Mi az a landing page?

Három siklóernyős a levegőben

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Kezdjük az elején. Mi az a landing page és mire jó? Szükségem van rá?

A landing page, vagy magyarul landing oldal, céloldal jó esetben az első benyomás, amivel a potenciális vásárlód találkozik, ezért nagyon fontos, hogy az üzeneted tiszta, világos legyen és meg tudd fogni a látogatódat. Nézzük részletesebben!

A landing page egy olyan önálló weboldal, amely az adott cég, vállalkozás honlapjától teljesen elkülönül, és speciálisan egy marketing kampányra vagy egyéb konkrét, jól meghatározott célra hozták létre.

A landoló oldal egyetlen feladata, hogy a látogató a konverziót végrehajtsa, azaz elvégezzen egy általad kívánt, meghatározott műveletet. Ez lehet például egy űrlap kitöltése, regisztrálás, vásárlás, hírlevélre való feliratkozás, stb.

Nagyon fontos, hogy a landing page tervezése ennek megfelelően történjen, azaz a látogatót a konverzió végrehajtása felé tereljük és ne legyenek egyéb figyelemelterelő tartalmak, az üzenetünk pedig könnyen érthető és világos legyen. A stílus, a képek, a szöveges részek legyenek a célcsoportra szabva.

Az emberek pár másodpercet szánnak egy ilyen céloldal megtekintésének, ezért ha nem azt kapják, amit vártak, vagy nem igazodnak ki az információhalmazban, egyszerűen továbbkattintanak!

Mi a különbség a landing page és a honlap között?

Egy honlapnak nagyon sokrétű feladata van. Bemutatja az adott vállalkozást, a termékeket, szolgáltatásokat. Általában összetett menürendszere van, tele van linkekkel. A látogató figyelme ide-oda csaponghat a sok információ között. Ha elveszik a sok zavaró tartalom között, inkább otthagyja az oldalt, minthogy sokáig bogarásszon.

Elképzelhető, hogy azért látogatta meg az oldalt, mert egy állásra akar jelentkezni, vagy a blogot olvasgatja. Mindenesetre korántsem biztos, hogy vásárlási céllal érkezett a honlapra.

A landing page ezzel szemben egyetlen ajánlat bemutatására jött létre. Legfőbb célja, hogy a látogatóból előbb-utóbb vásárlót csináljon. A landoló oldalra érkező látogatók direkt ezért a konkrét ajánlatért kattintottak a linkjére, tehát meghatározott elvárásokkal érkeztek.

A honlappal ellentétben a landing page-nek nincs menüje, általában egyetlen linket tartalmaz azért, hogy ne tudjon máshová elnavigálni a látogató. Ez a call-to-action (CTA) gomb, ami a vásárláshoz, feliratkozáshoz, stb. vezet. Ezt a gombot persze több helyen is bevethetjük a landoló oldalon belül.

Hogy kerülnek látogatók a landing page-re?

A látogatók egy linkről „landolnak” a céloldalra. Ez a link különböző helyeken bukkanhat föl:

  • fizetett Google hirdetésben: Ha a Google-ben rákeresünk valamire, az első pár találat mindig kicsit más formában jelenik meg, mint a lejjebb lévő találatok. Ezek a fizetett hirdetések. Az ezekben elhelyezett linkek vezethetnek a landoló oldalra. A látogatók tehát egy kulcsszóra való rákeresés után találkozhatnak az ajánlattal.
  • fizetett hirdetésben a közösségi oldalakon: Ebben az esetben a potenciális vevők még azelőtt találkozhatnak az ajánlattal, mielőtt egyáltalán felmerült volna bennük az igény a termék iránt (azaz rákeresés előtt).
  • hírlevélben: Ha már van egy felépített adatbázisunk a potenciális érdeklődők elérhetőségéről, hírlevélben is felhívhatjuk a figyelmet az ajánlatunkra, melyhez részleteket a landing page linkjén fognak találni.
  • „Természetes” forrásból is jöhetnek látogatók a céloldalra, akik nem fizetett hirdetés útján vagy egyéb direkt úton találkoztak a linkkel, hanem például a Google keresésben lejjebb görgettek a nem fizetős részre. Itt jön a képbe a SEO, ami egy külön tudomány.
  • Ezeken kívül gyakorlatilag bármit kreatívan ki lehet találni (pl. szórólap, szájhagyomány…).

5 elem, amit minden landing oldalnak tartalmaznia kell

Az alábbi elemek mind azt a célt szolgálják egy jó landing page-en, hogy a látogató figyelmét fenntartsuk, meggyőzzük őt arról, hogy a termékünkre szüksége van, és elvezetve őt a call-to-action-höz, rávegyük őt a konverzióra.

1. Az ajánlat bemutatása

Itt azt kell megfogalmazni, hogy miért olyan speciális az ajánlat, mi emeli ki a tömegből. Ezt nagyon tömören kell megfogalmazni olyan módon, hogy a céloldalra látogatók egyből megértsék. Fontos, hogy landing oldal egyetlen ajánlatról szóljon és ne szabdaljuk szét a látogató figyelmét.

  • főcím: Nagyon ütősnek kell lennie, ugyanis ezt olvassák el először. Fontos, hogy tisztán és egyértelműen adja át az üzenetet, ugyanakkor legyen rövid és velős, ragadja meg a figyelmet. Fontos, hogy passzoljon a landing page linkjét tartalmazó reklámhoz, azaz a látogató tényleg azt kapja, amit várt.
  • alcím: Plusz információkat ad hozzá a főcímben foglaltakhoz, de ennek is rövidnek kell lennie.
  • Opcionálisan további magyarázó szövegeket is adhatunk a landing page ezen részéhez, amik alátámasztó, megerősítő állításokat tartalmaznak, esetleg van bennük egy kis sürgetés, utalás a call-to-action-re.

2. Kiemelt kép vagy videó

A céloldalon lévő vizuális elemek közül ez az első, amit meglátnak, ezért ugyanolyan fontos – ha nem még fontosabb – mint a főcím. Tudjuk, hogy a képeket sokkal gyorsabban dolgozza fel az emberi agy, mint a szöveges információt és a hatásuk is erősebb, mivel az érzelmeinkre hatnak.

Nagyon fontos, hogy a kép kapcsolódjon a termékhez, mutassa be azt használat közben (pl. app egy kézben tartott telefonon, csizma valakinek a lábán az utcán, stb.). Ha emberek is vannak a képen, sokkal személyesebbé válik a kapcsolat. Többet érhetünk el, ha nem egy agyonhasznált stockfotót használunk, hanem egy jó minőségű, profi fotós által készített saját fotót.

3. A termék előnyeinek bemutatása

Ebben a részben felsorolásszerűen bemutatjuk a termék pár kiemelkedő tulajdonságát és az azokból fakadó előnyöket. Például mondhatjuk azt, hogy az általunk kínált limonádé nagyon hideg – ez a tulajdonsága, és felfrissít a nyári melegben – ez az előnye. A hangsúlynak azonban az előnyön kell lennie, hiszen az embereket ez sokkal inkább érdekli, mint az esetleg számukra értelmezhetetlen technikai részletek például egy mobiltelefon esetében. A limonádé példájánál maradva tehát mondhatjuk azt, hogy “Garantált a felfrissülés a kánikulában ezzel a jeges limonádéval”.

4. Meggyőző, bizalomnövelő elemek

Az emberek hallani akarják a korábbi ügyfelek, vásárlók véleményét, mielőtt döntenek. Azt gondolják, ha másnak bejött, valószínűleg nekem is tetszeni fog. Ezek az elemek többfélék lehetnek egy landing oldalon:

  • vásárlói értékelések, szavazatok
  • vásárlói vélemények: Valós névvel és fényképpel érdemes a véleményeket szerepeltetni, ugyanis így sokkal nagyobb a bizalomnövelő erejük.
  • részletek alátámasztó tanulmányokból, vizsgálatokból
  • ügyfélként megjelenő cégek logója
  • különböző elismerések, pl. “legjobb webáruház” – fontos, hogy valós, bizonyítható legyen

5. Call-to-action

A landing oldalakat alapvetően két nagy csoportba lehet sorolni attól függően, hogy mi a céljuk:

  1. A call-to-action egy űrlap, ami adatokat gyűjt (név, e-mail cím, esetleg egyebek is), hogy adatbázist hozzon létre a reménybeli vásárlókból. Persze ahhoz, hogy az emberek odaadják az adataikat, általában kínálni is kell valamit cserébe. Ez lehet például egy ingyenesen letölthető ebook, 30 napos ingyenes próbalehetőség, kedvezmények, stb. Törekedni kell rá, hogy az űrlap olyan rövid legyen, amennyire csak lehet. Az adatkezelési tájékoztatót sem szabad lefelejteni űrlapot tartalmazó landing oldalak esetében.
  2. A call-to-action egy klikkelhető gomb, ami egyből vásárolni küldi a látogatót. A felirata felszólító és lehetőleg ne általános (“Klikk ide”) legyen, hanem konkrét (pl. “Iratkozz fel a hírlevélre!”, “Rendeld meg most!”). A gomb mindig legyen jól látható és egyértelmű.
Landing page részeit szemléltető sematikus ábra

Tippek jól működő landing page tervezéséhez

  • A landing oldal üzenete passzoljon a hirdetéshez, amiből idekattintottak, azaz feleljen meg a látogató elvárásainak.
  • Az ajánlat bemutatása és a call-to-action a hajtás fölött legyen, tehát görgetés nélkül is láthatóak legyenek. Természetesen az ajánlat bonyolultsága ezt felülírhatja.
  • Legyen valamilyen vizuális elem, ami a hajtás alatti részhez is továbbvezeti a szemet és arra készteti a látogatót, hogy tovább görgessen. Ez lehet például egy nyíl, animáció, kép, stb.
  • A call-to-action-höz szintén vezessen valamilyen vizuális elem, legyen valamilyen módon kiemelve. Érdemes feltűnő, kontrasztos színeket, egyszerű formákat használni. A gomb gombnak nézzen ki. Kiegészítésül itt is lehet használni nyilat, animációt.
  • Mutassuk meg a terméket használat közben, így ugyanis könnyebb a látogatóknak vásárlóként elképzelni magukat. Erre jó megoldás a fotó, a videó, animáció.
  • A landing oldalon ne legyen menü, link a honlapra vagy egyéb zavaró dolgok, amik elvonhatják a látogató figyelmét.
  • Tartalmazzon véleményeket korábbi vásárlóktól. Annál jobb, minél több személyes adat jelenik meg a véleményt adóról (név, fénykép, cég, beosztás, vásárlás időpontja, helyszín…).
  • A szöveges részek legyek rövidek, lényegre törőek, könnyen érthetőek. Ahol lehet, alkalmazzunk felsorolást.
  • Egy céloldalnál nagyon fontos, hogy gyorsan töltődjön be, főleg telefonon. Ezt úgy segíthetjük, hogy nem helyezünk el felesleges elemeket az oldalon. Mindennek, ami a landing oldalon van, legyen célja. A képek legyenek optimalizálva.
  • A megfelelő eszközre legyen tervezve. Legyen reszponzív. Telefonos nézeten a képek esetleg elhagyhatók, a call-to-action-t pedig még jobban ki kell emelni.
  • Összességében egy landing page design-ja legyen minimalista, sok whitespace-el, kontrasztos színekkel. Ezek segítik a látogatót, hogy csak a lényegre koncentráljon.

További tippek űrlapos landing oldalhoz

  • Ha sok kérdés lenne az űrlapon, ne egymás után jelenjen meg az összes, hanem tördeljük fel több, egymás után megjelenő lépésre a kitöltést. Mindig a könnyebb kérdésekkel kezdjük.
  • Ahol lehet, több megadott lehetőség közül lehessen választani, ne kelljen begépelni a választ.
  • Legyen link az adatkezelési szabályzathoz.
  • Köszönjük meg, hogy kitöltötte az űrlapot, ezt akár egy felugró ablakban is megtehetjük. Itt egyéb lehetőségeket is felajánlhatunk neki, például látogassa meg a honlapot, iratkozzon fel hírlevélre.

Ha szeretnél remek landing oldalakat nézegetni, találsz párat az Impact válogatásában, ahol az előnyeikről is olvashatsz (angolul).

Aknázd ki te is a landing page-ben rejlő lehetőségeket! Böngészd át weboldalkészítő szolgáltatásunkat és kérj árajánlatot!

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még jobb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!