Szép legyen az oldalad vagy felhasználóbarát?

SEO
modern épület furcsa szögben megépített terekkel

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

1995-ben a Hitachi Design Centerben felhasználói kutatás zajlott. ATM-ekhez dolgoztak ki többféle felhasználói felületet, és a résztvevőknek néhány alapvető feladat végrehajtása után értékelniük kellett ezeket. A kérdések nemcsak a használat nehézségére, hanem a megjelenésre is rákérdeztek. Hamar kiderült, nagyon erős az összefüggés a megjelenés és a használhatóság megítélése között. A felhasználókat olyan erősen befolyásolta az esztétikus, vonzó kialakítású felület, hogy egyszerűen nem tudták ettől függetlenül értékelni a használat közben fellépő nehézségeket.

Jobban működik, ami tetszik?

Felhasználói interjúk során azóta is figyelembe veszik a vonzó design torzító hatását. Statisztikailag kimutatták, a szép megjelenés eltorzíthatja az emberek véleményalkotását. Ha igazán szép, vonzó egy weboldal (vagy bármilyen egyéb termék) kinézete, sokkal nehezebben ismerik fel és veszik figyelembe a hibákat, a rosszul működő funkciókat.

Felhasználói interjúk sokasága bizonyítja, milyen furcsán értékelhetnek szép termékeket az emberek. Lehet, hogy nehéz egy weboldallal vagy felhasználói felülettel boldogulni, például megtalálni egy bizonyos információt vagy megvásárolni egy terméket. Mégis, amikor a vizsgálat után megkérdezik az alanyt, hogy milyen élmény volt a honlapot használni, azt válaszolja: „Nagyon könnyű. Mert szép a színpaletta és minőségiek a képek.” A színek és a képek által keltett pozitív érzelmi hatás el tudja fedni a felhasználói problémák egy részét.

Az emberek többsége hajlamos azt gondolni, minél vonzóbb valami, annál jobban működik és annál könnyebb is használni. Még akkor is ezt mondják és ezt gondolják, ha kipróbálták, és a dolog nem hatékony, tele van hibákkal és láthatóan nem is boldogulnak jól a használatával. A megítélésük sokkal inkább alapul a kinézeten, mint a valós használati élményen.

A jól kinéző termékekkel kapcsolatban a vásárolók sokkal elnézőbbek és türelmesebbek.

Meddig veheti el a kinézet a felhasználók eszét?

Jó, ha tudod, a vonzó megjelenés hatásának megvannak a határai, nem tüntet el minden problémát. Kizárólag akkor van pozitív hatása, ha csak kisebb kényelmetlenségek, hibák jelentkeznek. Ha nagyobbak lépnek fel, ott már nincs mit tenni, nem ér semmit az esztétikus megjelenés.

Mire fókuszálj: a design-ra vagy a funkciókra?

Te szoktad figyelni a honlapokat? Amikor keresel valamit, információt vagy terméket, és döntened kell, honnan szerzed be, mi alapján választasz? A modern, letisztult designt tartod megbízhatóbbnak? Vagy azt választod, ahol könnyű vásárolni, mert minden gomb pont jó helyen van, és nem érdekel, a színpaletta mit sugall? Ha neked kellene egy weblapot csinálnod, melyikkel kezdenéd a tervezést? A kinézettel vagy a funkciókkal?

Mit gondolsz, mi fontosabb, hogy igazán jól nézzen ki a weboldalad vagy hogy minden fontos információ könnyen megtalálható legyen rajta, jól működjön?

Fókuszban a használhatóság

Ha kizárólag a könnyű használhatóságra, felhasználóbarát jellegre összpontosítasz, és nem keltesz pozitív érzelmeket a látogatóidban, akkor nagy az esélyed arra, hogy bármilyen jó is az appod, az oldalad vagy a webáruházad, egyszerűen nem fogják elkezdeni használni.

Ha a felhasználóbarát felépítést, könnyű használhatóságot állítod a középpontba, akkor is jól kell kinéznie a weblapodnak, különben az emberek azt gondolják, nehéz használni.

Fókuszban a megnyerő külső

Ha kizárólag a design-ra összpontosítasz, és ennek rendeled alá a tartalmat, a funkciókat, akkor ugyan első körben bizalmat szavaznak neked a látogatóid, de a nagyobb nehézségeket nem tudja eltakarni a szép megjelenés. Ha például annyira rossz a navigáció, hogy meg sem találják, mit adsz el, akkor nyilván vásárolni sem fognak.

Itt megnézheted egy intranetes felület újratervezését. Szerencsére ebben az esetben a funkciók mind jól és hatékonyan működtek. Az újratervezés arra volt jó, hogy többen-többet használják a funkciót, így az tovább is fejlődhetett.

Hogyan tudod mindezt a magad javára fordítani?

Ha felhasználóidat pozitív érzelmi hatásokkal árasztod el, a színpalettád, a grafikai megjelenés nagyon tetszik nekik, akkor sokkal elnézőbbek az oldaladon esetlegesen előforduló hibákkal, nehézségekkel szemben. Ez az oka annak, hogy nem jó megoldás kizárólag a használhatóságra, a funkciók működésére koncentrálni, azokat megvalósítani. El is kell bűvölnöd a látogatóidat a honlapod külsejével.

A vonzó külső a belépő ahhoz, hogy az emberek kipróbáljanak valami újat, használjanak egy új appot, vagy foglalkozzanak egy addig számukra ismeretlen honlappal.

A design fontossága és a célközönséged kora

Néhány vállalkozótól már hallottam, az ő célközönsége egyáltalán nem érzékeny arra, milyen a weboldalának megjelenése. Csak az a lényeg, hogy jó tartalom legyen rajta és mindent könnyen megtaláljanak.

Van összefüggés aközött, az egyes korosztályok milyen kinézetű és felépítésű oldalakat tartanak megbízhatónak. Valószínűleg ahogy egyre idősebb valaki, egyre elnézőbb, ha egy honlap nem „modern”, nem felel meg a legfrissebb trendeknek. Várhatóan mindenki olyan megjelenésű weblapokat preferál (vagy tolerál), amit fiatalabb korában megszokott. Aki a 2000-es évek elején már sokat internetezett, az valószínűleg elfogadóbb mindenféle megjelenéssel szemben. (Sajnos nem tudok ilyen témájú magyar felhasználói kutatásról.)

Ha tehát idősebb korosztály elérése a célod, akkor elképzelhető, hogy a megszólításuknak valóban nem feltétele a folyamatos trendkövetés a honlapod design-ját tekintve. Azért érdemes viszont érdemes foglalkozni a megjelenéssel is, hogy a külső minősége ne legyen korosztályos gát: a fiatalabb látogatók se zárják be azonnal a böngészőt.

Hogyan tarts egyensúlyt a felhasználóbarát felépítés és a csodaszép design között?

  1. Először határozd meg, milyen információkat szeretnél megismertetni a látogatóiddal. Ezeket szedd össze és rendszerezd, állíts fel fontossági sorrendet. Ez lesz a kulcs ahhoz, hogy elkötelezett, szakértelmedet elismerő látogatóid, olvasóid legyenek. Ha ebben nagyot hibázol, azt nem fogja elfedni a jó design. A kis döccenőkön viszont átsegít!
  2. Találd ki, hogyan lehet ezeket vonzó módon megjeleníteni. Érdemes a vonzó megjelenésre is áldozni, mert megéri a befektetést. A külső, ami tetszik a látogatóidnak, azt sugallja, az oldal jól működik, jól felépített és professzionális. Ez a belépő ahhoz, hogy valaki ismeretlenül foglalkozzon az oldaladdal és olvasásra érdemesnek lássa. Bűvöld el a látogatóidat!

A formának és a funkciónak tehát együtt kell dolgoznia. Ne a kinézetből indulj ki. Mindig tartsd szem előtt, hogy a megjelenés csak eszköz a cél eléréséhez, nem pedig maga a cél.

Ha velünk dolgozol, sokáig tervezünk. A honlapod látható létrehozása csak a folyamat vége. Addig csiszoljuk a tartalmat és a funkciókat, amíg az a legjobbnak nem tűnik, és ekkor kezdünk bele a grafikai tervezésbe és megvalósításba. Ez költséghatékony is: nem kódokat kell átírni, grafikai elemeket újragyártani, hanem néha csak egy kis szöveges tartalmat áthelyezni.

A weboldalak hitelességének megítélése

Szerencsére az, hogy a hitelességet, megbízhatóságot hogyan tudod kifejezni a design-ban, kézzelfogható. Ehhez is adunk segítséget két cikkben is: hiteles tartalom és hiteles design!

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!