A horgonyszöveg (anchor text) 10 típusa

A linkek mennyisége és minősége az egyik nagyon fontos faktor, ami befolyásolja egy weboldal találati listában való megjelenését. A linkek, hivatkozások meghatározó része a horgonyszöveg, azaz a kattintható kifejezés. Ennek tartalma is befolyásolja, milyen képet alkot egy oldalról a Google.
Miről olvashatsz?
Mi az a horgonyszöveg?
Linkek kapcsolják össze az interneten a tartalmakat, akár egy weboldalon belül, akár a weboldalak között. Ezek a kapcsolatok, a linkek két részből állnak, egyik az URL, ahová a link mutat, a másik a horgonyszöveg, ami a kattintható szöveget jelenti.
Ezen az oldalon egy link így néz ki, ami a Wikipédia horgonyszöveg cikkére mutat. A HTML kódban ez a link így van megírva: <a href="https://hu.wikipedia.org/wiki/Horgonyszöveg">a Wikipédia horgonyszöveg cikkére mutat</a>
.
Miért fontos?
A látogatók szempontjából a horgonyszöveg információt ad, mire számíthatnak, ha rákattintanak a linkre.
A keresőmotorok pedig más, kiemelten vizsgált elem mellett (például title, tartalmi címek) a horgonyszövegeket is elemzik, hogy egy oldal tartalmát minél pontosabban megállapítsák. A kattintható szöveg tartalma nem csak a külső, hanem a belső linkek esetében is meghatározó lehet. Ez az elem is szerepet játszik abban, hogy a Google megállapítsa egy oldalról, milyen kulcsszavak esetében releváns.
A horgonyszöveg nemcsak a linket tartalmazó oldal szövegében fontos, hiszen annak része, hanem a céloldal tartalmának meghatározásában is.

Milyen a legjobb horgonyszöveg?
A legjobb gyakorlat az, amikor a látogatók és a keresőmotorok számára is egyértelmű, hogy egy szöveg linket tartalmaz. Világos, milyen tartalmat találnak, ha kattintanak és miért érdemes felkeresniük az adott oldalt.
A horgonyszöveg tartalma
A Google egy weboldal tartalmának vizsgálatakor az oldalra mutató linkek horgonyszöveg tartalmát is vizsgálhatja. Úgy értelmezi, annak tartalma szoros kapcsolatban áll a céloldal tartalmával. Felhasználja annak vizsgálatához, hogy értelmezze, miről szól a hivatkozott oldal, és mely lekérdezések esetén lehet releváns.
Milyen szövegezéssel szokott előfordulni? Melyiket érdemes használni?
- pontosan egyezik a hivatkozott oldal fő kulcsszavával. Egyszer-egyszer belefér, de általában érdemes elkerülni, mivel nem tűnik természetesnek.
- részlegesen egyezik az oldal fő kulcsszavával. Ilyen eset például ha az oldalad fő kulcsszava a „fekete bőrkesztyű”, az oldalra hivatkozó link szövege pedig „itt vásárolj fekete bőrkesztyűt”.
- az oldalhoz kapcsolódó long tail kulcsszó. Hasonló, mint az előző eset, de valószínűleg hosszabb a szöveg, az előző példához kapcsolódva lehet „Hol vásárolhatod meg a legszebb fekete bőrkesztyűt?”.
- az oldal fő kulcsszavához kapcsolódó kifejezés vagy annak szinonimája. Jó gyakorlat minél több (egyébként keresett) szinonimát találni, és ezeket folyamatosan cserélgetve használni. A bejegyzések szövegébe illesztett belső linkek építésénél is érdemes ezt a módszert követni. Ez a módszer segít a keresőmotoroknak jobban megismerni az oldal tartalmát és fő fókuszát.
- a márkanév. Induló oldalaknál, márkáknál kevésbé gyakori, de ahogy ismert lesz az oldal, ez kerülhet túlsúlyba. Növeli a márka ismertségét. Ez biztonságos módszer a linkelésre, negatív szinte biztosan nem lesz.
- az oldal címe. Néhány kísérlet szerint az egyik legjobban teljesítő megoldás, ha a link szövege az oldal címével egyezik meg.
- az URL szövege maga. Ha az URL hosszú, akkor széttörheti a szöveg tördelését, és sokszor egyszerűen nem is néz ki jól, megtöri a szöveg ritmusát. Nincsen negatív hatása, mert a látogató pontosan láthatja, hová kerül klikkelés után. Felhasználók által létrehozott szövegekben, például kommentekben sokszor nincs is másra lehetőség.
- nem releváns, általános szöveg. Ebben az esetben a szöveg bármilyen hivatkozásra vonatkozhatna, nem tartalmaz egyedi információt. Ebben az esetben a látogató csak a szövegkörnyezetből tud következtetni arra, mit talál majd a céloldalon. Ilyen például az „itt”, „kattints ide”, „itt tudod elolvasni” stb. Sokak szerint érdemes ezt a módszert kerülni, de ha nagyon jól megfogalmazott, cselekvésre ösztönző, figyelemfelhívó a hivatkozás szövege, akkor sokakat rávehet a kattintásra.
- nem releváns, véletlenszerűen kiválasztott szöveg. Ebben az esetben a szöveg nem cselekvésre ösztönző kifejezés, mégsem írja le a céloldalt. A linkelt oldal kapcsolódik a tartalomhoz, azonban a horgonyszövegként használt szavak nem informálnak pontosan a céloldal tartalmáról. Ilyen lenne, ha például ebben a bekezdésben egy szövegírásról szóló cikkhez a „nem informálnak pontosan” szöveget tenném kattinthatóvá.
- nem szöveges, hanem kép horgony. Ilyenkor a kép alt szövegét kezeli a Google horgonyszövegként.
Figyelembe kell venni, hogy a horgonyszövegnek a szövegkörnyezete is számít. A mondat, ami tartalmazza, de a bekezdés és az egész oldal is, ahol megjelenik.
A horgonyszöveg hossza
Nincs megkötés a hosszára vonatkozóan, de minél rövidebb, annál jobb. A minimális hossz akkora legyen, hogy mindenképpen észrevehető maradjon. A legjobb, ha 1-6 szó hosszúságú, de maximum fél mondatnyi. Semmiképpen ne legyen több soron átnyúló.
A horgonyszöveg kinézetére
Az interneten alapesetben a linkek kékek és alá vannak húzva. A színt meg lehet változtatni, de az aláhúzáshoz érdemes ragaszkodni, mert ezt már mindenki megszokta. Az olvasók számítanak rá, hogy az aláhúzott szövegekre rá lehet kattintani és új oldal nyílik meg. Ki lehet találni merész design ötleteket egy oldalhoz, de valamilyen aláhúzás jelezze a linkeket.
Ez főként a szövegben elhelyezett linkekre vonatkozik. A menüpontokkal kapcsolatban nincs ilyen elvárás, amennyiben azok megszokott módon vannak elhelyezve (például fejlécben, oldalsávban vagy láblécben).
A „természetes” horgonyszöveg
A Google szemében úgy kell tűnnie, hogy a linkek, így a horgonyszövegek organikusan alakulnak ki. Emiatt egyrészt az esetek döntő többségében a márkanevet tartalmazzák (és a weboldal főoldalára mutatnak). Másrészt szinte sosem egyeznek meg teljesen, előfordul közöttük mindenféle ragozott alak és szinonima (jellemzően ha valamelyik aloldalra, bejegyzésre mutatnak).
Habár a cikkben magáról a horgonyszövegről van szó, az is nagyon fontos, hogy a hivatkozó és hivatkozott oldal tartalmilag kapcsolódjanak.

Horgonyszövegek vizsgálata
Az oldaladra mutató linkeket és az általuk használt horgonyszövegeket legegyszerűbben a webhelyhez tartozó Search Console fiókban tudod vizsgálni. A Linkek menüpont alatt, Az Ön webhelyére legtöbbet hivatkozó webhelyek listája mutatja meg a kapott linkeket. Ezalatt a blokk alatt találod Az Ön webhelyére legtöbbet hivatkozó szöveg szakaszt, ahol pedig az általuk használt horgonyszövegek vannak felsorolva.
Sajnos a Search Console a két blokk tartalmát nem párosítja, nem elérhető olyan táblázat, amiben a linket adó oldal és az általa használt link szövege is szerepel. Ha erre lenne szükséged, akkor online elérhető szoftvereket használhatsz erre a célra, például a letölthető SEO SpyGlass-t. Minden ilyen külső linkeket vizsgáló szoftvernél figyelembe kell venni viszont, hogy csak azokat a hivatkozásokat tartalmazzák, amik az adatbázisukban megtalálhatók, tehát valószínűleg nem teljes a listájuk.
Így is nagyon sok információt kaphatsz ezekből az adatokból, és felmérheted, mások milyen tartalmat látnak a legfontosabbnak az oldaladon, és ezt milyen szavakkal írják le.
* * * * * * * *
Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!