Viszont éppen azért, mert nagyon könnyen és gyorsan létrehozható egy oldal, ugyanilyen könnyen lehet csaló, hamis oldalakat létrehozni és ezeket valótlan adatokkal feltölteni. Lájkokat, visszajelzéseket pénzért is lehet vásárolni, nem csak kiérdemelni. És ezt a felhasználók is pontosan tudják! Vagyis az, hogy van egy Facebook oldalad, sokak szemében még szinte semmilyen bizonyítékot nem jelent a megbízhatóságodra nézve.

Sablonos a megjelenésed

Az, hogy a megjelenés testre szabása nagyon korlátozott, lehet előny és hátrány is. Kevés döntéssel jár az oldal létrehozása, és a “megújulás” sem igényel különösebben nagy erőfeszítést. Lehet, hogy csak egy új háttérkép kell hozzá.

Viszont mivel kevés saját design döntést lehet hozni, nehéz kitűnni a többiek közül. Ha van saját arculatod, ahhoz viszonylag nehéz kapcsolódni. Az adott oldalfelépítést, megjelenést csak elfogadni tudod, megváltoztatni nem.

Nagy a közönség, de erős a verseny a figyelmükért

A Facebook profilok száma egyre növekszik, szinte mindenki használja, azaz nagyon sok embert nagyon könnyűnek tűnik elérni rajta keresztül.

De azért vedd figyelembe azt is, hogy nem mindenki regisztrált. Ha egy szöveget, videót, eseményt kizárólag a Facebookon teszel közzé, akkor ahhoz sokan egyáltalán nem tudnak hozzáférni. Őket nem tudod elérni, és a kapcsolatfelvételt sem tudod biztosítani velük.

Ráadásul annak ellenére, hogy nagyon sok a felhasználó, az elérésük nem olyan egyszerű. Aki nem kifejezetten rád kíváncsi, az csak akkor találkozik a bejegyzéseiddel, oldaladdal, ha rád keres. Egyre alacsonyabb a természetes elérés, azaz egyre kevesebb embernél bukkansz fel a hírfolyamban. Még akkor is fizetned kell a megjelenésért, ha a saját követőidnél szeretnél nagyobb arányban megjelenni. Ráadásul egy ideje úgy tűnik, egyre többet kell hirdetned ugyanakkora eléréshez.

Ahhoz, hogy minél több ember lásson, egyre több erőforrásra van szükséged: vagy folyamatosan, nagy mennyiségben kell tartalmat készítened, vagy fizetned kell érte.

És abban a pillanatban, ahogy nem posztolsz annyit vagy nem fizetsz, a láthatóságod lecsökken.

Gyors a kapcsolatfelvétel, de csak a Facebookon belül

A Facebookon a kapcsolatfelvétel egyszerű és gyors – persze csak azokkal, akik szintén felhasználók, és ha megfelelnek neked azok a csatornák, amiket a rendszer biztosít.

Ha valakinek szimpatikus a vállalkozásod, tetszik a szolgáltatásod, nehezen jut konkrét információkhoz, például az árak, nyitva tartás, fizikai cím és e-mail cím néha egészen nehezen található meg, ha elérhető egyáltalán.

Viszont a reakciók száma biztosan magasabb lesz, mint esetleg a weboldaladon lenne. A Facebook azonnal a személyes ismeretség érzését adja a veled kapcsolatba kerülőknek, akiknek könnyű kapcsolódniuk, sőt akár érzelmileg elköteleződniük vállalkozások felé.

Nem szabad lebecsülni a közösség kialakításának lehetőségét, mert erre a Facebooknál jobb eszköz jelenleg nem elérhető.

Tartalom gyorsan kell és nem is a tiéd, amit publikálsz

A Facebook nagyon gyors tartalomgyártást és reagálást tesz lehetővé. Ennek az árnyoldala viszont az, hogy el is várt az állandó jelenlét, folyamatos reagálás. Minél hosszabb ideje nincs friss tartalmad, annál rosszabb lehet a megítélésed. Amit pedig közzéteszel, az is azonnal a süllyesztő felé indul.

A tartalmakat illetően főként a szórakoztatásra kell a hangsúlyt helyezni. Ráadásul annyira feltűnően és harsányan kell kommunikálni, hogy kitűnj a versenyben – mert a potenciális közönségedet elborítja a többi vállalkozó, a család, barátok bejegyzései a tieid mellett. Te is csak egy vagy a sokból, akik az olvasók figyelméért versengenek. (És nem is említettem a cuki macskás videókat.)

És tudsz róla, hogy az általad közzétett tartalom a Facebook tulajdona? Szabadon használhatja saját céljaira, bármikor rendelkezhet vele, letilthatja, törölheti.

Kiszámíthatatlan szabályok

A Facebook által hozott szabályok, korlátozások, felhasználási feltételek nagyon gyakran változnak, nehéz őket követni, és a változások teljesen kiszámíthatatlanok. Ilyen értelemben egyáltalán nincs kontrollod a rendszer szoftvere, működése fölött. A Facebook gyakorlatilag azt csinál, amit akar. Nincs lehetőséged visszakérdezni vagy ellentmondani, ügyfélszolgálatra nem számíthatsz. Ha nem értesz egyet a szabályokkal, csak arról dönthetsz, hogy elfogadod ezeket vagy kiszállsz.

El kell fogadnod, hogy bármikor változhat úgy az algoritmus, hogy sokkal alacsonyabb lesz az elérésed, vagy sokkal magasabbak a hirdetési költségeid.

Elég egy “rossz” szóhasználat, egy “nem megfelelő” kép, egy “gyanús” fájl és már tiltva is van a posztod vagy akár az egész oldalad. Bele kell nyugodnod, hogy a Facebook bármikor korlátozhat funkciókat, letilthatja vagy törölheti az oldalad. Az összes addigi munkád egy szempillantás alatt megsemmisülhet.

A legjobb, ha úgy tekintesz az oldaladra, ahogy egy marketing szakértő mondta: “Neked nem egy Facebook oldalad van, hanem a Facebook-nak van egy oldala, amire fel van írva a vállalkozásod neve.”

Korlátozott elemzési lehetőség és marketing

Habár a Facebook rendelkezésedre bocsát néhány látogatottsági adatot és statisztikát, ezek az adatok nem a tieid és nagyon korlátozottan tudod használni őket.

A marketing eszköztárat tekintve teljes egészében a Facebook rendszereihez kell alkalmazkodnod. És szinte biztos, hogy ennél több marketing csatornára van szükséged a hatékony ügyfélszerzéshez, amelyek között az üzleti Facebook oldal csak egyetlen lehetőség. Igaz, az oldal hatékonyan összeköthető további közösségi média felületekkel, például az Instagrammal.

A te eredményeid viszont kirakatba vannak téve, nagyon könnyen összehasonlítható vagy a versenytársaiddal: hányan követnek, kedvelnek, hányan osztják meg a tartalmaidat.

Alacsony szintű keresőoptimalizálás

A Facebook oldalakat is megtalálják a keresőmotorok, és biztosan meg is jelenik majd az oldalad a keresőben, de szinte csak akkor, ha pontosan a vállalkozásod nevére keres rá valaki. A posztokban nincs nagy mozgástér a kulcsszavakat használó optimalizáláshoz. A keresők honlapok cikkeit, oldalait fogják ajánlani találatként, nem Facebook posztokat.

Sok közösségi megerősítés lehetősége

Ha valaki a kapcsolatba lépést, vásárlást fontolgatja a vállalkozásodtól, valószínűleg átnézi a Facebookon közzétett visszajelzéseket. Jó esetben rengeteg ilyen közösségi megerősítés érhető el nagyon gyorsan. Az embereknek fontos viszonyítási pont, mit kedvelnek az ismerőseik, mikről írnak bejegyzéseket, mivel vannak elfoglalva.

Ha weboldalad (is) van…

Befektetést jelent

A Facebook oldallal szemben egy weboldal létrehozása egyszeri, nagyobb befektetés, és ez nemcsak pénzt, hanem időt, erőfeszítést is jelent a részedről. A fenntartása is pénzbe kerül. Bérelned kell a domain-t, tárhelyet, fizetni SSL-t. Gondoskodni a frissítésről és a karbantartásról, a biztonságról és a rendszeres mentésről. Ezekhez vagy egy kis technikai tudásra van szükséged, vagy segítségre, ami szintén nincs ingyen.

Ráadásul ha megújítani szeretnéd néhány év múlva, az lehet, hogy még nagyobb kiadás lehet. Nagyon gondosan kell kezelni az addigra már összegyűlt tartalmaidat, hogy ne sérüljenek a honlap által elért eredmények a keresőben.

Ha azért szeretnél változtatni rajta, mert megváltozott a vállalkozásod valamilyen paramétere (másoknak mást szolgáltatsz), vagy módosítanád az oldal célját, az komoly újratervezést és újabb kör kivitelezést igényelhet.

Hiteles a vállalkozásod megjelenése

Éppen, mivel a weboldal nagy befektetés minden szempontból, azt sugallja, a vállalkozásod hosszú távra tervez. A saját domain, az igényes megjelenés, a pontos adatok a vállalkozásról, a felhasználóbarát felépítés mind professzionalizmust, hitelességet sugall.

A vásárlók döntő többsége szereti ellenőrizni egy vállalkozás weboldalát, mielőtt megadja a bankkártya adatait. Ha meg tudnak bizonyosodni róla, hogy a vállalkozás létezik és feltételezhetően nem is tűnik el a közeljövőben, akkor biztonságban érzik magukat. Sok olyan bizalomépítő elem elhelyezhető az oldalon, ami máshol nehézkesen megmutatható lenne (vásárlási, fizetési, szállítási információk, esetleg raktárkészlet, garancia érvényesítésének részletei stb.).

Szabadon kialakítható tartalom és felépítés

A weboldalad teljes tartalma, kialakítása a te tulajdonod, senki nem veheti el tőled. Ha esetleg valamikor elköltözteted az oldalad, másik tárhelyet választasz, mindent vihetsz magaddal, az összes tartalmat és adatot.

Nálad van a teljes kontroll, arról írsz, amiről csak szeretnél, te hozod a szabályokat. Te szervezheted meg a látogató által bejárandó utat az ehhez szükséges oldalak létrehozásával. Biztosíthatod, hogy minden olvasható, világosan megfogalmazott legyen.

Az oldal funkcióit céljaidnak megfelelően tudod teljesen az igényeidnek megfelelően kialakítani. Legfeljebb a fejlesztés anyagi vonzata szabhat határt, ha szab.

Lehetőséged nyílik nemcsak aktuális, hanem örökzöld, nagyobb volumenű, mélyebben szakmai tartalmakat is közzétenni, amik akár évekig is hozhatnak érdeklődőket a weboldaladra.

Ha a látogató már eljutott az oldaladra és böngészi, figyelme rád, az oldaladra, bejegyzéseidre, szolgáltatásodra irányul.

A teljes szabadságot csak néhány előírás töri meg: a vállalkozói honlap tartalmának vannak kötelező elemei, amit jogszabályok írnak elő. Ezeket a dokumentumokat neked kell elkészítened, és elképzelhető, hogy segítséget is kell igénybe venned hozzájuk.

Teljesen egyedi megjelenés

A honlapod egészen a végletekig úgy nézhet ki, ahogy csak szeretnéd. Lehet teljesen egyedi fejlesztésű minden apró részlete. A megjelenéssel nem kell semmilyen más által megszabott szigorú sablont követni, könnyedén megkülönböztethető lehetsz a versenytársaidtól.

Hatékony keresőoptimalizálás

A weboldalad nagyon hatékonyan optimalizálható, hosszú távú stratégiát is kidolgozhatsz. Ugyan sok időbe telhet, mire eredményeket hoz, viszont hosszan is képes hatni. Egy-egy jó cikk akár évekig vonzza majd a potenciális ügyfeleket.

Teljes körű elemzés és marketing

Ha saját honlapod van, lehetőséged nyílik arra, hogy nagyon részletesen mérd a látogatottsági adatokat, megtudd, mire kerestek az olvasóid, milyen oldalakat néztek meg, mennyi időt töltöttek a tartalmaiddal, mivel tevékenykedtek az oldaladon. Még azt is megtudhatod, milyen eszközön melyik böngészőt használták, amikor felkeresték az oldalad.

A marketing lehetőségeid szinte végtelenek, rengetegféle eszköz, módszer, szoftver között válogathatsz, ami segít az oldaladat ismertebbé tenni, oda látogatókat vonzani és őket ügyfelekké “varázsolni”.

Nem kell egy bizonyos szoftver lehetőségeihez kötnöd magad, ha az olvasóiddal, érdeklődőiddel szeretnéd felvenni a kapcsolatot, vagy nekik akarsz ilyen lehetőséget nyújtani. Használhatsz üzenetküldő alkalmazást, űrlapot, megadhatod a fizikai és elektronikus elérhetőségeidet. Mindenkinek ajánlhatod azt a csatornát, amiben a leginkább otthon érzi magát.

Mi a legjobb gyakorlat?

Nem kell feltétlenül minden vállalkozásnak weboldal, vagy legalábbis nem azonnal. De ha lehetőséged van rá, hogy legyen, akkor a legjobb gyakorlat, ha a Facebook oldalad támogatja a weboldalad, és olyan eszközként kezeled, ami látogatókat szállít hozzá. A legjobb, ha a Facebook oldalad támogatja a weboldalad, a közösségi média jelenlétedet a honlapod népszerűsítésére (is) tudod használni.

A weboldaladon aztán már bármilyen módon befolyásolhatod a látogatókat, hogy ügyféllé váljanak, böngésszék a termékeid, szolgáltatásaid. Ez az a hely, ahol többet megtudhatnak rólad, a vállalkozásodról, ahol elnyerheted bizalmukat. Ahol nincsenek különleges, állandóan változó feltételek. Ahol a látogatók mindig azt fogják látni, amit szeretnél hogy lássanak. Ráadásul nem kell cicás videókkal versenyezned a figyelmükért.

Szóval a jó válasz arra, hogy melyiket válaszd: az, hogy mindkettőt. A legjobb, ha erősítik egymást. A cikkeidet, oldalaidat posztold a Facebookon, a honlapodon pedig tüntesd fel a közösségi média profiljaid linkjét.

Ha még mindig nem vagy meggyőzve, gondolj bele! Mikor vásároltál utoljára online olyan vállalkozástól, aminek nem volt weboldala? Ha igen, izgultál-e azért, hogy meg fogod-e kapni, amit szeretnél, a megfelelő minőségben?

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még jobb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!