Tippek hiteles weboldal építéséhez – 1. rész: tartalom

Világító neon Open felirat.

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Mit jelent az, hogy hiteles egy weboldal? Azt, hogy a tartalma és a megjelenése alapján a látogatók megbízhatónak és tisztességesnek gondolják a mögötte álló vállalkozást. És ha annak gondolják, sokkal nagyobb az esély rá, hogy megteszik a következő lépést, azaz felveszik veled a kapcsolatot, rendelnek valamit vagy időpontot foglalnak nálad, egyszóval elvégzik azt, amiért létrehoztad a weboldalt.

Az alábbiakban gyakorlati tanácsokat kapsz, mit tudsz tenni annak érdekében, hogy a látogatók hitelesnek gondolják a weboldaladat. Elsősorban a weboldal tartalmára térünk ki, a megjelenésről egy következő cikkünkben lesz szó. A tippek közül némelyik könnyebben és gyorsabban, némelyik csak hosszabb nekifutásra megvalósítható. De mindenképp érdemes belekezdened, és akár apró lépésekben, de javulást érhetsz el.

Mutasd meg, hogy valós személy(ek), illetve szervezet áll a weboldal mögött, és hogy ezek az emberek megbízhatóak!

Ahhoz, hogy a weboldalad látogatói elhiggyék, hogy te egy valóban létező hús-vér ember vagy és a vállalkozásod is létezik, több dolgot is célszerű megosztanod velük:

  • Könnyen elérhető helyeken – például a láblécben és a Kapcsolat oldalon – tüntesd a postacímedet, hogy egyértelmű legyen, hogy fizikai cím is tartozik a vállalkozáshoz.
  • Amennyiben egyéni vállalkozó vagy, már a Főoldalon jelenjen meg a teljes neved és a fotód is.
  • Ha egyedül dolgozol, próbáld kerülni a többesszámot, ne írd azt, hogy “mi”.
  • Legyen külön bemutatkozó oldalad (Rólam/Rólunk).

Ha kisvállalkozó vagy, a Rólam oldalad ez az egyik legfontosabb és legtöbb megnyitást generáló aloldalad. Ez az oldal ad lehetőséget arra, hogy tapasztalataid és szaktudásod bemutatása mellett megmutathasd szerethető és szimpatikus oldalad is. Ez azért fontos, hogy ne csak a szakértelmedet ismerjék el, hanem emberileg is megbízzanak benned. Ha jól építed fel ezt az oldalt, akkor könnyen meggyőzheted látogatóidat arról, hogy te vagy számukra a legjobb választás.

A bemutatkozó oldal céljai:

  • Annak bemutatása, mit tudsz tenni a látogatóidért, miben tudsz nekik segíteni, milyen problémáikra kínálsz megoldást. Nem jó megoldás, ha csak magadról vagy az üzleti céljaidról beszélsz anélkül, hogy az olvasókat figyelembe vennéd. Szintén nem érdemes életrajzszerűen beszámolnod életed eddigi összes történéséről, elég pár fontos esemény kiemelése. A lényeg, hogy mindig a látogatóra és az ő problémájára legyen kihegyezve a bemutatkozás!
  • Erősíted a hitelességed, megbízható üzleti partner képét rajzolod ki magadról. Mivel tudod ezt elérni? Az alábbiakból tudsz válogatni: esettanulmányok bemutatása; vélemények korábbi ügyfelektől; képzettségek; tapasztalatok; díjak; szakmai szervezeti tagság; korábbi ügyfelek logói, stb. Fontos, hogy ezeket akár ellenőrizni is lehessen.
  • Megmutatod szerethető oldalad. Ehhez muszáj egy kis személyességet is csempészni a bemutatkozásba, de ne ijedj meg, nem kell családodról vagy magánéletedről beszélned. Elég, ha csak egy kis rálátást engedsz az olvasóknak, például elmeséled, hogy mi mással foglalkozol még, mi a hobbid, mivel töltöd a szabadidődet.
  • Lehetőséget adsz a látogatóknak, hogy kapcsolatba lépjenek veled.

A bemutatkozó oldalra tegyél ki fotókat magadról, irodádról, munkakörnyezetedről. Akár a hobbidról is feltehetsz egy képet.

Ha többen vagytok a vállalkozásban, mutasd be a csapat tagjait névvel és fényképpel. Ha sokan vagytok, elég lehet egy csoportkép is.

Mutasd meg, hogy a területed szakértője vagy!

Hiába vagy a legjobb valamiben, ha erről senki nem tud. Anélkül, hogy marketinges és keresőoptimalizálási kérdésekbe belemennénk, van pár szempont, aminek jó, ha megfelel a weboldalad.

A Főoldalon legyen teljesen világos, hogy ki vagy és mivel foglalkozol, és hogy ez kinek és miért jó. Ennek bemutatásához ne használj szakszavakat (kivéve, ha a célközönséged is szakmabeli) és semmitmondó frázisokat. Inkább törekedj az egyszerűségre és olyan kifejezéseket vegyél elő, amiket feltehetően a célközönséged is használna, amikor a problémájáról, illetve az elérendő céljairól beszél. A szöveg stílusa legyen világos, közvetlen, nyílt. Emellett legyél olyan specifikus, amennyire csak lehet.

A következő és nagyon fontos feladat, hogy tegyél közzé minél több releváns tartalmat, ugyanis ez azt mutatja, hogy jól informált és jól képzett vagy a területeden. Próbáld meg az adott iparágat minél szélesebben lefedni – például ha költöztető céged van, írj tippeket a pakolásról is. Ha valamilyen látványos folyamatot viszel végbe – például bozótot irtasz, kertet rendezel – ne csak a végeredményt mutasd meg fotókon, hanem magát a folyamatot is, hogy az emberek tudják mire számítsanak. Nagyon lényeges, hogy a közzétett tartalom hasznos, értékes és jól érthető legyen a célközönséged számára. Ehhez természetesen ismerned kell őket. Tudnod kell, hogy milyen problémát próbálnak megoldani, mennyit tudnak az adott problémáról és hogy milyen eredményt szeretnének elérni.

Fontos, hogy a weboldalad tartalma fedje le az egész szolgáltatás-, illetve termékskáládat. Hiába foglalkozol ugyanis valamivel, ha nem szentelsz neki elég tartalmat, a látogatóid azt fogják gondolni, hogy azt a területet nem tartod olyan fontosnak. Például lakberendező vagy, de a weboldaladon csak a kacsalábon forgó paloták bemutatásának adsz teret, a garzonoknak alig.

Ne rejts el semmit, ami fontos információ lehet!

Fontos információ lehet a kapcsolat, az egyes szolgáltatások, termékek tartalma és ára, garanciák, különböző igénybevételi vagy vásárlási feltételek, stb. Ezeket az információkat könnyen elérhetővé kell tenni a weboldaladon, ugyanis ez azt sugallja, hogy nem titkolsz semmit és megérted a vásárlóidat.

A terméked, szolgáltatásod leírása különösen fontos akkor, ha az nem sztenderd eljárást vagy terméket jelent, amit a látogatók többsége ismer és a jellemzőivel is tisztában van. Ha egészen egyedi a módszered, amivel dolgozol, nagyon fontos annak részletes bemutatása. Az árak feltüntetése szintén fontos szempont. Sokan visszapattannak, ha nem találnak árakat egy weboldalon. Még ha egyedi árajánlatot is adsz minden megkeresésre, akkor is érdemes legalább a kezdőárakat feltüntetned, hogy a nagyságrenddel tisztában legyenek.

Érdemes bemutatni az egész folyamatot, hogy kapcsolatfelvétel után mi történik, milyen folyamaton megy végig a vásárló, az ügyfél. A gyakran előforduló kérdéseket célszerű összegyűjteni és a kapcsolódó tartalmaknál megjeleníteni a weboldalon.

Legyen könnyű felvenni veled a kapcsolatot!

Hozz létre egy Kapcsolat oldalt, amit a főmenüből és a láblécből is el lehet érni. Itt jól láthatóan tüntesd fel a telefonszámod, e-mail címed, postacímed. Írj pár barátságos mondatot arról, hogy mi fog történni kapcsolatfelvétel után, mi történik ha nem veszed fel a telefont, mennyi idő alatt válaszolsz az e-mailekre, stb. Ha csak egy meghatározott időszakban érnek el, célszerű azt is feltüntetni.

Ha kapcsolatfelvételi űrlapot is használsz, ügyelj arra, hogy csak a legszükségesebb mezők legyenek benne, ne kérj el adatokat indokolatlanul. Győződj meg róla, hogy az űrlap megfelelően működik: hibás kitöltés esetén hibaüzenetet küld; pontos kitöltés esetén visszajelez, hogy az üzenet el lett küldve; te pedig meg is kaptad az üzenetet.

A Kapcsolat oldalon is célszerű elhelyezni egy kedves fotót magadról vagy csapatodról, hogy itt is megerősítsd, hogy valós, szerethető és megbízható ember áll a weboldal másik oldalán.

A weboldalad legyen könnyen használható!

Ez azt jelenti, hogy zökkenőmentesen, az elvárt és megszokott módon működik és így is van felépítve. Ehhez érdemes megismerni a versenytársaid weboldalát, megvizsgálni, hogy milyen menüpontjaik vannak, hogyan van strukturálva a kezdőlap, milyen fotókat használnak, stb. Ez nem jelenti azt, hogy egy az egyben le kell koppintanod valamelyik felépítését és kinézetét, de érdemes a hasonlóságra törekedni, hiszen a látogatók hozzá vannak szokva egy bizonyos sémához és működéshez. Ha olyat kapnak, amit már ismernek, az növeli bennük a bizalmat.

Külön kiemeljük a főmenüt. A menü nem az a terület, ahol meg kéne csillogtatnod kreativitásodat és humorodat. Itt az unalmas és megszokott elnevezések a célravezetőbbek. A menüpontok legyenek egyértelműek és beszédesek. Ha az emberek olyan menüpontot látnak, ami bár kreatív, de nem derül ki egyértelműen, hogy mi van mögötte, nem fogják egyből tudni, hogy érdekes-e számukra. Ebben az esetben találgatniuk kell, de ha rákattintva nem azt kapják, amire számítottak, akkor bosszúsak lesznek. Viszont ha egy egyértelmű menüpont a kívánt irányba viszi őket tovább, akkor magabiztosnak érzik magukat és a vállalkozást is megbízhatóbbnak ítélik.

Néhány példa az egyértelműbb menüpontokra:

  • ISMERJ MEG helyett RÓLAM
  • MIVEL FOGLALKOZOM helyett SZOLGÁLTATÁSOK
  • IROMÁNYAIM helyett BLOG
  • FEJLESZD MAGAD helyett KÉPZÉSEK
  • KERESS MEG helyett KAPCSOLAT

Amennyiben egy mód van rá, kerüld a lenyíló menüket. Ezek idegesítőek tudnak lenni, illetve arra is megvan az esély, hogy arra a menüpontra, amiből lenyílnak az almenük, egyáltalán nem kattintanak a látogatók.

Hogyan ronthatod el a főmenüdet? – ha részletesebben is érdekel a téma, olvasd el cikkünkben, ami tíz hatékony módszert vesz végig, ha ilyen szándékod lenne. Haha!

Hol legyen a logó? A logó megszokott, hagyományos helye a bal felső sarok. Amikor a látogatók elvesznek egy weboldalon, általában a Főoldalhoz térnek vissza, hogy újra felvegyék a fonalat. Ezt a legkönnyebben a logóra való kattintással érhetik el. Kutatások bizonyítják, hogy elsősorban a bal fölső sarokban keresik azt, így ha máshová (pl. középre) helyezed el, kisebb lesz a visszatalálási arány. Mindehhez persze az is kell, hogy a logó rá legyen linkelve a Főoldalra!

Ellenőrizd a linkeket, illetve globálisan az egész oldal működését, hogy minden megfelelően funkcionál-e. A témához szorosan kapcsolódik a weboldal megjelenése is. Erről az egyik következő cikkünkben lesz szó részletesen.

A tartalom mindig legyen frissítve!

A fontos információk – kapcsolati adatok, szolgáltatások ára és tartalma, stb. – mindig legyenek aktuálisak. Ha programokat, eseményeket hirdetsz meg, a már elmúlt történéseket inkább távolítsd el.

A blogcikkek közzétételénél törekedj a rendszerességre, de a publikálás dátumát ne tüntesd fel! Hiszen ha hasznos, segítő, értékadó anyagokat teszel közzé, azok valószínűleg ugyanúgy érvényesek lesznek hónapok vagy akár évek múlva is, viszont az olvasóid nem fogják egyből elavultnak gondolni őket.

Rendszeresen nézd át a weboldalad tartalmát, és ami már nem aktuális – pl. linkek, amik már nem létező oldalakra vezetnek – töröld ki. Ha egyes cikkekben dátumok is szerepelnek, próbáld meg úgy átírni őket, hogy anélkül is értelmezhetők legyenek.

Legyenek meg a kötelező elemek!

Magyarországon törvényileg szabályozott, hogy melyek egy céges weboldal kötelező elemei. Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény 4. §-a tételesen felsorolja, hogy milyen adatokat kötelező feltüntetni egy weboldalon. Ezeket az adatokat célszerű összegyűjteni egy külön aloldalra és Impresszum néven elhelyezni a linkjét a weboldal láblécében.

Az Impresszumon kívül további hivatalos dokumentumokra is szükséged lehet. Az egyik az adatkezelési tájékoztató, melyre akkor van szükséged, ha a honlapodon bármilyen formában adatokat ad meg magáról a látogató. Ilyen eset lehet például, ha kitölt egy űrlapot, ahol meg kell adni a nevét és az e-mail címét. Az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) közzététele is szükséges, ha a weboldalon keresztül értékesítesz szolgáltatást vagy terméket. Ezeket a hivatalos dokumentumokat érdemes jogásszal elkészíttetni és az Impresszumhoz hasonlóan a láblécbe elhelyezni, ahol folyamatosan és egyszerűen hozzáférhetőek.

Az említetteken kívül egyéb nyilatkozatokra is szükséged lehet. Bővebben olvashatsz a témáról A weboldal kötelező elemei című cikkünkben.

Saját domain-en legyen a weboldal!

Ugyan nem tartozik közvetlenül a weboldal tartalmához, de érdemes magára a domain-re is kitérni. Több szolgáltató van, ahol ingyen lehet kapni domain-t, de ebben az esetben mindig lesz valamilyen utalás a domain nevedben az adott szolgáltatóra (pl. teoldalad.wordpress.com vagy teoldalad.wixsite.com). Ezek a rendszerek jellemzően nagyon rugalmatlanok és nagyon hamar beleütközhetsz olyan hiányzó funkciókba, amit már csak előfizetéssel tudsz megkapni.

A saját domain bérlése nem jár nagy kiadással. Ezzel elkerülheted azt is, hogy a látogatóid azt gondolják rólad, hogy ha még erre sem volt képes áldozni, akkor milyenek lehetnek a szolgáltatásai?

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még jobb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!