Kettőzött tartalom. Kettőzött tartalom

SEO
cirkuszi felirat: original!

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

A duplikáció, többszörösen elérhető tartalom sokszor szóba kerül, mint egy oldal helyezését negatívan befolyásoló tényező. Lehet szándékos vagy akaratlan, plágium, vagy csak rossz beállítások miatt előforduló. A Google nem büntet érte, de kényelmetlenséget azért okozhat. Néhány átgondolt beállítással viszont a problémák nagy része könnyen kezelhető!

Mi az a duplikáció?

A duplikáció olyan ismétlődő tartalom, amely több különböző URL alatt is elérhető, és ezeket a Google indexelte is.

A tartalom nem feltétlenül egyezik meg szóról-szóra, az is ismétlődésnek számít, ha csak észrevehetően hasonlít. Nincsen azonban egzakt definíciója annak, hogy milyen hosszú szövegben milyen mértékű egyezés számít duplikációnak.

Hogyan fordul elő duplikáció?

Duplikáció előfordulhat egy domain-en belül, illetve különböző domain-eket érintve. Sajnos nincs olyan eszköz, ami gombnyomásra listázza az összes ilyen problémát, a legtöbb esetet megelőzni könnyebb.

A duplikáció nem súlyos hiba SEO szempontból, és ha a honlapodon rendszeresen egyedi, minőségi tartalmat teszel közzé, akkor valószínűleg nem fog gondot okozni.

Néhány beállítást hasznos átnézni és átgondolni, mert a legtöbb probléma könnyen orvosolható.

Többszörös tartalom, amely nem okoz gondot

Számtalan olyan elem van egy weboldalon, ami sokszor ismétlődik, minden aloldalon megegyezik, mégsem jelent gondot. Ilyen például a menü, az oldalsáv tartalma vagy a lábléc.

Néhány friss vagy népszerű bejegyzés részlete is elérhető lehet szinte minden URL-en, például az oldalsávban. Ezekkel nem lesz gond, a Google „érti” a céljukat.

Ha több nyelven is üzemeltetsz egy webhelyet, akkor lehet, hogy például egy oldalt, bejegyzést vagy termékleírást több nyelven is elérhetővé teszel. Nem okoz problémát az ismétlődés, ha a fordítás nem automatikus, hanem minőségi, természetes szöveg. Az oldalak tartalmazzanak hreflang címkét, jelezve, hogy az egyes verziók különböző régiókra vonatkoznak. (Ha hreflangot állítasz be, ne adj meg canonical címkét!) Ellenőrizd hreflang címkéket, megfelelő URL-re mutatnak-e. Sokak által használt fordító pluginek sem működnek mindig jól.

Nyugodtan gazdagítsd a bejegyzéseidet idézetekkel, de mellette tedd elérhetővé az eredeti szerző nevét, esetleg linket is, nem lesz gond belőle.

Ha teljes cikket veszel át más weboldalról, azt csak engedéllyel és forrásmegjelöléssel tedd. Emellett mindenképpen használd a canonical címkét, amely az eredeti megjelenés URL-jére mutat.

duplikáció két nő lába ugyanolyan szoknyában

Hogyan lehet a duplikációt megelőzni vagy kezelni?

Vannak olyan helyzetek, amikor viszont érdemes a duplikációval foglalkozni. A legjobb megelőzni, vagy ha már működik az oldal, akkor kezelni. Ezek jellemzően könnyű, bárki által elérhető technikák.

Sajnos nincs olyan módszer, ami minden esetben alkalmazható. Sokféle forgatókönyv alapján előállhat ilyen helyzet. A leggyakrabban használható eszközök:

301-es átirányítás

A 301-es átirányítás állandó átirányítási szándékot jelez. A keresőrobotok is követik az átirányítást, és a célként megadott URL-t indexelik. Az átirányított URL-re mutató linkek nem vesznek el, és a célként megadott oldalt erősítik. Akkor a legjobb használni, ha az átirányított és a céloldal tartalma teljes egészében megegyezik. Az eredeti, átirányított oldal már nem megnyitható, mert helyette mindig a céloldal töltődik be.

canonical címke használata

Ezzel megadható az eredeti, indexelendő oldal elérhetősége. Az alábbi kódsort kell beilleszteni minden érintett másolati oldal head részének kódjába vagy SEO plugin segítségével szerkeszteni:
<link rel='canonical' href='eredetioldalcime.hu'>

A címke használatával minden egyes URL elérhető marad (szemben a 301-es átirányítással), de a Google nem indexeli a „másolati” oldalt.

Ha a saját domain-eden belül alkalmazod, válaszd ki és add meg azt az oldalt eredetiként, amire a legtöbb külső link mutat, amelyikre több látogató érkezik. Túlgondolni viszont nem kell, bármilyen választás jobb, mintha nem lenne egyik sem kiválasztva.

Egy oldalra akárhány canonical címkés oldal mutathat. A Google valószínűleg akkor érzi csak problémásnak a helyzetet, ha ezek mind a főoldalra mutatnak. Ilyenkor vélhetően figyelmen kívül hagyja a címkéket.

Több SEO plugin is alkalmazza az oldalaknál az önmagára mutató canonical címkét, amikor az oldalon elhelyezett címke az oldal saját URL-jét tartalmazza. Gondot biztosan nem okoz, a Google ajánlja ezt a használatot.

A canonical címke használatával nem lehet ártani egy oldalnak. Nem megfelelő használat esetén sem büntet a Google, csak megpróbálja kitalálni, mi a legjobb megoldás.

noindex címke használata

A duplikáció fogalmában benne van, hogy akkor duplikáció valami, ha azt a Google indexelte. Azaz ha valamit nem indexel, akkor hiába létezik egy ezzel teljesen megegyező tartalom, az nem számít duplikációnak. A noindex címkéről – a duplikációt érintően is – bővebben itt olvashatsz.

De milyen esetben melyik módszert érdemes használni?

Duplikációs esetek, amelyeket érdemes elkerülni vagy kezelni

Domain-en belüli esetek

Ha weboldalad elérhető http vagy https előtaggal is, és/vagy www-vel és www nélkül, akkor érdemes 301-es átirányítást beállítanod. Ezeket az URL variációkat a Google külön oldalakként kezeli. Ilyenkor a külső és belső linkeket is vizsgálni kell, hogy mindegyik link az egyik verzióra legyen átirányítva.

Lehet akár 4 variációd is egy-egy aloldalra:
http://domain.hu/aloldal-cime
http://www.domain.hu/aloldal-cime
https://www.domain.hu/aloldal-cime
ezeket minden érdemes lehet erre átirányítani: https://domain.hu/aloldal-cime (vagy a preferált változatra).

Hierarchikusan rendezett bejegyzések esetén, ha a hierarchiát (például a kategóriákat) szerepelteted az URL-ben. Egy-egy bejegyzés URL-je könnyen többszöröződhet, ha az URL-ben használod például a kategóriák nevét. Ilyenkor az adott bejegyzés biztosan elérhető több URL-en is, például
https://domain.hu/bejegyzes-cime
https://domain.hu/kategoria1/bejegyzes-cime
https://domain.hu/kategoria2/bejegyzes-cime

Nincs egyértelmű javaslat, melyik a jobb URL struktúra: ha csak a bejegyzések címét használod az URL-ben vagy ha kategóriát is. Ennek kiválasztása teljesen személyes döntés kérdése. Ha úgy döntesz, a kategóriát is szerepelteted az URL-ben, akkor a duplikáció sokkal könnyebben megelőzhető úgy, ha csak egyetlen kategóriába sorolod be a bejegyzéseidet. Ha több kategóriához is szeretnéd őket kapcsolni, akkor inkább ezeket ne tartalmazza az URL.

A bejegyzések URL-jét meghatározhatod WordPressben a Beállítások / Közvetlen hivatkozások menüpontban, ahol a Bejegyzés címe formát érdemes választani (vagy a Saját szerkezet sorban megadni a /%category%/%postname%/ szerkezetet).

A leggyakoribb oka a tartalom duplikációjának a dinamikusan generált URL-ek használata. Külön URL-eket generálhatnak például webáruházak, termékszűrők vagy nézetválasztók használatakor. Ilyenek lehetnek a kattintáskövető- vagy analitikai kódokat, felhasználói session-öket tartalmazó URL-ek is.

Webáruházak esetében érdemes minden szűrési és választási lehetőséget végiggondolni, hogy értéket ad-e, hasznos-e a látogatóknak. Ha egy szűrési lehetőség nem ad többletinformációt, akkor inkább hagyd ki a használatát.

Dinamikusan generált URL-ek esetében mindig canonical címkét érdemes használni vagy noindex címkével ellátni a paraméterezett oldalakat. A legjobb az érintett rendszert megvizsgálni, ad-e megoldást erre a problémára, és ha igen, pontosan hogyan lehet beállítani.

Érdemes egy webáruház termékei esetében a szűrt oldalakat is indexelni hagyni akkor, ha a szűrőkifejezések keresett kulcsszavak is egyben. Ekkor érdemes viszont gondoskodni arról, hogy az oldal <title> és <h1> címébe is dinamikusan bekerüljenek a szűrőkifejezések.

Vannak weboldalak, amik előállítanak különböző oldalvariánsokat, például nyomtatóbarát verziót. Ezeket a legjobb noindex-szel címkézni.

Induló weboldalak esetében gyakori, hogy egyes gyűjtőoldalak (például kategória vagy címkeoldalak) még „szegények”, azaz üresek vagy csak egyetlen egy bejegyzést tartalmaznak. Ezek esetében a legjobb a noindex címke használata addig, míg legalább 2-3 bejegyzés össze nem gyűlik az oldalra. A gyűjtőoldalak indexelésének kérdéséről bővebben itt olvashatsz.

Több domain-t érintő esetek

Webáruházak esetében a gyártótól átvett módosítatlan termékleírás is okozhat problémát. Ha egy terméket több webáruház is forgalmaz és nincs erőforrás egyedi termékleírások készítésére, többen (vagy akár sokan) ugyanazt, a gyártó által közzétett leírást használhatják a termékekhez. A legjobb tanács ebben az esetben – ha módod van rá – egyedi (vagy legalábbis egyedibbé tett) leírással dolgozni.

Természetesen a „problémás” duplikációk közé tartozik az is, ha valaki szándékosan lemásolja egy másik weboldal tartalmát részben vagy egészen. (Mindezt engedély és a canonical címke használata nélkül.) Ez azonban már jogi útra is terelhető kérdés.

duplikáció két egyforma foltos aranyhal

Milyen SEO-t érintő gond adódhat duplikáció esetén?

A duplikált tartalom miatt nem büntet a Google, nem tesz miatta lépéseket. Ennek ellenére hathat negatívan az oldalad megjelenésére.

Ha saját domainen belüli a többszörözés, akkor fogyaszthatja az oldal indexelésére a Google által biztosított erőforrásokat. Így ahelyett, hogy az új és fontos oldalakat járná be a keresőrobot, a többszörözött tartalmat járja be újra és újra.

A duplikált tartalmak gyengíthetik az oldalad erejét, ha egy aloldal több variációjára is mutatnak külső linkek. A külső linkek által átadott erő ilyenkor szétforgácsolódik. (Ezt a problémát a 301-es átirányítás jól meg tudja oldani.)

Ha különböző domain-ekről van szó, és a többszörös tartalom esetében nincs megjelölve canonical címkével az eredeti forrás, akkor a Google szűrheti a keresési eredményeket. Feltételezhetően összegyűjti az azonos vagy nagyon hasonló oldalakat, és ebből a „csomagból” választ egyet, amelyet szerepeltet a találati listában. Ennek oka, hogy nem akarja ugyanazt a tartalmat többször is megmutatni. Az a célja, hogy a kereső minél több lehetőség közül választhasson. (Ez persze nem mindig sikerül.)

A megmutatott találat kiválasztásának módja nem ismert pontosan. Valószínűleg a külső linkek száma és a weboldalak erőssége alapján dönt. Az is lehet, hogy egy darabig megjelenik mindkét (vagy több) oldal is találatként.

duplikáció pont ugyanolyan ülések egy stadionban

Hogyan ellenőrizheted, érintett vagy-e?

Korábban a Google Search Console-nak volt ilyen funkciója, ahol ezt ellenőrizni lehetett, de sajnos ez már nem elérhető.

A leggyorsabb és legkönnyebb módszer, ha a Google-ben rákeresel magadra a site:sajatoldalad.hu kifejezéssel, majd a találati oldal címének végére hozzáilleszted a ‘&filter=0′ paramétert. Ezzel kikapcsolod a szűrést és megjelennek a találati listában azok az oldalak is, amelyeket a Google tartalom többszörözés miatt nem mutat. Ha sokkal több oldalad van a módosított, mint az eredeti listában, akkor a Google számos oldaladat duplikációként kezeli domain-en belül.

A siteliner.com ingyenesen használható vizsgáló, amely többek között a duplikációkat is megmutatja. Egy teljesen új weboldal esetében nem feltétlenül lesznek jók az eredmények a kevés tartalom miatt, de régebbi oldalakon érdemes használni.

Ezek mellett számos fizetős SEO szolgáltatás tartalmazza a duplikáció vizsgálatát is.

A helyzet kezelése

A sokféle felvázolt forgatókönyv miatt nincs egységes megoldási módszer. Mindhárom, a cikk elején említett eszköz használható, illetve ezek keveréke is.

A duplikáció kezelésére a legjobb módszer a megelőzés.

Válaszd ki az előnyben részesített URL variánst és használj átirányítást. A potenciális problémás eseteket gondold át előre, és alkalmazd a noindex vagy a canonical címkéket.

A legjobb megoldás az egyedi, minőségi tartalmak előállítása minden aloldalra, tartózkodva a tartalomlopástól. Webáruházak esetében is érdemes nem sablonszöveget, hanem legalább valamennyire egyedi termékleírást használni.

A cikkben vázolt helyzetek megelőzésére érdemes jól megismerkedni a használt rendszerrel (például webáruház motorral) és pontosan megérteni a lehetséges beállításokat.

A weboldal készítés tervezésétől kezdve érdemes odafigyelni a duplikáció problémájára. Néhány jól sikerült beállítással a tartalmi struktúrában a legtöbb problémás helyzet megelőzhető.

A cikk eredetileg a nektoniseo.hu oldalon lett publikálva.

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!