ALT szöveg – hozd ki belőle a legtöbbet

SEO
letakart szemű nő

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Egy bejegyzés képeinek feltöltésekor nagyon pici feladatnak tűnik az alt szöveg vagy helyettesítő szöveg mező kitöltése. Viszont nagy ereje van: segít sok speciális helyzetű látogatót és információkkal látja el a keresőmotorokat. Használd ki a lehetőségeit!

A legjobban kiválasztott, méretezett és optimalizált kép esetén is szükséged van arra az erőre, amit a képek alt mezőjébe írt szöveg tud megadni.

Mi az az alt szöveg?

Az alt, alternate, alternative vagy helyettesítő szöveg a weboldalakon elhelyezett képek egyik tulajdonságát írja le. A kép tartalmát és a kép felhasználásának célját foglalja össze egy mondatban.

Ma már a keresőmotorok mesterséges intelligenciával is vizsgálják a képek tartalmát, és meglepően jó eredményeket tudnak felmutatni. A képek tartalmáról azonban a HTML kódban is szereplő alt mező tud a legtöbbet mondani.

Ráadásul nemcsak a kép tartalma fontos, hanem a bemutatás célja is. A kép csak a szövegkörnyezettel együtt vizsgálható, és ugyanaz a kép mindenhol más céllal szerepelhet, más részlete lehet kiemelt.

Miért és kinek fontos az alt szöveg?

Az alt szöveg egyrészt segít a vakoknak, gyengénlátóknak értelmezni és megérteni a weboldalt, beleértve a képeket is. A képernyőolvasók bizonyos szabályokat követnek a képek „felolvasásakor”, és elsősorban az alt szöveget keresik. Magyarországon több tízezer ember érintett, akik az alt szöveg segítségét is igénybe veszik a webhelyeden való eligazodáshoz.

Van olyan eset, amikor valaki jól lát, de a képek nem jelennek meg vagy a böngésző nem tölti be őket. Ilyenkor a helyettesítő szöveg jelenik meg a képek helyett.

A keresőmotorok a képek tartalmának meghatározása mellett nagyban támaszkodnak a helyettesítő szöveg tartalmára. Az alt szöveg nagyban segíti a képalapú keresésekben való megjelenést.

Mikor hagyd üresen az alt mezőt?

Érdemes elsősorban a képernyőolvasó látogatók helyébe képzelned magad ennek az eldöntésére. Az adott kép kizárólag dekorációs céllal szerepel az oldalon vagy plusz információt hordoz a bejegyzés szövegéhez képest?

Hagyd üresen az alt mezőt, ha a kép kizárólag dekorációs célú vagy vele minden közvetített információ megtalálható a környező szövegben. (Ez természetesen nem vonatkozik a webáruházakra.) Ha az alt tulajdonság üres, az a képernyőolvasó programok számára azt jelenti, átléphetnek ezeken az elemeken. Ilyenkor a látogató a kép létezéséről sem értesül.

A képek kezelése egy weboldalon természetesen nem csak a bejegyzésekhez feltöltött képek adatainak megadását jelentik. A képek akadálymentes megjelenítésére vonatkozó gyakorlat követése azonban leginkább a webfejlesztők feladatai közé tartozik. Az Európai Bizottság is megfogalmazott olyan akadálymentesítési alapelveket, amelyeket fejlesztőként érdemes követni.

Milyen a jó alt szöveg?

Az alt tartalma

A jó szöveg nem csak a kép pontos tartalmát írja le, hiszen azt mindenki másképpen tenné meg, más részletet emelne ki. Ugyanilyen fontos a cikkíró szándékának megfogalmazása, hogyan és miért kapcsolódik a kép a bejegyzéshez.

Megfogalmazás

A javasolt egymondatos hossz miatt a jó szöveg tömör és pontos. Kiemeli a képnek azt az aspektusát, ahogyan a szöveghez kapcsolódik.

A megfogalmazásban felesleges szerepeltetni a „kép”, „ábra” szavakat, és nem érdemes ugyanazt az információt megismételni, amit a környezetében lévő szövegben úgyis leírsz.

Megfogalmazás írásakor jó technika lehet, ha úgy teszel, mintha valakinek megpróbálnád leírni a képet, aki nem látja. Mit emelnél ki? Mi tűnik fel rajta egyből? Hogyan adnád át a kép hangulatát?

Az alt hossza

Nincs pontos meghatározás a helyettesítő szöveg hosszára. Érdemes maximum kb. 100-125 karakter (5-15 szó) körül maradni.

Kulcsszavak használata az alt szövegben

Abban az esetben érdemes szerepeltetni az oldal kulcsszavát, ha valóban releváns, odaillő. A kulcsszósűrűségbe beleszámítanak az alt szövegekben és a képaláírásokban szereplő kifejezések is. A legjobb megoldás az lehet, ha a bejegyzés képei közül csak egyetlen esetében szerepel a kulcsszó az alt szövegben. Ha ennél sokkal többször előfordul, azt a keresőmotorok könnyen kulcsszóhalmozásnak, spamnek ítélhetik.

Példa alt szöveg megírására

nagyon rövid leszállópálya a pilótafülkéből fotózva

A helyettesítő szöveg megírásához mindenképpen ismerni kell a szövegkörnyezetet. Ha ezt a képet látod egy cikkben, az lehet utazási oldal, beszámoló, vagy repülőgépes oldal cikke, például a legnagyobb kihívást jelentő kifutópályákról. Lehet egy kisvárosokat bemutató cikk, ami kiemeli, hogy van repülőtér is. Elképzelhető, hogy egy pilóta blogja, aki fotókat készít a pilótafülkéből.

A „leszállópálya” tehát leírja a kép központi elemét, és elképzelhető, hogy ez elég is. Lehet, hogy érdemes belefogalmazni a hely nevét is, ahol található („Catalina Island leszállópályája”). Elképzelhető, hogy a kifutópálya használatának nehézségét vagy veszélyességét érinti a cikk („Catalina Island kifutópályáján végén csak a sziklák várnak”).

Alt szöveg webáruházak termékképeinél

Az eddig leírtak igazak webáruházak esetében is, de a termékképek esetén más szempontok is megjelennek. Jó, ha a kép megjelenik a Google képkeresőjében vagy akár a termékek között, és erre a legnagyobb segítség az alt mező pontos kitöltése.

Egy terméknél a helyettesítő szöveg mezőbe érdemes beírni a termék nevét, márkát, típust, színt, méretet, esetleg az árat is.

Összefoglalva: ha nem dekorációs elem a kép, és kiegészítő mondanivalója van a cikkhez képest, akkor fogalmazd meg egy mondatban a tartalmát és hogy miért mutatod meg.

Biztos lehetsz benne, hogy az általunk készített sablonok képei esetében a legjobban megírt helyettesítő szöveget használjuk, ami egyben segít neked abban is, hogy a képkeresések között is jól szerepelhess!

A cikk eredetileg a nektonikseo.hu oldalon lett publikálva.

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!