Linkek ingyen! Erősítsd oldalad belső linkekkel

Színes cérnahálózat egy táblán

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

A linképítés nem csak a külső, weboldaladra mutató linkek megszerzéséből áll. Egyébként is ingyen a tiéd lehet rengeteg link! A saját tartalmaidra mutató belső linkek hatása erős lehet. Tudj meg róluk mindent!

Biztos, hogy az oldalad már tele is van belső linkekkel, hiszen működik a menüsor, esetleg az oldalsávban és a láblécben is vannak hivatkozások. A belső linkek azonban nem csak a navigációs célúak lehetnek, hanem biztathatják is a látogatót, töltsön több időt az oldaladon.

Mivel teljesen kontrollálhatod az elhelyezésüket és a horgonyszövegüket, gyorsan javíthatod az esetleges hibákat, könnyen létre tudod őket hozni, mindenképpen érdemes ezeket a belső linkeket tudatosan fejleszteni.

Nem jelentenek ugyan csodaszert (SEO-ban nincs is ilyen), de kár kihagyni a lehetőséget, amit nyújtani tudnak. Nem is kell hozzá feltétlenül szakember, csak valaki, aki jól ismeri az oldalad tartalmát.

Ugyanolyan könnyen kezelhetők, mint a title vagy a meta leírás beállítása, mégis megsokszorozhatják a látogatottságot.

Mi az a belső link?

A belső linkek a honlapod egyik oldaláról egy másik oldalára mutatnak. Ha aldomaineket használsz, akkor az azok közötti, illetve a fődomain és aldomain közötti linkek is belső linknek számítanak.

A linkek lehetnek navigációs és szövegben előforduló, kontextuális linkek. A navigációs linkek hivatkozhatnak egy adott oldal egy-egy szakaszára (például egy hosszabb bejegyzés tartalomjegyzéke esetében) vagy egy másik oldaladra.

A belső linkek funkciói

Navigáció a weboldalon

Navigációs linkeket több helyen tudsz elhelyezni az oldalon. A fő navigáció általában vagy a fejlécbe vagy az oldalsávba kerül. Ezek mellett további hivatkozások helyezhetők el az oldalsávban, illetve a láblécben is.

A látogató a navigáció segítségével jut el ahhoz a tartalomhoz, szolgáltatáshoz, információhoz, amit keres. Nagyon fontos a fő navigáció logikus, hierarchikus felépítése, hogy mindenki könnyen megtalálja azt, ami érdekli.

Felhasználói élmény fokozása

A szövegben elhelyezett linkek lehetőséget adnak a látogatónak, hogy könnyen férjen hozzá további, számára releváns tartalmakhoz, cikkekhez, több időt töltve így az oldalon. Így nem csak azt a tartalmat ismerheti meg, amelyik oldalra érkezett, hanem onnan könnyedén tovább tud navigálni. Belső linkek elhelyezése a szövegben csökkenti a visszafordulási arányt.

A belső linkekkel átszőtt tartalom segít a szakértő státusz megerősítésében, erősíti, hogy jártas vagy a téma minden aspektusában. Segítségükkel a szöveg komplexebbé válik, a tartalom érdekesebbé.

A weboldal tartalmi hierarchiájának felépítése

A belső linkek meghatározzák a weboldal hierarchikus felépítését. A legjobb, ha a főoldalról linkek mutatnak a fontos oldalak, kategória oldalak, egyéb módon csoportosított tartalmak felé. Ott elérhetők az aloldalak, alkategóriák linkjei, majd ezeken pedig az egyes oldalak, pl. bejegyzések, termékoldalak hivatkozásai találhatók.

A linkek iránya és mennyisége alapján meg lehet határozni az oldalad fő csomópontjait, ahol a legfontosabb tartalmak vannak elhelyezve.

A belső linkek gondoskodnak arról, hogy ne alakuljanak ki árva oldalak, ahová nagyon kevés, vagy legrosszabb esetben egyetlen link sem mutat.

A belső linkek segítenek abban is, hogy ne legyen túl mély a weboldal link-struktúrája, azaz kevesebb kattintással el lehessen érni lehetőleg minden tartalmat. Az egyes oldalak így “közelebb” kerülnek a főoldalhoz.

A főoldal és az erős, népszerű oldalak erejének “elosztása” a többi oldal felé

Általában a főoldal vagy néhány csomóponti oldal a legerősebb, legnépszerűbb a honlapodon. Ezt az erőt segítenek továbbosztani a belső linkek a webhely többi oldala felé.

Keresőrobotok általi bejárás megkönnyítése

A Google keresőrobotjai a belső linkeket arra használják, hogy bejárják és indexeljék az aloldalakat. A főoldalról kezdik egy oldal feltérképezését, majd onnan haladva követnek minden további linket. A linkek megléte és a horgonyszöveg segít a Google-nak “megérteni” az egyes oldalak célját és tartalmát. Megmutatja, milyen oldalak tartoznak össze tartalmilag, logikailag. A linkek mennyiségéből pedig arra következtetnek, mely aloldalak a legfontosabbak. Ha gazdag a linkhálózat, akkor a keresőrobotok könnyedén fel tudják térképezni a webhelyet.

Hol lehet elhelyezni belső linkeket?

A belső linkek elhelyezésének előfeltétele, hogy a webhely viszonylag sok tartalommal rendelkezzen, legyen miben elhelyezni a linkeket, legyen hivatkozható tartalom. Mindig arra érdemes fókuszálni, hogy mi hasznos az oldal látogatóinak, számukra hogyan a legkényelmesebb, leggördülékenyebb a navigálás.

Linkeket számtalan helyen lehet elhelyezni:

  • menük, amelyek oldalakra, bejegyzésekre vagy kategóriaoldalakra mutatnak
  • oldalsávban, pl. különböző listákban: legfrissebb vagy legnépszerűbb cikkek, kategóriaoldalak
  • láblécben
  • morzsamenüt alkalmazva
  • bejegyzésbeli tartalomjegyzékben
  • a tartalmak szövegében
  • a tartalmak végén, pl. hasonló témájú vagy kategóriájú cikkeket ajánlva

Milyen stratégiát érdemes követni a belső linkekkel kapcsolatban?

Csomóponti oldalak azonosítása

Általában ez nem a főoldal, hanem olyan oldalak, amelyek sokak által keresett, általánosabb kulcsszavakra vannak optimalizálva. Ilyen lehet például kategória gyűjtőoldal, webshop esetén egy olyan termékkategória oldal, ahol több gyártó sok terméke elérhető, vagy egy kifejezetten eladási oldal, sok információval. Ezt a módszert követve piramis alakú felépítést tudsz létrehozni, amelyben minden tartalom szerepel és hivatkozva van.

Linkek elhelyezése a csomóponti oldalakon

Ezeken a csomóponti vagy sarokkő oldalakon helyezz el linkeket minden olyan oldal felé, amely témájában kapcsolódik hozzá, és egy hierarchia szinttel lejjebb helyezkedik el. Ezek lehetnek navigációs vagy kontextuális linkek is. Folytasd ennek a hierarchiának a kiépítését egyre lejjebb.

Ugyanígy “felfelé” is helyezz el linkeket minden oldalon. Erre a célra sokszor a morzsamenü alkalmazása a legjobb megoldás.

Ha a látogató számára releváns információt jelent, akkor a hierarchia egyes szintjein horizontálisan, az oldalak között is érdemes lehet linkekkel kapcsolatot teremteni.

Legerősebb, leglátogatottabb oldalak további erősítése és az erejük megosztása

Azonosítsd a legnépszerűbb, legtöbb látogatót hozó, legtöbb külső linkkel rendelkező oldalaidat. Lehetséges, hogy ezek nem egyeznek meg a fent már kiválasztott csomópontokkal. Ezekben az oldalakban az a közös, hogy fontos tartalmat képviselnek a vállalkozásod számára.

Keresd meg a lehetőségeket, ezekre az oldalakra hol, mely más oldalaidon tudsz hivatkozni, illetve a másik irányt is vizsgáld meg: ezeknek a szövegében tudsz-e elhelyezni más oldalakra mutató linkeket.

Friss tartalom gondozása

Újonnan kikerült tartalmat azonnal támogatni tudsz olyan módon, ha a szövegébe elhelyezel korábbi oldalakra mutató linkeket, illetve megvizsgálod, korábbi bejegyzésekben hogyan tudsz erre az új tartalomra hivatkozni.

Ha már sok tartalom van az oldaladon, lehet, hogy ebben a Google lehet a segítségedre. Keress rá a hivatkozni tervezett kulcsszóra, de a keresést szűkítsd a saját oldaladra. Ilyenkor a keresőmezőbe a következő kifejezést kell írni: site:sajatoldal.hu keresett kifejezés.

A friss tartalmakat érdemes az oldalsávban vagy a láblécben is hivatkozni.

belső hálózat mint a drótok hálózata

Milyen javaslatokat érdemes szem előtt tartani?

Tartalmi javaslatok

A linkek mindig valóban releváns oldalakra mutassanak. Ne legyenek feleslegesek, ne csapják be a látogatót.

Nem érdemes a főoldalt, illetve a fő menüből elérhető oldalakat újra linkelni. A főoldal valószínűleg az egyik leginkább támogatott oldal külső linkekkel is. A fő menü hivatkozásai pedig vélhetően egyébként is könnyedén elérhetők az oldal fejlécéből, így nem oszlik tovább szükségtelenül a linkerő.

Oda kell figyelni, hogy ne jöjjenek létre árva oldalak, amelyekre nem, vagy nagyon kevés link mutat. Az elszigetelt oldalakat a Google nem vagy nagyon kis eséllyel indexeli. Ha értékes a tartalma, akkor linkekkel támogatni kell. Ha az oldalra még sincs szükség, akkor jobb eltávolítani.

Érdemes kerülni a túl “mély” struktúrájú weboldalt. Ez azt jelenti, hogy léteznek olyan oldalak, amelyek a főoldalról nagyon sok kattintással érhetők csak el (pl. nagyon sokrétű hierarchia struktúra vagy nagyon régi, keveset hivatkozott bejegyzés). A keresőrobotok számára úgy tűnhet, az az oldal nem igazán fontos.

Ellenőrizni kell, melyik oldalakra mutat sok belső link. Ha ez egy nem igazán fontos vagy értékes oldal, akkor érdemes inkább eltávolítani hivatkozásokat.

Ennek az ellenkezője is problémát okozhat, ha egy erős, népszerű oldalra kevés belső link mutat. Ilyenkor fel kell kutatni lehetőségeket, hogyan lehet több erre mutató hivatkozást beilleszteni.

Horgonyszöveggel kapcsolatos javaslatok

A horgonyszöveg ne legyen túl általános, pl. “kattints ide” vagy “további érdekes tartalmak”. Ha lehetőség van rá, akkor a menüben is érdemes nem túl általános szövegeket használni, mint például “főoldal”, “kapcsolat”, “szolgáltatások”. Ha viszont így nagyon hosszú lenne a szöveg, akkor legalább a hivatkozás title tulajdonságában adj meg részleteket (ezt érzékelik a keresőrobotok, a látogatók pedig az egérrel a menü fölé állva olvashatják).

A horgonyszöveg legyen a kulcsszó vagy annak valamilyen természetes, a szövegben éppen előforduló variánsa.

A horgonyszöveg ne egyezzen meg az URL-rel. Ez a látogatók számára zavaró, a keresőrobotok pedig nem kapnak belőle támpontot a kapcsolódás tartalmára.

A horgonyszöveg ne legyen túl hosszú, mert a megjelenése zavaró lehet a látogató számára. Érdemes inkább csak 2-3 szót vagy legfeljebb fél mondatot linkelni.

Technikai javaslatok

A linkek legyenek azonnal felismerhetőek, ne csak akkor, ha valaki véletlenül föléjük áll egérrel. A design részeként érdemes meghatározni, ezt a sablon hogyan oldja meg. Jó, ha a betűszín jól megkülönböztethető a szövegszíntől, vagy valamilyen aláhúzás, jelölés van használatban, ami az olvashatóságot nem rontja, de egyértelművé teszi, hogy a szövegrész kattintható.

A belső linkek hivatkozása inkább relatív legyen, mint abszolút. Egy későbbi esetleges domain váltáskor így nem kell majd minden egyes belső linket módosítani.

Ellenőrizni kell a törött linkeket, amelyek nem létező oldalra mutatnak vagy nem jól vannak formázva (például felesleges karaktereket tartalmaznak) és ezért nem működnek. Ez mind a látogatók, mind a Google felé alacsony minőséget sugall. Érdemes javítani, átállítani vagy átirányítani őket.

Ellenőrizni kell, ne jöjjenek létre hosszú átirányítási láncok vagy hurkok. Ha lehetséges, az átirányításokat kerülve közvetlen linket kell elhelyezni.

A belső linkeket a legjobb “follow”-ra beállítani. Erre akkor kell különösen ügyelni, ha alapértelmezett beállítás alapján az oldal minden linkje “nofollow”.

Az oldalsávon, láblécen megjelenő tartalmat érdemes felülvizsgálni. Sokkal hasznosabb, ha nem kifelé mutató linkekkel van tele, hanem az oldal saját minőségi tartalmait ajánlod velük.

Ne legyen túl sok link egy oldalon, habár a “túl sok” meghatározására senki nem vállalkozik. Mivel egy oldal linkjeibe beleszámítanak a navigációs, láblécben elhelyezett, kategória- és címkeoldalakra mutató stb. linkek is, könnyű 100-200 linket elhelyezni egy oldalon. Többen úgy tippelik, a “túl sok” ezres nagyságrendet takarhat. A linkek számában érdemes mindig a látogatói szempontokat érvényesíteni: hasznosak számukra a hivatkozások?

Mikor nem javasolt elhelyezni belső linket?

Nem érdemes semmilyen, így belső linkeket sem elhelyezni értékesítési oldalra. Itt nem érdemes hagyni a potenciális vásárlónak elnavigálási lehetőséget.

Ne mutassanak belső linkek olyan oldalakra, amelyek csak speciális esetben jelennek meg, például köszönet a feliratkozásért vagy a vásárlásért.

Belső linkrendszer struktúrája és nyilvántartása célszoftver nélkül

Kisebb blogok vagy kisebb vállalkozások oldala esetében egy saját nyilvántartás működőképes lehet. Ez egyben segítséget, ötleteket is adhat további bejegyzésekhez, témákhoz. Sajnos ennek a karbantartása és figyelemmel kísérése nagy munkát és figyelmet igényel, és több száz aloldal esetében már szinte biztosan nem lesz működőképes.

Átlátható mennyiségű bejegyzés esetén a nyilvántartás egy excel táblázatban is vezethető, ahol fel van tüntetve:

  • oldal címe
  • oldal URL
  • soronként a kulcsszavak, témák, amelyek előfordulnak a tartalomban
  • innen linkelt oldal címe
  • innen linkelt oldal URL

Elképzelhető, hogy a számbavétel közben egyből ki is derülnek új lehetőségek, hogyan lehet egy-egy témát további bejegyzésekkel bővíteni és a belső link struktúrát tovább erősíteni.

A fő cél – mint mindenben a SEO-val kapcsolatban – hogy elsősorban a látogató fejével kell gondolkozni, és neki minél jobb élményt nyújtani a weboldallal.

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még jobb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!