A Van Esély Alapítvány új weboldala
Ügyfél: Van Esély Alapítvány
Projekt: weboldal
Úgy határozzuk meg magunkat, hogy olyan vállalkozásoknak, szervezeteknek készítünk a legszívesebben weboldalakat, akiknek fontos, hogy megmutassák szakértelmüket, hitelességüket és jófejségüket online, a honlapjukon is. Ezért vállaltuk el nagyon szívesen a Van Esély Alapítvány weboldalát, mert nekik mindezek a szempontok kiemelten fontosak.
Az alapítvány hajléktalan embereknek segít egyedi programokkal, komplex módszerrel kiutat találni a helyzetükből. Ezeket a programokat adományokból működtetik, azaz el kell nyerniük az potenciális adományozók bizalmát, meg kell győzniük őket, hogy a lehető legjobban, hatékonyan és professzionális módon használják fel a kapott forrásokat.
AZ ESETTANULMÁNY ÍRÁSOS FORMÁBAN LETÖLTHETŐ INNEN!
Miről olvashatsz?
Milyen volt a kiinduló helyzet? Miért volt elkerülhetetlen a változtatás?
Nehézkes volt az eredeti weboldal kezelése
Az alapítvány eredeti honlapja a tárhelyszolgáltató saját weboldal építő rendszerében lett létrehozva. Megjelenésével nem volt nagyobb probléma, azonban az új tartalmak felvitele nagyon körülményes volt, sok munkát és időt igényelt. Emiatt az alapítvány munkatársai inkább a Facebook-on voltak aktívak, a honlapra csak az került fel, amit nagyon fontosnak ítéltek.
Célul tűztük ki tehát egy olyan honlap létrehozását, ahol könnyű új tartalmakat megjelentetni, és így a honlap elsődleges szerepű lehet a Facebookhoz képest. Azaz a hírek, információk a weboldalon jelennek meg, ezt tudják megosztani a közösségi médiában, és ezzel a látogatókat folyamatosan a weboldalra tudják terelni.
Nem volt lehetőségük közvetlen adománygyűjtésre
Az alapítvány adományokból tartja fenn magát és valósítja meg projektjeit. Az adománygyűjtések azonban csak más szervezeteken, kampányokon, szerveződéseken keresztül valósulhattak meg, mert nem volt olyan kényelmes fizetési lehetőség a honlapon, ahol a felajánlott támogatást közvetlenül fogadhatták volna. Célunk volt, hogy az oldalon keresztül lehetőséget biztosítsunk olyan könnyen és gyorsan használható bankkártyás adományozás kialakítására, ami a lehető legjobban hasonlít a már sokak által ismert online bankkártyás fizetésre.
Az adó 1%-ért nem tudtak versenybe szállni
Az adó 1%-ért folyó verseny nagyon erős, azonban nem tudtak megjelenni a keresésekben, mert nem volt megfelelő, optimalizált tartalom az oldalon. Nagyon szerették volna viszont növelni az ebből a forrásból befolyó összeget.
A weboldal készítésével elérendő célok
A legelső megbeszéléseken összegyűjtöttük és fontossági sorrendbe rendeztük a leendő honlap céljait, mert az aktuális oldal alapján ezek nem voltak teljesen egyértelműek. Ezek a célok természetesen magukban foglalták a feltárt legégetőbb problémák megoldását is.
1. Potenciális adományozók megnyerése
A minden más elé helyezett cél a potenciális támogatók megnyerése lett, hiszen az ő adományaik jelentik minden tevékenységük alapját. Ezért a legfontosabb cél az ő bizalmuk megnyerése, és egy könnyen kezelhető adományozó rendszer kialakítása lett. Ehhez olyan elemeket társítottunk, mint például a támogatások felhasználásának közzététele, eredmények, támogatottak bemutatása, hírek gyakoribb publikálása vagy hírlevélben az érdeklődők postaládájába való eljuttatása. Fontos célként határoztuk meg azt is, hogy ha valaki már eljutott odáig, hogy adományozni szeretett volna, akkor ezt nagyon könnyen megtehesse, és ráadásul az alapítványt is minél kevesebb jutalék és költség terhelje ezzel kapcsolatban.
2. Az alapítvány által kiírt pályázatok megjelentetése
A második helyre került a célok között az alapítvány által kiírt pályázatok megjelentetése. Ezek azok a lehetőségek, amiket a szociális munkások és kliensük megpályázhatnak. Ez ugyan nagyon fontos cél, azonban itt sokkal kevésbé kellett a szociális munkásokat ösztönözni. A források szűkössége miatt biztos volt a helyzet, hogy sokkal több pályázat érkezik, mint amennyire forrás lenne.
Ennél a célnál azt is figyelembe kellett venni, hogy nyitott pályázat csak 3 hónapon keresztül van egy évben.
3. Adó 1% felajánlások összegének növelése
Ezeken kívül meghatároztuk még célként, hogy fontos az adó 1% felajánlások minél hatékonyabb elnyerése
4. Tudástár elérhetőségének fenntartása
A Tudástában az alapítvány munkatársainak cikkei, publikáció voltak elérhetők, és mivel ezekre a tanítványok felől jelentős keresési mennyiség érkezett, oda kellett figyelni, hogy viszonylag könnyen elérhetők maradjanak, az elsődleges célok megsértése nélkül.
5. Kötelező dokumentumok elérhetőségének biztosítása
A korábbi honlapon ezek a dokumentumok elérhetők voltak, de meglehetősen elrejtve. Úgy gondoltuk, érdemes ezeket egy kicsit jobban előtérbe helyezni, hiszen hozzájárulhatnak az alapítvány iránti bizalom növeléséhez.
Mindezeket természetesen igyekeztünk úgy megvalósítani, hogy eközben a weboldal frissítésére, karbantartására fordított idő sokkal rövidebb lehessen, az adminisztrációs felület kezelése könnyű legyen, a megjelenéssel, reszponzivitással pedig a munkatársaknak ne kelljen külön foglalkozniuk.
A felsorolt problémák, célok meghatározása persze nem néhány órát vett igénybe, hanem folyamatosan lett egyre tisztább. Szerencsére Dóra és Cili, akikkel együtt dolgoztunk, vevők voltak a hosszú tervezési időszakra és nem vesztették el a motiváltságukat. Nekik is egyértelmű volt, hogy ahhoz, hogy igazán jól működő és a céljaikat megvalósító honlapot tudjunk tervezni, az ő munkájukra is nagy szükség van.
A megjelenés alapelemei
Logó
Az alapítvány logó fájljai sajnos nem álltak rendelkezésre vektoros formátumban, viszont a logót meg akarták tartani. A .jpg formátumú logót szerencsére jó minőségben sikerült vektorizálni.
Színpaletta
A színeket a régi weboldal kódjából összegyűjtöttük, és nem is változtattunk érdemben a színpalettán, mivel nagyon szép, harmonikus volt korábban is. Kizárólag a világosszürke és a sötétszürke árnyalatait módosítottuk.
A képen bal oldalon láthatók az eredeti szürke árnyalatok. A világosszürke háttérszínként jelent meg, a sötétszürke pedig a szöveg színe volt. Ezeket az árnyalatokat hozzáigazítottuk a paletta kék színéhez, így lett harmonikusabb az összkép. A világosszürke kicsit hidegebb árnyalatú lett, a sötétszürke pedig kékesebb és sötétebb, hogy nagyobb legyen a szöveg kontrasztja és így jobban olvasható legyen.
Betűtípusok
Emellett kerestünk új betűtípusokat, mivel az eredetileg meghatározottak sok esetben nem jelentek meg megfelelően. A Google fontgyűjteményéből a Poppins mint címsor és a Source Sans Pro mint szöveg lett a kiválasztott.
A Poppins egy geometrikus stílusú talpatlan font, modern és természetes megjelenésű. Azért választottuk, mert van benne egy kis játékosság és nyíltság, mivel körökön alapul. A Source Sans Pro szintén talpatlan font, kifejezetten felhasználói felületek, online szövegek megjelenítéséhez lett kialakítva. Mellette szólt, hogy kis méretben is nagyon jól olvasható. Meghatározó szempont volt még a választás során, hogy mindkét betűtípus rendelkezik az összes magyar ékezetes magánhangzóval.
Meglévő tartalmak számbavétele
A grafikai feladatokkal párhuzamosan elkezdtük a meglévő tartalmak számbavételét. Listáztuk az összes, eredetileg publikált aloldalt. Ezeket tartalom, illetve cél szerint csoportosítottuk, aztán átbeszéltük, milyen módosításokat érdemes megtenni. Szerencsére nem volt túl sok oldal, mert az egész honlap azelőtt is nagyon átgondoltan lett létrehozva.
A tartalom átszervezését nagyban segítette, hogy előtte nagyon egyértelműen megfogalmaztuk a honlap céljait. Ahogy tiszta lett a cél, hogy kit szeretne megszólítani az alapítvány, sokkal könnyebben tudtuk szortírozni a tartalmakat. Néhány aloldalt összevontunk, több témát pedig külön aloldalra bontottunk. Az oldalak átszervezése természetesen érintette a navigáció felépítését is. Később részletesebben is lesz szó a tartalmak átszervezéséről és ennek okairól.
Közös munka a szövegeken
A látogatói bizalom elnyerése, a szakértelem bemutatása és a keresőoptimalizálás szempontjai miatt az oldal fő tartalma szöveges kellett, hogy legyen. Emiatt nagyon sok időt és energiát áldoztunk a szövegek megfelelő kidolgozására.
Kezdetben egy egyszerű szöveges dokumentumba kerültek a honlap szövegei. Ebben jelöltük az alapítvány munkatársainak, milyen szövegekre lenne még szükség szerintünk, illetve mely tartalmakat és mivel kellene még kiegészíteni. Ezt a fájlt online szerkesztettük közösen, és többször is részletesen átbeszéltük.
Tartalmak újrastrukturálása
Miután meghatároztuk a honlap problémáit és céljait, és megegyeztünk a megjelenés alapját képező elemekben, elkezdődött egy nagyon hosszú, de nagyon fontos szakasz, a tartalom egyeztetése. Ebben a fázisban az a nehéz, hogy nagyon sok időt és energiát kíván, azonban egyáltalán nem látványos, nincs mit mutogatni, nincs miről posztolni – viszont meghatározó a célok eléréséhez.
A módosításokat, feladatokat, ötleteket egy mindenki által elérhető Google táblázatban helyeztük el, így a projekt összes résztvevője láthatta a feladatok állását, és tudtunk reagálni, kérdezni az aktuális helyzettel kapcsolatban. Néhány hetente pedig személyesen vagy online is találkoztunk, ahol átbeszéltük az addig elvégzett munkát és a hátralévő feladatokat. Ez a szakasz nagyon intenzív közreműködést igényelt az Alapítvány munkatársaitól.
Kiindulópont: menük felépítése
A tartalomszerkezet áttekintését a tapasztalataink alapján a legjobb a menük felépítésével kapcsolatba hozni. Ezek alapján tekintettük át az oldal meglévő tartalmait és értékeltük aszerint, melyik elérendő célt szolgálják.
Eredetileg 7 menüpontot tartalmazott a fő navigáció. Nem mindegyik elnevezése volt egyértelmű és pontos, hogy mi is található az adott oldalon. Voltak olyan tartalmak, amiket csak találomra kattintgatva lehetett megtalálni.
A Kezdőlap a főoldalra vezető link volt. Ez minden oldalnál ajánlott, így meghagytuk, csak átneveztük Főoldalra, mert így a kicsit rövidebb szóval egy nagyon kis helyet nyertünk a többi menüpont számára.
A Kik vagyunk? az alapítvány csapatáról szóló oldal volt, képekkel és videókkal. A cím ugyan nem utalt rá közvetlenül, de itt volt megtalálható a Közhasznúsági jelentések és az adó 1% felhasználásáról szóló közlemények linkje is.
A Mit csinálunk? oldal tartalmában jelentős volt az átfedés az előző Kik vagyunk? oldallal. Itt volt még olvasható az aktuálisan kiírt pályázati felhívás. Emellett ezen az oldalon volt elhelyezve egy Tudástár nevű szakasz, ahol az Alapítvány munkatársainak írásait lehetett elérni.
Az Akiket segítünk oldalon sorakoztak azoknak a támogatásban részesülteknek a történetei, akik hozzájárultak a bemutatásukhoz.
A Támogatás oldalon az alapítvány támogatásához szükséges információkat lehetett elérni, itt volt közzétéve a bankszámlaszám, az adószám, illetve egy másik szervezet weblapján keresztüli bankkártyás adományozás linkje. Itt szerepeltek még a céges adományozók logói is.
Az Elérhetőségünk menüpont nem egy külön kapcsolati oldalra vezetett, hanem csak a Főoldal egyik, a kapcsolati adatokat felsoroló szakaszához ugrott.
Az English menüpont alatt az egyik adománygyűjtő kampány kiírását lehetett olvasni angolul, ami azonban a weboldal átdolgozásakor már egy éve nem volt aktuális, lezárult.
A célközönség számára legfontosabb tartalmak
Összegyűjtöttük a legfontosabb közönség szempontjából igazán fontos tartalmakat.
A bizalomépítés szempontjából a bemutatkozás és a szakmai tevékenység bemutatása a lényeges. Az érzelmi elköteleződés szempontjából a támogatásban részesülők történetei, életeseményei, az elért eredmények és előrehaladás megismerése lehet döntő. A megbízhatóság építése céljából a kötelező dokumentumok közzététele, a transzparens működés bemutatása meghatározó. Technikai szempontból nagyon fontos az adományozás minél könnyebbé és gyorsabbá tétele, a közvetlen bankkártyás adományozás lehetősége, a bankszámlaszám könnyű elérése, az adó 1% felajánlással kapcsolatos információk egy helyen való összefoglalása.
Navigáció átalakítása
A célközönség és a legfontosabb szempontok tisztázása után tehát átalakítottuk a fő navigációt.
A Főoldalra vezető linket megtartottuk.
A Rólunk oldal nagyrészt a korábbi Kik vagyunk és Mit csinálunk oldalak szövegét tartalmazza, azonban innen kivettük az Alapítvány hivatalos dokumentumainak és a Tudástárnak az elérését.
Kiemeltük a Történeteink oldalt, ahol lehetővé vált a támogatásban részesülők történeteinek sokkal hangsúlyosabb bemutatása.
A Hírek oldalon, ami alapvetően blog oldal, lehetővé vált a pályázatok kiírásának, adománygyűjtő kampányokkal kapcsolatos híreknek, támogatásban részesülők életeseményeinek, az Alapítvány életével kapcsolatos történéseknek a gyors és könnyű publikálása.
A Támogatás oldalon, ahol fel lett sorolva az összes támogatási lehetőség és megjelentek a támogató szervezetek logói is.
Keresőoptimalizálási szempontok alapján külön oldalt hoztunk létre az adó 1% felajánlásokhoz. Szintén külön oldalra kerültek a kapcsolatfelvételi lehetőségek.
A honlap végül nem lett kétnyelvű. Az egyetlen angol nyelvű oldal az alapítvány munkáját bemutató általános, aktualitását nem elvesztő angol nyelvű szöveg lett, amely tartalmazza a támogatáshoz szükséges technikai információkat is.
–
Ha van lehetőséged, hogy támogasd a Van Esély Alapítvány munkáját, akkor ne várj tovább! Keresd fel a vanesely.hu/tamogatas oldalt. Az alapítvány kizárólag adományokból működik, közösen veled sok embernek tudnak esélyt adni. A legkisebb adomány is sokat számít. Ha a hajléktalan emberek megélik, hogy személyes sorsuk téged is meggyőz és ismeretlenként is melléjük állsz, az óriási mobilizáló erőt jelent a számukra. Ha hiszel bennük, ők is újra hinni kezdenek önmagukban!
* * * * * * * *
Ha több projektünket is megnéznéd, a Munkáink oldalon találod őket! Lehetnél te a következő cikk szereplője!