Hogy állsz a pop-upokhoz?

gátfutás. nekik is ezer akadályon kell végigmenni, mire elérik a célt. a pop-upok ugyanilyenek egy olvasónak.

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Sokatmondó adat, mennyire sok keresés van két témában: pop-upok létrehozása és pop-upok blokkolása. Vannak, akik olvasóként utálják, de a saját látogatóikat bombázzák vele (mert hatékonynak tartják). És vannak olyanok, akik olvasóként utálják, és mindenképpen olyan weboldalt szeretnének, ahol egy sem tűnik fel. Jól látod a közös tényezőt.

Mert a weboldalak látogatói tényleg utálják a felugró ablakokat, kutatások ezt évtizedek óta megerősítik. Mégsem tűntek el ilyen hosszú idő alatt sem, tehát van létjogosultságuk és van, amikor hasznosak és hatékonyak.

Tény, hogy a weben eláraszt minket a weboldalak, a böngészők és kiegészítőik által indított felugró ablakok sokasága, és ezek tartalma nagyon ritkán kapcsolódik ahhoz, amit éppen csinálunk. Az olvasáshoz, kereséshez, informálódáshoz, vásárlás lebonyolításához.

Hogyan működne a weboldalad, ha mozi lenne?

Képzeld el magad, ahogy bemész egy moziba, és beülsz egy nagyon izgalmas filmre. Örülsz, hogy megtaláltad, végre valami a te ízlésed szerint! Elmerülsz benne, le sem tudod venni róla a szemed.

Illetve csak elmerülnél, mert odajön a mozi üzemeltetője, és biztosít, örül, hogy bejöttél, de ugye tudod, hogy ezzel elfogadod, ők bizony megszámolják az eladott jegyeket, megnézik a ruhádat, lemérik a testsúlyod, és ha esetleg a jegyre ráírtad a neved, akkor azt elolvassák. Közben persze nem hallod a párbeszédeket és a képből is kitakar egy kicsit.

Amikor végre biztosítod róla, hogy minden rendben van, elmegy, de ekkor meg a rendező jelenik meg a kép szélén. Időről időre megkér, adj visszajelzést a jelenetekről és hogy mennyire tetszik a film. Minden alkalommal kizökkensz.

Már éppen belemerülnél végre a cselekménybe, de innentől az első sorban ülő munkatárs 10 percenként felmutat egy táblát, amin felhívja a figyelmed arra, hogy más filmekre később kedvezményesen vehetsz jegyet. Aztán arra, hogy még milyen filmeket játszanak. Mindeközben a melletted ülő kolléga pedig biztosít róla, hogy bármilyen kérdésed lenne a film témájával vagy a mozival kapcsolatban, állandóan rendelkezésedre áll, kérdezz bátran. De tényleg bátran. Várja a kérdésed.

A téged érdeklő film teljesen élvezhetetlen, nem tudsz odafigyelni és nem bírod követni. Megelégeled az egészet, fel akarsz állni és otthagyod a mozit.

És csodák csodája, pont, amikor már majdnem felemelkedsz a székről, valaki a kezedbe nyom egy kis cetlit, hogy ha akarod, megjegyzi neked, hol tartottál, ha esetleg folytatni szeretnéd később.

Belegondoltál már, hogy néhány weboldal pontosan ilyen (vagy még rosszabb) mozi lenne? Szóval ha utálod a felugró ablakokat, akkor az teljesen jogos és érthető érzés. Még akkor is, ha nem minden mozi, akarom mondani weboldal ilyen.

Több évtizedes frusztráció

Igen, már a ’90-es években készített felmérések szerint is utálták a pop-upokat a látogatók, és az eredmények azóta sem változtak. A felugró ablakok stabilan tartják a helyüket a leginkább utált hirdetési módszerek között évtizedek óta.

Ugyan technikailag változott a megjelenésük, ma már nem külön böngészőablakban nyílnak meg, hanem más módon, de ez semmit nem változtatott a megítélésükön.

De mi is a felugró ablak pontosan?

A pop-up-ot, pop-over-t vagy overlay-t magyarul leginkább felugró ablaknak hívjuk, habár a megjelenési módja (felugrás, beúszás, lassú kirajzolódás stb.) sokféle lehet. Minden elnevezés olyan ablakot vagy párbeszédpanelt jelöl, ami az oldal tartalma „fölött” jelenik meg.

A felugró lehet modális vagy nem modális. Modális ablak esetén az oldal eredeti tartalma addig le van tiltva, amíg a látogatóként nem lépsz kapcsolatba az ablakkal (pl. bezárod, feliratkozol, rendelsz stb.). A nem modális ablakok engedik tovább használni az eredeti oldalt (lehet kattintani, görgetni), de folyamatosan látható maradnak, az oldal kisebb-nagyobb részét eltakarva.

Miért nem tűnnek el, ha mindenki utálja őket?

Jogos a kérdés, hogy ha mindenki tudja, hogy a látogatók utálják őket, akkor miért használja őket bárki is az oldalán?

Mert figyelemfelkeltőek, még akkor is, ha irritálóak. És tényleg eredményesek tudnak lenni, habár nagyon pontosan és körültekintően kell definiálni a kívánt eredményeket.

A legtöbb probléma abból származik, ha egy vállalkozás rövid távú célokat követ, és minden egyéb célt megelőz az, hogy hány új feliratkozót szerez egy héten vagy hónapon belül. Ehhez biztosan használ pop-upokat. Még akkor is, ha hosszú távon ez a módszer aláássa a felhasználók bizalmát és a márkához fűződő pozitív kapcsolatát.

Tisztában vagy vele, nálad hány ugrik elő?

A ’90-es évek óta a helyzet rosszabbodott a felugró ablakok terén. Egy-egy weboldalon ma már nemcsak egy, hanem általában egyszerre vagy kis eltéréssel több felugró ablak is bombázza a látogatókat. A közölt információk több forrásból érkeznek. Közös bennük, hogy mind akadályozzák az eredeti tartalomhoz való hozzáférést.

Ma már egy üzleti weboldalon nagy eséllyel találkozhatsz a következő felugrókkal:

  • kötelező engedélyek, beleegyezések (sütik, adatvédelmi szabályzat, helymeghatározási adatok használata, push értesítések engedélyezése, egyéb engedélyek);
  • böngésző által indított felugró ablakok (bővítmények üzenetei, pl. jelszókezelő, kuponajánló add-onok értesítései stb.);
  • figyelemfelhívás aktuális információkra (pl. nyitva tartás változás, címváltozás, kiszállítási idő változása stb.);
  • marketing üzenetek, ajánlatok, kuponok, engedmények, akciók;
  • hírlevél feliratkozás kérése;
  • eladással kapcsolatos üzenetek, termékajánlatok;
  • azonnali chat lehetősége egy munkatárssal;
  • visszajelzési lehetőség.

Egy-két felugró ablak használata még lehet, hogy csak enyhén tolakodónak tűnik, de ha egy oldalon ezt mind összeadod, a mennyiség növekedésével a felhasználói élmény egyre meredekebben romlik. A látogatóknak általában több réteget kell leküzdeniük ahhoz, hogy az eredeti tartalomhoz hozzáférjenek. Az is előfordulhat, hogy ezek a rétegek ráadásul egymás ellen dolgoznak.

A helyzet lehet még rosszabb!

Az időzítés problémái

Ha úgy töltődik be egy felugró, hogy az oldal eredeti tartalma még meg sem jelent, ott szinte biztos a kudarc. A látogató még semmilyen értéket nem kapott az oldaltól, sőt, azt sem tudja, miről szól. Mégis azonnal kérik a figyelmét, bizalmát és adatait. Nem meglepő, hogy a többség ezt rendkívül tolakodónak és kétségbeesettnek találja. Szinte mindenki azonnal azt keresi, hogyan zárhatná be az ablakot, hiszen nem ezért kattintott, nem ezt várta. Valamire kíváncsi vagy valamit szeretne elintézni, és a figyelme erre a feladatra fókusztál. Az ilyen ablak tartalmát a legritkább esetben olvassa el bárki. Ráadásul a keresőmotorok sem díjazzák ezt a módszert, az ilyen oldal nem fog jó helyezést elérni.

Az egyetlen elfogadható információ, ami azonnal felugrik az oldal legelső betöltődésekor, az a jogszabályban előírt hozzájárulás a látogatók részéről az adatkezeléshez vagy az életkoruk ellenőrzése. Persze itt is dúl a vita, mikor és hogyan a legjobb ebbe beleegyezést kérni, és beleegyezés hiányában a látogató tovább böngészheti-e az oldalt vagy nem.

A tartalommal való megismerkedés előtt elkért e-mail cím. Rengeteg olyan oldal van, ahol – főként keresőoptimalizálási szempontok miatt – nem azonnal jelenítik meg a legelső pop-upot, hanem 5-8-10 másodperc múlva, amikor a látogatók feltételezhetően még az oldalt böngészik. Ez azért bosszantó a felhasználók szempontjából, mert ennyi idő alatt még nem dönthettek arról, szeretnének-e további tartalmakkal megismerkedni vagy ajánlatokat kapni. Olvasói szemmel ez a kérés ugyanúgy túl korai, mint az oldal betöltődésének idején megjelenített.

Rövid távon lehet, hogy a módszer sikeres és több feliratkozót hoz. Ez viszont általában azzal jár, hogy egyrészt a feliratkozottak nem elkötelezettek, másrészt a nem feliratkozók frusztráltak. (Belegondoltál már, hogy a „sikeres” pop-up ugyan feliratkoztatja a látogatók 3-5-7%-át, de mit gondolhat, érezhet a „maradék” 93-97%, aki szintén találkozik a felugróval? Többet nyersz ennyi feliratkozóval, mint a többség rossz élményével?)

Visszajelzés kérése bármilyen tevékenység végrehajtása előtt. Nagyon fontos visszajelzést kérni. De aki ezt túl hamar kéri, az értelmezhető úgy, hogy attól fél, a később kért vélemény már nem fog öt csillagot vagy elragadó értékelést jelenteni. Akik úgy érzik, nincs miről visszajelzést adniuk, azok úgyis becsukják az ablakot. Viszont elképzelhető, hogy akkor is becsukják majd, amikor már lenne miről írniuk!

A tartalom problémái

Mindig tudatosan, célirányosan tedd, ha fontos tartalmakhoz való hozzáférést szakítja meg egy felugró. Ha például valaki megnyit egy cikket vagy egy fontos oldalt (szolgáltatások, bemutatkozás stb.), de megjelenik egy pop-up, az azt sugallja, mintha az oldal korlátozná a tartalomhoz való hozzáférést. Nem csak a hitelességet és a bizalmat csökkenti, de egyben nagyon zavaró is.

Ha igazán fontos információkat csak felugró ablakban osztasz meg, akkor biztos lehetsz benne, hogy nem fog minden olvasóhoz eljutni. Ahogy már említettem, sokan blokkolják a felugró ablakokat, az olvasók egy másik nagy része pedig olvasatlanul zár be mindent.

Technikai problémák

Gyakran még rosszabb az élmény azok számára, akik nem asztali gépen böngészik az oldalt, hanem kisebb kijelzőjű eszközön. Itt a felugrók vagy egyéb ablakok a kijelzőnek sokkal nagyobb részét foglalhatják el, és sokszor a bezárásuk is gondot okozhat.

Léteznek olyan pop-up elemek is, amik bezárásra nem tűnnek el, csak összezsugorodnak és állandóan az oldal alján vagy oldalán maradnak, követik az olvasót. Praktikusnak tűnhet, hogy az engedmény kérésének lehetősége ne tűnjön el, de sokan nagyon ellenszenvesnek találják ezt a módszert. Ha úgy döntöttek, hogy nem kérnek valamilyen tartalmat, akkor nagyon zavaró, hogy folyton rájuk van erőltetve.

Ha egy oldalon több pop-up is használatban van, az a gyakorlatban azt jelenti, a látogatóknak több, különböző formájú, színű és felépítésű, néha egymást átfedő, egymást követően felugró ablakokkal kell szembenézniük. Ilyenkor akár több rétegben kell bezárniuk az ablakokat ahhoz, hogy eljussanak az eredetileg keresett tartalomhoz. Ebben az esetben nagyon kicsi az esély, hogy elolvassák akár egy ablak tartalmát is.

Ha feliratkozás nélkül nem zárható be egy ablak, az már zsarolásként, a tartalom blokkolásaként értelmezhető. A legtöbb látogató várhatóan lemond a bejegyzés vagy egyéb tartalom elolvasásáról és bezárja a böngészőablakot.

De mégis, hogyan lehet jól csinálni?

A legfontosabb tanács: takarékoskodj a pop-upokkal!

Ha tiszteletben tartod az olvasóidat, empátiával fordulsz feléjük, megvizsgálod és használod az alternatív lehetőségeket, nem árasztod el őket, akkor már jó úton haladsz.

Először is tekintsd át a már működő felugróidat. Bizonyosodj meg, ezek nem szakítanak félbe fontos tevékenységeket. Egy privát ablakban böngészve ellenőrizd, nem halmozódik-e fel túl sok ablak egymás fölé.

Minden üzenet, közlemény, ajánlat esetében gondold végig, a felugró ablak a legjobb megoldás? Vagy lehet olyan módszert alkalmazni, ami ugyanolyan hatékony, de nem idegesítő a látogatóid számára?

  • Várj minden pop-uppal addig, amíg az kapcsolódik a látogató tevékenységéhez, de nem szakítja meg.
  • Figyelj oda, hogy te adj értéket azt megelőzően, hogy kérnél valamit az olvasódtól.
  • Ha e-mail címet szeretnél elkérni, feliratkozókat gyűjtesz, akkor gondold végig, látogatóid mikor adják meg legszívesebben címüket vagy egyéb adatukat. Helyezd el az űrlapot a cikkben vagy a fejlécben. Publikálj inkább olyan vonzó és minőségi tartalmat, hogy az olvasók aktívan keressék a feliratkozás lehetőségét!
  • Ha visszajelzést kérsz, azt csak akkor tedd, ha van miről visszajelezni és valaki befejezett valamilyen kritikus folyamatot (például vásárolt).
  • Kritikus információk esetében gondoskodj más megjelenítési módszerről is, hogy minél több látogató megismerje a fontos közleményt, azok is, akik esetleg blokkolják az ablakokat vagy olvasatlanul zárnak be mindent.

Lehet, hogy nem gondoltad, de a böngészőablak bezárása előtt megjelenő pop-upok működhetnek a legjobban, mivel ezek nem szakítanak meg fontos folyamatokat, nem zavarnak a fókuszálásban. Az, hogy jól működhetnek, nem azt jelenti, itt bármit meg lehet tenni! Itt is fontos odafigyelni, hogy az üzenet, választási lehetőségek senkit ne bántsanak meg, ne érintsék negatívan a márkát. Ez sem lehet manipulatív vagy megszégyenítő. A Nielsen Norman Group jó néhány konstruktív, értékadó ötletet összegyűjtött, hogyan lehet ezt a pillanatot jól kihasználni, negatív hatás nélkül.

Ha mi készítjük a weboldalad, szívesen segítünk hírlevélküldő rendszer kidolgozásával is. Igyekszünk minden esetben olyan megoldást találni, ami hatékony, de nagyon kevés pop-upot használ.

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!