A SEO title titkai: tudj meg róla mindent és írd meg a legjobbat!
Egy weboldalon a SEO title (meta cím) megírása nem igényel nagy erőfeszítést. Érdemes mégis különös figyelmet fordítani rá. Erősen befolyásolhatja az oldal Google találati listáján való megjelenését, így a látogatók számát is. Gondos megfogalmazásával szinte biztosan több látogatót várhatsz az oldaladra. Jó helyezés eléréséhez pedig mindenképpen tudatosan kell alakítani!
Miről olvashatsz?
Mi a SEO title és miért különösen fontos?
A title vagy meta cím egy HTML elem az oldal kódjában, a forráskód <head> részében. A title jelentése magyarul cím, de ne keverd össze a bejegyzés tartalmi címével (ami a <h1>
elem).
A title nagyon fontos eleme a keresőoptimalizálásnak. Ennek a szövegnek a megírása viszonylag kis energiabefektetést jelent, amivel nagy hatást elérni!
A title célja, hogy összefoglalja az oldal tartalmát a keresőmotorok (Magyarországon jellemzően a Google) és a potenciális látogatók számára.
A SEO title egyik célja, hogy a Google megismerje az oldal tartalmát
A Google célja, hogy a keresésekre olyan eredményeket mutasson, amik a legjobb választ adják, a leginkább relevánsak a keresőkifejezésre. Ehhez szüksége van arra, hogy minden oldal esetében pontosan tudja, miről szól az adott oldal, ott mire lehet választ kapni.
Az oldalak szövegét veszi alapul, de az oldalakon belül vannak olyan elemek, amikre több figyelmet fordít. Ezek közé tartozik a title is.
Ha a title pontos, érthető, akkor a Google találati listája pont azoknál a kereséseknél fogja tartalmazni az oldalt, ahol az releváns. A jól megfogalmazott title segíti a Google indexelését.
Célja tehát, hogy röviden, frappánsan összefoglalja, miről szól az oldal. Ha csak a keresőmotoroknak írnám ezt a cikket, akkor elég lenne pl. ennyit írni title-ként: „A SEO title elem célja, fontossága és szerkesztése”. De ennél bonyolultabb a dolog.
A SEO title másik célja, hogy a kereső a te weboldaladat válassza a találati listából
A potenciális látogatókat is a SEO title vonzza az oldalra!
A title megjelenik a találati listában is, az egyes találatok címeként. A találati lista nagyon hosszú, a potenciális látogató ezeket a címeket futja át és választ. Érti, miről fog szól az oldalad? Választ fog kapni a kérdésére, ha kattint? Felkelti az érdeklődését?
Érdemes olyan címet írni, ami az oldal legnagyobb értékére, hasznára fókuszál, ami kíváncsiságot ébreszt az olvasóban. Ha jól van megfogalmazva, a te oldaladra hozza a látogatót és nem valaki másét választja.
Ha tehát már az emberi olvasókat is figyelembe veszem a cikkem írásakor, akkor jobb választás egy ilyen title: „SEO title: Ismerd meg és írd meg a legjobbat”.
Hol és milyen formában látható?
A meta cím jelenik meg
- a Google találati listájában,
- a megnyitott oldal böngészőfülének tetején,
- legtöbb esetben a közösségi média megosztások címeként.
Google találati listája
A keresési találatok listájában az egyes találatoknál a title a legfontosabb, legnagyobb betűs, kékre színezett, kattintható sor (sárgával kiemelten). Erre kattintva a weboldaladra jut a látogató. Olyan, mint egy könyvcím. Ez alapján dönt a látogató, a te oldaladat nyitja-e meg.
Megnyitott oldal böngészőfüle
Ez a szöveg jelenik meg az oldalt megnyitva a böngészőfülön (az oldal leges-legtetején), viszont általában ott már csak az első néhány szó látható belőle. Ha az egeret fölé viszed, akkor olvasható teljes egészében. A látható szöveg hossza függ például a megnyitott ablakok számától is, így ezt nem tudod befolyásolni.
Jó, ha az első szavak alapján is azonosítható az oldal. Az egyedi, könnyen megjegyezhető cím magára vonja a figyelmet, és az olvasó mindig megtalálja az ablakot.
Közösségi média megosztás
A bejegyzés megosztásakor vagy egyéb külső oldalon való beágyazáskor sokszor szintén ez a cím jelenik meg a bejegyzésre mutató link szövegeként. (Érdemes azért odafigyelni, mert például a Facebook egyedi meta adatokat használ erre a célra, és oda másképpen megfogalmazott címet érdemes elhelyezni.)
Hol találod és szerkesztheted a SEO title elemet?
Beállítás
Ha WordPress rendszert használsz, akkor a Beállítások / Általános fülön a Honlap neve mező tartalmazza a főoldal title címét. Itt akkor érdemes szerkeszteni, ha nem használsz SEO plugint.
Az egyes aloldalak title tartalmát a sablon header.php fájljában lehet definiálni. WordPress esetén viszont szerencsére nem kell programozónak lenned és .php fájlokat szerkeszteni ahhoz, hogy ezeket könnyen módosítani tudd!
A weboldalon mindenképpen érdemes egy SEO plugint telepíteni és használni. Bármelyiket is választod (pl. Rank Math, Yoast SEO vagy egyéb), ezekben biztos, hogy tudod majd szerkeszteni ezt az elemet.
A SEO pluginek abban is segítenek, hogy a legmegfelelőbb hosszúságú title-t írd meg.
A title végére érdemes beszúrni egy elválasztó karaktert, majd a márkanevet vagy az oldal nevét. A title hosszába ezek a szövegrészek is beleszámítanak.
Ellenőrzés – tartalmazza-e a kód az elemet?
- Az adott oldalt megnyitva a Ctrl + U billentyűkombinációt lenyomva meg tudod nézni az érintett oldal forráskódját. A kód elsőre nagyon bonyolultnak és hosszúnak tűnhet, de szerencsére az elején kell keresned.
- ha megnyitod az oldalt a böngészőben, a cím megjelenik a böngésző fülén. Ha fölé viszed az egeret, olvasható a teljes tartalma.
Mi a különbség a title (oldalcím) és az oldal <h1> eleme (tartalmi cím) között?
A tartalmi cím a bejegyzés címeként látható az oldalon. A WordPressben a bejegyzés szerkesztő oldalán, az oldal legfelső, „legnagyobb” címeként tudod megadni.
A két cím – magyarul megtévesztően ugyanaz a nevük – két különböző HTML elem. Mindkét elem az oldal tartalmát írja le, és gyakran megegyeznek. Az egyezés nem jelent semmilyen problémát vagy hátrányt.
Érdemes lehet viszont arra használni a tartalmi címet, hogy további kulcsszavakat is tartalmazzon, esetleg más elrendezésben, így még több keresésben lehet releváns az oldal.
A tartalmi címre nem vonatkozik semmilyen ajánlott hosszúsági korlát.
Hogyan írd meg a lehető legjobb title elemet?
- Határozd meg az oldal elsődleges kulcsszavát, illetve a long tail kulcsszavakat.
- Írd meg a title első néhány változatát. Legyen rövid, pontos, leíró jellegű, tartalmazza a kulcsszót, esetleg a long tail kulcsszó valamelyikét.
- Keresd meg, mi az egyedi a te tartalmadban. Ebben segítséget nyújthat, ha átnézed a versenytársak hasonló tartalmait. Fogalmazd bele a címbe az egyedi jelleget. Ilyen egyedi jelleg lehet például:
- a tartalom feldolgozásának mélysége, átfogó jellege;
- a tartalom lista jellegű áttekintése;
- a bejegyzés egyszerű nyelvezete, amely gyakorlatias, bárki által könnyen követhető lépéseket tartalmaz;
- a tartalom friss, naprakész.
- Ha elkészült néhány verzió, akkor érdemes számba venni a technikai részleteket és szabályokat, és ezeknek megfelelően módosítani.
Milyen szabályok vonatkoznak rá, amit érdemes figyelembe venni megírásakor?
Két célközönsége is van az elemnek, és nem egyszerű mindkettő szempontjait egyszerre figyelembe venni. Nincs sok szabály, de ezeket érdemes mind betartani!
- minden aloldalnak adj meg egyedi SEO title-t. Ha több oldalnak is ugyanaz, hogyan tudná bárki is eldönteni, a title által megadott tartalomnak melyik oldal felel meg jobban?
- hossza 50-60 karakter legyen. A Google az első 600px-t jeleníti meg, és mivel az egyes karakterek nem egyforma szélességűek, így nehéz a számukat pontosan meghatározni. Ha 60 karakter alatt sikerül tartani, akkor a Google valószínűleg nem vágja le a végét megjelenítéskor. Ha viszont túl rövid, akkor előfordulhat, hogy a Google kiegészíti.
- szerepeltesd benne (lehetőleg az elején) az oldal fő kulcsszavát. Ez akkor is látható marad, ha a vége valamiért jelenik meg.
- a title ne legyen kulcsszavak felsorolása, hanem emberek számára írt, összefüggő, értelmes, természetes hangzású szöveg.
- legyen pontos leírása az oldalnak tartalmának. Tartalmazza a fő információkat, de ne ígérjen olyat, amit az oldal nem teljesít. Ha rákattintva olyan oldalra kerül a kereső, ahol nem találja azt, amit keresett, szinte azonnal el is hagyja az oldalt és visszatér a Google listájához. Ha viszont elégedett a tartalommal, több időt tölt az oldalon és esetleg további oldalakat is megnéz.
- a pontosság mellett ígérj előnyt, hasznot. Legyen figyelemfelkeltő, kíváncsiságot fokozó!
- ne írd csupa nagybetűvel. Nem elegáns és sokkal kevesebb karakter fér el a felhasználható helyen.
- a cég nevét a végére helyezd el. Ha esetleg ezt mégsem jeleníti meg a Google, az oldal tartalma, célja még világos és érthető marad.
- minden egyes aloldal tartalmazza, ne csak a főoldal.
SEO title technikai ellenőrzése
Nagyon sok ajánlás és szabály vonatkozik a title-re, és ezekre nehéz folyamatosan figyelni. Van néhány olyan eszköz, amely ebben komoly segítséget nyújthat.
A Rank Math, a Yoast SEO és egyéb SEO pluginek is azonnali visszajelzést adnak arról, hogy a title tartalmazza-e az oldal kulcsszavát, illetve megfelelő hosszúságú-e.
Online eszközökkel is lehet ellenőrizni, a Google találati lista címe úgy fog-e mutatni, ahogyan te szeretnéd. Ilyen például a MOZ előnézete, a Portent előnézete vagy a SerpSim generátora.
Title sablon
Ha nagyon sok oldal title elemét kellene megírni, az egyesével nagyon fárasztó lenne. Lehet, hogy nem is érné meg az idő- és energiabefektetés. Ebben az esetben érdemes sablont kitalálni hozzá.
A SEO pluginek használata lehetőséget ad title sablonok kialakítására. Meg tudod tenni például, hogy a title minden elemnél a következőképpen épüljön fel (ahol a dőlt betűs részek az adott aloldal vagy az egész weboldal adatai):
„Fedezd fel _terméknév_ ajánlatunkat! Ingyenes szállítás. – _cégnév_„
Mikor érdemes felülvizsgálni és újraírni a SEO title-t?
Ha a fentieknek megfelelően megírtad, egy darabig hátradőlhetsz. Akkor érdemes újra időt szánni rá, amikor a bejegyzés már idősebb, esetleg bekerült a legjobb 10-be.
Ebben az esetben érdemes még egy kicsit erősítened rajta. Néhány javaslat, lehetőség:
- azonosítsd, milyen kulcsszavakra vagy long tail kulcsszavakra teljesít jól a bejegyzés. Ha a title (és az oldal egyéb kiemelt elemei) nem tartalmazzák ezeket a kulcsszavakat egy az egyben, lehet, hogy érdemes belefogalmaznod ezeket.
- még határozottabban emeld ki, a te cikked miben erősebb, különlegesebb, mint a versenytársak hasonló bejegyzései.
Biztos lehetsz-e a gondosan megírt title megjelenésében?
A gyors és rövid válasz: nem. Ezen a Google nem is kíván változtatni. A Google módosíthatja a title megjelenését, ha az aktuális keresésre nem tartja relevánsnak vagy praktikusnak (ilyenkor a meta leírásból vagy a bejegyzés szövegéből emel ki valamit).
Ha a title megfelel minden eddig felsorolt követelménynek, akkor a Google-nek nem lesz oka átírni! Ennek természetesen előfeltétele, hogy az „utána” olvasható bejegyzés releváns legyen a téma szempontjából és minőségi választ kínáljon a keresésre. A title pedig ne ígérjen olyat, amit a bejegyzés nem biztosít a látogatóknak.
A SEO title párja: a meta leírás
A meta leírás ugyanolyan fontos eleme minden oldalnak, mint a SEO title. Olvasd el, mire van szükség, mire figyelj megfogalmazásakor, és mire kell figyelned a meta leírás ellenőrzése során.
A SEO title minden egyes weblap esetében nagyon fontos, így a szakértői weboldalak készítésekor is nagy hangsúlyt fektetünk rá, és sokszor felhívjuk a figyelmed: ennek megírása hozzátartozik a cikkíráshoz. Akár át is nézzük az első cikkeidet, hogy minden rendben van-e ezzel az elemmel.
A cikk eredetileg a nektonikseo.hu oldalon lett publikálva.
* * * * * * * *
Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!