A keresőmotorok igazi célja
A keresőmotorok igazi célja a sok-sok felhasználó, mert így sok reklámbevételt tudnak generálni. Hogyan alakultak ki a ma ismert keresők és miért változik állandóan az algoritmus?
Miről olvashatsz?
Hogyan kezdődött a keresés? Hogyan kezdődött az internet?
A keresés igénye előbb létezett, mint ahogy az internet létrejött. Már az 1940-es években felmerül az igény információk rendszerezett, határtalanul hozzáférhető memóriában való elérésére, de az első keresőmotor ötlete csak az 1960-as években született. Ekkor az internet még nem létezett, mégis olyan tényezők merültek fel, mint statisztikai elemzés és súlyozás, és a relevancia vizsgálata.
Csak 1969-ben indult el az ARPANET, az Amerikai Védelmi Minisztérium kezelésében. Ennek létrejötte nélkül nem létezne a mai internet. Az első keresőmotort azonban csak 1990-ben hozták létre. Ez inkább egyfajta dokumentum-katalógus volt, a fájlneveket indexelte, és alaposan ismerni kellett a lekérdezés szabályait, ha meg akartad találni, amit kerestél.
1991-ben hozták létre a World Wide Webet és az első weboldalt. Ebben az időben az internetes oldalak inkább linkek listái voltak, amiket manuálisan tartottak karban. Ha kerestél valamit, az általában nagyon körülményes volt, linkről-linkre kellett vándorolni, és reménykedni, hogy megtalálod.
A robotok iránti bizalmatlanság eredete
Az első robot vagy spider 1993-ban készült, World Wide Web Wanderer volt a neve. Célja nem a mostani értelemben vett feltérképezés volt, hanem azt akarták mérni, milyen ütemben növekszik a világháló. Hamar kiderült, hogy több problémát okoz, mint amennyit a felderített információ ér. A webhelyeket, oldalakat naponta akár többször is bejárta, jelentős szerverterhelést okozva ezzel.
Hamar létrehozták válaszul az Aliwebet. Itt a weboldalak tulajdonosainak kellett beküldeniük az oldalaikat indexelésre a tartalom leírásával együtt, de hamar kiderült, hogy ez így nem hatékony. Nagyon sokan nem tudták, mit és hogyan kell csinálni, az adatbázis nagyon hiányos maradt.
Linkgyűjtemények és az első statisztikai vizsgálatok
1993-ra már több keresőmotor volt elérhető, azonban a kereséshez még mindig ismerni kellett a keresett dokumentum pontos nevét. A lehetséges válaszok pedig mindenféle rangsorolás nélkül érkeztek.
Hat diák készített el elsőként egy olyan keresőmotort, ami a tartalom szavait statisztikailag vizsgálta, így rangsorolta a találatokat. Ennek nagy versenytársa egy manuálisan karbantartott linkgyűjtemény lett, ahol az információk rendszerezése fa struktúrában történt, kategóriákkal és számtalan alkategóriával.
Az internet a kezdetektől idáig nem pénzről és üzletről szólt, sokkal inkább az információk hozzáférhetővé tételéről. Azonban ahogy nőtt az internet, nőtt a munka a rendszerezéssel, és nőtt a keresés volumene is. A rendszerek fenntartásához befektetőkre lett szükség.
A befektetések csak a hirdetések megjelenésével működtek. Ez azonban akkor még csak annyit jelentett, hogy egy színes, villogó hirdetési oldal közepén volt egy keresés funkció. Ekkor indult el több ingyenes e-mail szolgáltatás is, ezzel is erősítve a felhasználók elkötelezettségét a keresőoldalak iránt és így a hirdetők megtartását.
A keresés azonban egyre nehezebbé vált, hiába voltak statisztikai vizsgálatok. A találatok többsége hirdetés vagy spam volt.
A Google újdonsága
A Google abban hozott nagy változást, hogy az oldalakat a rájuk mutató linkek száma alapján rangsorolta. Feltételezték, hogy egy oldal annál népszerűbb, minél többen hivatkoznak rá. Ki is mondták, hogy a linket egyfajta szavazatnak fogják fel. Ez vált aztán a Google algoritmusának meghatározó részévé, Page Rank néven. Ha valakinek több linkje volt, mint a versenytársának, biztosítva volt a jó helyezés. Kezdetben ez nagyon felhasználóbaráttá tette a találati listákat, az emberek tömegesen kezdték használni a Google-t.
A sok felhasználó miatt viszont a Google-nek is nagyobb szerverekre, így pénzre volt szüksége. A befektető nyomás alá helyezte a Google tulajdonosait, hogy a keresőnek pénzt kell termelnie. Ezt viszont nem úgy akarták elérni mint a többi szolgáltató. Nem akartál az oldalt telerakni hirdetésekkel.
A Google abban is megkülönböztette magát versenytársaitól, hogy nagyon letisztult, szinte üres, csak a logót tartalmazó kezdőoldalt alkottak. A találati oldal is releváns, könnyen érthető eredményeket adott, nyomasztó reklámok nélkül. Olyan reklám módszer után kutattak, ami módot ad ennek a felhasználóbarát jellegnek a megtartására.
A Google Ads reklámok módszerének ötlete végül egy startup cégtől származott. Teljesen új üzleti módszert hoztak létre. A módszer azt az információt használja fel, hogy mire keresett rá valaki. A hirdetők pedig csak olyan keresésnél jelennek meg, ahol releváns a hirdetésük.
Mi a keresőmotorok célja?
A keresőmotorok célja a minél több hirdetés eladása, ehhez pedig nagyon sok, visszatérő, elkötelezett felhasználóra van szükségük.
Ezért nagyon fontos a használók, keresők minél jobb kiszolgálása, elégedettségük folyamatos fenntartása, hogy újra és újra az adott keresőmotort használják.
Senki nem használna azonban egy olyan keresőt, ami csak hirdetéseket mutat találatként. Az organikus találatok megtartására és fejlesztésére a modellnek így folyamatosan szüksége volt és lesz.
Ráadásul ha valamelyik kereső nem elég gyors vagy nem megfelelő eredményeket ad, a felhasználók ma már könnyedén odébbállnak és másikat használnak.
A keresési funkció ingyenes a felhasználóknak. A kereséseken azonban a keresőmotorok folyamatosan pénzt keresnek. A releváns organikus találatok biztosítása, a keresés folyamatos fejlesztése tehát részükről egyfajta befektetés annak érdekében, hogy egyre több elkötelezett felhasználót gyűjtsenek. Minél több a felhasználó, annál többen akarnak aztán abban a keresőben hirdetni.
Miért változik állandóan az algoritmus?
A keresőmotorok algoritmusok segítségével értékelik az oldalak minőségét, határozzák meg a rangsort egy keresésnél. A keresőmotorok algoritmusa az, ami biztosítja, hogy az organikus találati lista hasznos és releváns eredményeket adjon, megfelelőt a felhasználók által elvártnak.
Amikor a weboldal tulajdonosok számára túlságosan egyértelművé válik az oldalak megítélésének módszere, akkor egyre többen lesznek, akik jó eredményeket érnek el olyan oldalakkal, amikkel viszont a felhasználók nem elégedettek. Ezért válnak az algoritmusok egyre komplexebbé, ezért nem lehet ezeket sosem egyértelműen megismerni.
Minden nap történnek algoritmus frissítések, azaz a környezet állandóan változik. A frissítések nagyon kis hányadát jelenti be a Google, a legnagyobb részük üzleti titok.
Az algoritmusok működésével kapcsolatban nagyon sokan végeznek teszteket, hogy kiderítsék, milyen módszerekkel lehet a legjobban optimalizálni egy weboldalt az organikus találatok közötti megjelenés érdekében. Sok olyan tényező van, amiben minden SEO szakértő egyetért, és rengeteg olyan, ami vita és spekuláció tárgya.
Az állandó változás ellenére is lehet időtállóan weboldalt optimalizálni. Ha a felhasználók kényelmét veszed elsősorban tekintetbe, és nem gyártasz spam tartalmat, akkor az oldaladdal hosszabb távon sem lesz gond.
Keresőmotor = Google kereső?
Az optimalizálás során a legtöbben a Google algoritmusaihoz igazodnak, mivel a Google rendelkezik a legnagyobb piaci részesedéssel, ez a legismertebb keresőmotor az interneten. Magyarországon a keresések 97%-a történik a Google-ban, a maradék 3%-on osztozik több más kereső, például a Bing, a Yahoo, a DuckDuckGo, a Yandex és az Ecosia.
A legnépszerűbb keresők
Érdekel a Google helyett más kereső is? Itt van az alternatív keresők listája, amit Magyarországon még sokszor használnak. Ha nem vagy elégedett a Google által adott találatokkal, akkor érdemes egy próbát tenni valamelyikben. Ezek ugyanúgy kulcsszavas keresők, mint a Google.
Bing
A Bing a Microsoft fejlesztése, a Microsoft operációs rendszerrel futó eszközökön az alapértelmezetten beállított kereső.
Yahoo
A Yahoo 2010 óta a Bing keresőmotorjával működik, de a találatok eltérnek egymástól. Ma már inkább médiaoldal.
DuckDuckGo
A DuckDuckGo abban tér el a többi keresőtől, hogy nem tárol adatokat a felhasználókról. Több más keresőmotor adatbázisát is használja.
Yandex
A Yandex Oroszországban a legismertebb, ott a használatának aránya megközelíti a Google-ét.
Ecosia
Az Ecosia német kereső, bevételeivel nonprofit szervezeteket támogat, amelyek például fákat ültetnek, erdősítést végeznek.
Ha weboldalra van szükséged, biztos lehetsz benne, hogy mi nemcsak szép weboldalt készítünk neked, hanem olyat, aminek a keresőben való nagyon jó szereplésre is megvan minden esélye, a lehető leghamarabb.
A cikk eredetileg a nektonikseo.hu oldalon volt publikálva.
* * * * * * * *
Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!