Az online tanulók sokszínűsége

tableten tanuló nő

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Lehet, hogy már tanítottál korábban, de nem az interneten, hanem személyesen. Mondjuk egy iskolában. Vajon nagyon különbözik majd ettől egy online kurzus? Végülis az óravázlatok hasonlóak, ugyanazt a tudást akarod átadni. De a résztvevőket tekintve valószínűleg egészen más világgal fogsz találkozni.

A beiratkozókra vonatkozóan mik azok a különbségek, amikre számíthatsz és amiket figyelembe kell venned a kurzusod tervezésekor?

Demográfiai különbségek

A hagyományos tantermi oktatás esetén, főleg egy iskolában, a csoportok általában homogének. Egyforma korú résztvevők ülnek a teremben, hasonló életvitellel, akiknek hasonlóak a mindennapi feladataik. Ha iskolában tanítasz, akkor rendszerint fiatalok, ritkán családosak, és jó esetben főállású „tanulók”.

Ehhez képest az online képzések résztvevői demográfiailag és mindennapjaikat tekintve is nagyon vegyes csoportot alkotnak. A sokszínűség lehet erőssége a közösségednek. Az oktatást viszont megnehezíti, ha azt szeretnéd, hogy minden résztvevőt ugyanúgy megfogjon a tartalom és a tudás átadásának módja is.

Az egyes korosztályok más-más típusú oktatást preferálnak. A fiatalabbak előnyben részesítik a rövid összefoglalókat, amikhez sok vizuális anyag kapcsolódik, például videók vagy infografikák. Az idősebb korosztály inkább olvas, mint videót néz, és főleg esettanulmányokat, példákat keres. Sajnos nincs olyan formátum, ami mindenkit ugyanúgy magával ragadna.

Érdemes gondolkoznod rajta, lehet-e a célcsoportodat szűkíteni valamilyen demográfiai jellemző alapján, mert lehet, hogy ugyan kevesebb, de arányaiban sokkal több elégedett résztvevővel számolhatsz.

Találj mintákat és alkalmazkodj!

Ismerd meg minél jobban, mit és hogyan szeretnének leginkább tanulni a résztvevőid, és többségében olyan típusú oktatási tartalmakat készíts, amilyet a legjobban kedvelnek és a leghatékonyabbnak éreznek.

Ha mégsem szűkíted a célközönséged, akkor egy-egy leckéhez többféle típusú tananyagot is hozz létre, hogy kedvezni tudj az idősebb és fiatalabb korosztálynak is. A lényeg, hogy senki ne érezze úgy, hogy kimarad, vagy hogy az igényeitől nagyon távol állnak az oktatási anyagok.

Vegyes az előzetes tudásszint

Egy iskolai kurzuson a résztvevők nagyjából ugyanolyan tudással rendelkeznek, mert például ugyanazokat a tantárgyakat tanulták korábban vagy ugyanazon a felvételi folyamaton mentek keresztül. A mindenki számára elérhető online kurzusok esetében – főleg felnőtteknél – ez teljesen másképpen alakulhat. Ha nincs szigorú felvételi teszted, akkor bizony mindenki más tudásszinttel érkezik, más-más részterületekben lesz jó vagy gyengébb.

Elképzelhetsz persze egy átlagos tudásszintet, amihez igazítod az oktatást. De bármit is találsz ki, sajnos ez valószínűleg sokkal több résztvevőnek nem lesz jó, mint ahányhoz tökéletesen passzol.

A helyzet oktatóként és tanulóként is frusztráló lehet. Ha egy résztvevő az átadott információkat túl nehéznek, túl magas szintűnek érzi vagy túl nehezek a feladatok, könnyen abbahagyja a kurzust. Ráadásul lehetséges, hogy a nehézségeket nem is egyetlen anyagrész okozza, hanem a hiányosságok minden résztvevőnél eltérnek és egyediek.

Ha ezek miatt a tanulók miatt aztán túlságosan leegyszerűsíted az anyagokat és a „kályhától kezded”, akkor pedig lehetnek olyanok, akiknek az egész túl könnyű és unatkozni fognak.

Tisztázd az elvárásokat és tegyél elérhetővé segítséget!

Egyrészt érdemes már a tanfolyam meghirdetésekor egyértelműen leírnod az elvárásokat, és megfogalmazni, ki tud leginkább profitálni a kurzusból.

Az is lehet, hogy csatlakozóktól egy szintfelmérő teszt kitöltését kéred. Az elért eredmény alapján tudsz ajánlatot tenni nekik, végezzék el az első leckéket is vagy egyből ugorjanak egy későbbire. Ezekben az első, bevezető leckékben tudod a kisebb előzetes tudással rendelkezőket felzárkóztatni a többiekhez.

Ha pedig úgy tervezed, ugyanazokon a leckéken megy végig minden résztvevő, lehet, hogy hasznos készíteni több olyan segédanyagot, amit igény szerint használhatnak. Ezek olyan kiegészítő információk lehetnek, amiről mindenki maga dönthet, megnézi-e, míg a tanfolyam fő tartalma mindenki számára kötelező. Így mindenki annyi tartalmat kaphat meg, amennyi számára szükséges számára a tanfolyamból, miközben minden egyes tanuló biztosíthatja, hogy az általa kívánt mélységű anyagot kapja meg.

Nagyon eltérő időbeosztás

Mivel az online tanfolyamoknak nincs kijelölt időpontja, akik így tanulnak, egészen furcsa időpontokban tudják feldolgozni az anyagot, a munka és a családi kötelezettségek mellett. Lehet, hogy kora reggel, az ebédszünetben, vagy akár késő éjjel lesznek aktívak.

Ez két módon okozhat problémát:

  • nehéz közös élő eseményekre megfelelő időpontot találni;
  • nehéz rávenned a résztvevőket, hogy a szükséges időt a kurzusra fordítsák.

A nehézségek ellenére lehet és érdemes is valós idejű eseményeket tartani, ahol minél több tanuló találkozik egy beszélgetésre. Ezek az alkalmak el is mélyíthetik a tanulótársak közötti kapcsolatokat és enyhíthetik a magányos tanulás okozta problémákat.

A szükséges idő ráfordítása a kurzusra sokkal nehezebb falat.

A résztvevőket lehet, hogy kíváncsiság hajtja. Vagy az is lehet, egy jobb állás reményében tanulnak. Mindkét motiváció nagyon erős tud lenni. Ha viszont a képzést nem támogatja a munkahelyük, vagy nem a jelenlegi munkájukhoz kapcsolódik, akkor szabadidejükből csípnek le időt, miközben a figyelmükért rajtad kívül verseng a családjuk (elmenni a gyerekért, tanulni a nagyobbal, meglátogatni anyósékat) és egyéb kötelezettségeik is (bevásárlás, postai ügyintézés, autószerelő, beszélni egy bajban lévő haverral).

Mindkét csoport lehet túlságosan optimista azzal kapcsolatban, mire képes, és sokat küszködhetnek azzal, hogy más, szintén a figyelmüket igénylő feladatok közé illesszék a leckéket. Szóval a kurzusodhoz kapcsolódó feladatok elvégzésének prioritása a mindennapi élet egyéb dolgai mellett alacsony szintű lehet.

Alkalmazkodj a tanulóid lehetőségeihez!

A közös, élő események időpontjának meghatározása sok szervezést igényelhet, és sajnos sosem tudsz majd olyat találni, ami mindenkinek ideális. Megoldás lehet, ha több kisebb csoportot alakítasz, és eltérő időpontokban tartod meg az eseményt.

Figyeld a statisztikákat vagy kérdezd meg őket tanulási mintáikról: minden nap tudnak tanulni vagy csak hetente-kéthetente egyszer? Kis adagokban haladnak az anyaggal, vagy egyszerre sokat végeznek el? Érdemes inkább több apró vagy egy-egy nagyobb feladat kidolgozását kérni?

Rövid időszeletek felhasználását segítheted azzal, ha sok apró feladatra szeleteled az anyagot, amit könnyen fel tudnak dolgozni, bármilyen is az időbeosztásuk.

A figyelem lekötése

Ha azt hiszed, az online oktatás azt jelenti, felveszed videóra ugyanazt az előadást, mint amit egy teremben tartanál meg, valószínűleg nem a legjobb úton jársz. Nagy az esély arra, hogy nem fogod tudni elérni a célodat: elégedett, hálás és visszatérő tanulókat.

A tanteremben sokkal kevesebb tényező van, ami elvonhatja a résztvevők figyelmét. Ezzel szemben ha valaki otthon, a munkahelyen vagy egy kávézóban ül és egy elektronikus eszközt néz, az teljesen más helyzet. Rengeteg az előadásoddal versenyző inger, zavaró tényező, figyelemelterelő érdekesség.

Használj minél több interaktív elemet!

Ha az oktatásod nagyon hasonlít egy tantermi előadásra, azaz csak videóid vannak, akkor lehet, hogy nincs is szükséged külön oktatási oldalra. Tökéletesen elég lehet egy saját (akár privát) YouTube csatorna.

Ha viszont aktív tanulásra szeretnéd ösztönözni a résztvevőidet és az a célod, hogy elmélyültebb tudást szerezzenek, akkor a videóknál többre lesz szükséged. Csinálj kvízeket, hogy ellenőrizd a megértést. Használj játékokat, rejtvényeket az összefüggések felderítésére. Minél több interaktív elemet tudsz belevinni a tanfolyamodba, annál több esélyed van rá, hogy hosszú távon lekösd a résztvevőid figyelmét.

Tanulók támogatása

Az online oktatás nemcsak neked nehéz, hanem a résztvevőidnek is. Még a legmotiváltabbak is lemaradhatnak, egyedül érezhetik magukat, elveszthetik érdeklődésüket. Attól még, hogy nem állsz a résztvevőiddel szemtől szemben, személyes kapcsolatban, ugyanúgy figyelned kell rájuk és támogatnod kell őket.

Adj automatikus támogatást

Gondolkozz minél inkább a tanulók szemszögéből. Tisztában vannak vele, hogy nem tudsz úgy odafigyelni személyesen mindenkire, mintha egy tanulócsoportot alkotnának. Ennek ellenére bátorítsd őket, hogy megfogalmazzák speciális igényeiket, aggodalmaikat. Ebben ne a problémákat lásd, hanem a jövőbeli fejlesztés lehetőségét!

Hozz létre minikvízeket a leckék végén és összefoglaló teszteket a nagyobb témák megértésének ellenőrzésére. Ha van rá lehetőséged, írj ki online fogadóórákat, élő eseményeket, kérdezési lehetőséget. Időről-időre biztosíts fórumot, ahol beszámolhatnak a haladásukról.

Az online oktatás esetén jó hír, hogy a támogatás nagy része automatizálható. Ha valaki elmarad egy kvízzel, bizonyos időtartam alatt nem jelentkezik be vagy elmulaszt egy határidőt, automatikus üzenetben keresheted meg, amiben valamilyen segítséget nyújtasz. Sokszor ennyi is elég, és segíthetsz abban, hogy a résztvevőid úgy érezzék, számít a sikerük.

Technikai kihívások legyőzése

Sok tanuló lesz, aki könnyen megbirkózik a technológiával, még az idősebbek között is. Viszont szinte biztos, hogy lesznek olyanok, akiknek rendszeresen segítségre lesz szüksége, és ez kihat a motiváltságukra, sikerélményükre is.

Soha ne éreztesd senkivel, hogy számítógépes ismeretei hiánya miatt szégyenkeznie kell. Mindenki elkezdi valahol, és még a gyakorlott felhasználóknak is lehetnek gondjaik, megakadásaik.

Tegyél elérhetővé technikai segítségnyújtást is

Figyeld meg a felmerülő nehézségeket és dolgozz ki módszereket ezek enyhítésére. Mentsd el és tedd közzé a magyarázatokat, segítséget jelentő bejegyzéseket, hogy a tanulók könnyen kiigazodjanak. Jó, ha ezek a dokumentumok, útmutatók könnyen elérhető helyen vannak, ahová egyszerű visszanyúlni.

Összegzés

Az online oktatásban részt vevők nagyon sokban különbözhetnek egy iskolai csoporttól, azonban nemcsak a kihívások, hanem a lehetőségek is nagyok! Te oktatóként kiterjesztheted a tudásod átadását olyanoknak, akik egyébként nem tudnának részt venni a képzéseiden lakóhelyük távolsága vagy időbeosztásuk miatt. A tanulók számára is nagyon jó lehetőség olyan tudás megszerzésére, amihez csak nagy nehézségek árán jutnának hozzá személyesen.

Ha a LearnDasht választod oktatási rendszerként, tudunk segíteni, hogy minden nehézséget előnyödre fordíts a kurzusod létrehozása során!

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!