Ezek a jelek utalnak arra, hogy a weboldaladnak redesign-ra van szüksége

Ijesztő lehet a gondolat, hogy a weboldaladnak ráncfelvarrásra lehet szüksége, hiszen korábban már biztosan sok időt, energiát és valószínűleg pénzt is fektettél a létrehozásába. Valószínűleg semmi kedved újrakezdeni az egészet. De gondolj csak bele! A weboldalad tulajdonképpen egy kirakat, ami a nap 24 órájában reklámozza a termékeidet, szolgáltatásaidat. Ha a kirakat láttán senki nem megy be a boltba, akkor ideje újrarendezni azt!
De konkrétan mikor is van erre szükség? Milyen jelekből láthatod, hogy baj van? Sorra vesszük az okokat, melyek súlyosságától függően akár egy kisebb változtatás is elég lehet, de elképzelhető, hogy teljes redesign-ra van szükség.
Miről olvashatsz?
Magas a visszafordulási arány
A visszafordulási arány kissé leegyszerűsítve azt mutatja meg, hogy a weboldaladra érkező látogatók hány százaléka hagyja ott az adott oldalt anélkül, hogy megnézett volna még egy oldalt. Azaz bejön, megnéz téged és már megy is. Nem vizsgálja meg mélyebben semmilyen tartalmadat vagy a kínálatodat. És valószínűleg örökre elmegy. Ha ez az arány magas, az azt jelzi, hogy valami nem stimmel a felhasználói élménnyel. Például nem tetszik neki a design, vagy nem találja azt a tartalmat, amit keresett, nem tud navigálni. Ezzel szemben az, aki több időt tölt a weboldaladon, nagyobb valószínűséggel válik ügyféllé.
A visszafordulási arány értéket a Google Analytics-ben lehet megnézni. A 40-55% közötti érték átlagosnak számít. Ha ennél magasabb értéket tapasztalsz, érdemes elgondolkodni egy újratervezésen. Természetesen az, hogy mi számít jó aránynak, függ a weboldal típusától is. Például egy eseményt hirdető weboldalnál a magasabb érték is normális, hiszen lehet, hogy az összes információ fellelhető egy oldalon belül és nincs szükség további kutakodásra. Egy webshop esetében azonban az alacsonyabb érték számít átlagosnak.
A weboldal nem az üzleti célod elérése érdekében dolgozik
Mindig meg kell határozni, hogy mi a fő célod a weboldallal és ez alapján kell megtervezni és felépíteni azt. Ez a cél lehet közvetlen értékesítés, hírlevélre való feliratkozás, időpontfoglalás, információnyújtás, stb. Más webdesign kell például egy webshopnak, ahol a fő cél az eladás, és más egy civil szervezetnek. Ha a weboldalad nem úgy lett megtervezve, hogy ezt a fő célt szolgálja, akkor újratervezésre van szükség.
Az is előfordulhat, hogy új terméket vagy szolgáltatást vezettél be, de ez a weboldaladon meg sem jelenik. Elképzelhető, hogy ennek az új terméknek / szolgáltatásnak más a célközönsége, mint az eddigieknek és ezért stratégiát is kell változtatnod. A különböző célcsoportoknak különböző problémái és igényei lehetnek, más dolgok tetszenek nekik, más nyelven kell őket megszólítani. Ebben az esetben szintén el kell gondolkodnod egy teljes átalakításon.
Nem illik a márkádhoz
A látogatók tudat alatt a márkádhoz kell, hogy társítsák a weboldaladat. Ehhez az kell, hogy a logó, a betűtípusok, a színek és úgy általában az egész design a márkádat tükrözzék. Ellenkező esetben nem fogják majd összekapcsolni az ott kínált termékeket és szolgáltatásokat veled.
Ha a jelenlegi weboldalad nem tükrözi a márkádat, szintén szóba jöhet egy teljes redesign.
Lassan töltődik be az oldal
Kutatások szerint a látogatók nagyjából fele elhagyja a weboldalt, ha az 3 másodpercnél több idő alatt töltődik be. A betöltődési sebességet a Google is méri és többek között ez alapján is pontozza a weboldalakat, ami kihat a keresési rangsorra.
De mitől lehet lassú a weboldalad? Például attól, hogy olyan sablont használsz, melynek nem használod minden funkcióját. A kihasználatlan elemek kódja ugyanis ugyanúgy betöltődik minden esetben, mintha működnének, ez pedig lelassítja a folyamatot. De okozhatja a lassúságot akár az is, hogy nem optimalizáltad a képeket.
Ha szeretnéd ellenőrizni, hogy a honlapod milyen sebességgel töltődik be, tesztelheted többek között a Pingdom Website Speed Test segítségével.
A design elavult
Még ma is sok olyan weboldallal lehet találkozni, ami úgy néz ki, mintha húsz évvel ezelőtt készült volna. Pedig az első benyomás mindenképpen vizuális lesz, ezért érdemes hangsúlyt fektetni rá. A felhasználók ugyanis a vállalkozás weboldalának megjelenését a kínált termékek és szolgáltatások minőségével hozzák összefüggésbe. Hiába tehát a nagyszerű a tartalom és a funkciók, ha a látvány elavult. Te sem szívesen vásárolnál egy kopottas, pókhálós boltban.
Érdemes megvizsgálnod a versenytársaid honlapját is. Az ő oldaluk mennyire modern és elegáns a tiéddel összehasonlítva? A látogatók mindig a professzionálisabb weboldalak felé fognak vonzódni!
A weboldal tartalma elavult
Friss tartalom nélkül nehezen fogod tudni bevonzani és megtartani a látogatókat. A rendszeresen közzétett, friss, minőségi tartalom visszatérésre készteti a látogatókat, növeli a webhely általános minőségét és ezáltal növeli a weboldalad megjelenési esélyeit a keresési eredményekben is.
Ahhoz, hogy friss tartalmakat tegyél közzé, nem feltétlenül van szükség az oldal újratervezésére, de mindenképp érdemes erre időt és energiát fordítanod.
Nehezen tudod megváltoztatni a tartalmat
Ha egy olyan sablont használsz, amelynek kezelése kihívást jelent és ezért bármilyen változtatás nehézkes, valószínűleg nem fogsz túl gyakran hozzányúlni. Ezzel szemben ha a weboldalad könnyen kezelhető, még a kedved is nagyobb lesz hozzá, hogy új, friss tartalmakat tegyél közzé. Ez pedig – ahogy korábban már említettük – jót tesz a keresési eredményekben való megjelenésednek.
A weboldal nem reszponzív
Ha egy weboldal reszponzív, az azt jelenti, hogy automata módon, rugalmasan alkalmazkodik ahhoz, hogy milyen méretű kijelzőn tekintik meg. Lehet az mobiltelefon, asztali gép vagy a kettő között bármi, a lényeg, hogy mindegyik eszközön ugyanazt a felhasználói élményt nyújtja.
Manapság az internetezők több mint fele már mobilon netezik, ezért létfontosságú, hogy az élmény ugyanolyan legyen, mint mondjuk laptopon. Ha mobilon nem működik zökkenőmentesen az oldalad – például bele kell nagyítani a szövegbe – a látogatók egy szempillantás alatt elhagyják.
A Google is figyeli ezt a tulajdonságot és ha nem reszponzív egy weboldal, a keresési eredményekben hátrébb rangsorolja.
Nehezen lehet rajta navigálni
Amikor valaki először látogatja meg a weboldaladat, még nem tudja, hogy mit merre talál. Ha nehezen megtalálható vagy zavaros rajta a navigáció, a látogató valószínűleg nem fog sokáig maradni és elköteleződni pláne nem fog. Hiába szép és gyors a weboldalad, ha a felhasználónak nehézséget okoz, hogy megtalálja a szükséges információkat.
A navigáció milyensége a felhasználói élményen keresztül elég sok mindent befolyásol: a keresési rangsorolást, a visszafordulási arányt, a konverziót, tehát végső soron azt, hogy érted dolgozik-e a weboldalad vagy sem. Érdemes tehát nagyon átgondoltan kialakítani a felhasználói utat, egyértelmű navigációval és a tervezett cselekvésre való célzott felhívásokkal.
Alacsony a konverzió
A konverzió azt jelenti, hogy a látogató végrehajt valamilyen kívánt műveletet a weboldaladon, például rendel valamit vagy kitölt egy űrlapot. Ha alacsony ez a konverziós arány, az azt jelzi, hogy a weboldal valamiért nem készteti a felhasználókat a kívánt műveletre.
Az alacsony konverziót több dolog is okozhatja. Ezeknek az okoknak többségét már említettük, azaz:
- elavult webdesign, ami rossz első benyomást eredményez
- bonyolult felépítés és navigáció
- lassú betöltődés
- nincs friss és hasznos tartalom
- nem reszponzív a weboldal
Ezeken kívül elképzelhető az is, hogy hatástalan a CTA (call to action – cselekvésre felszólítás), amivel kiadod az „utasítást” a cselekvés elvégzésére, pl. „Foglald le most!” vagy „Iratkozz fel!”. A CTA-nak jól elkülönítetten, feltűnően kell megjelennie, hogy vonzza a tekintetet, például egy gomb formájában. A gomb mérete, formája, színe, szövege, elhelyezkedése mind befolyásolhatja a teljesítményét, azaz hogy hányan kattintanak rá.
Mikor van tehát szükség redesign-ra?
Ha a fentebb felsoroltaknak bármelyikét tapasztalod, érdemes elgondolkodnod egy újratervezésen. Ez lehet akár teljes redesign, de elképzelhető, hogy csak egy kis átalakításra van szükséged. A legegyszerűbb talán az alábbi kérdések alapján eldöntened, hogy szükséges-e hozzányúlnod a weboldaladhoz:
- Vonzó-e a weboldalam a látogatók számára és gördülékenyen tudják-e használni?
- A weboldalam az üzleti céljaimnak megfelelő üzenetet közvetíti-e a célközönségem felé?
- Technikai szempontból jól teljesít-e a weboldalam?
Ha úgy érzed, valami gond van a weboldaladdal, de nem tudod pontosan, hogy micsoda, jelentkezz be egy 20 perces ingyenes tanácsadásra, és közösen átnézzük a problémákat. Ha teljes újratervezést szeretnél, szintén tudunk segíteni.
* * * * * * * *
Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!