Hogyan használd a kategóriákat és címkéket a WordPressben?

Ha blogot is írsz a weboldaladon, biztosan elgondolkoztál már, mire jók a kategóriák és címkék? Ha jól használod őket, segítenek a látogatóknak könnyen navigálni az oldaladon, a keresőmotoroknak pedig jobban feltérképezni az oldalakat és a témákat. Hogyan hozd ki belőlük a legtöbbet?
Miről olvashatsz?
A taxonómia fogalma
A taxonómia osztályozást, rendszerezést jelent. A WordPressben használt kategória és címke is taxonómia, azaz segítségükkel különböző szempontok szerint csoportosíthatod a bejegyzéseidet.
A kategória és a címke a WordPress „beépített”, csak bejegyzésekhez hozzárendelhető taxonómiái. Pluginek segítségével létrehozhatsz sajátokat vagy hozzárendelheted őket oldalakhoz is.
Mire jók a taxonómiák?
Sűrű belső linkhálózat
A taxonómiák használata megerősíti a weboldaladat sok belső linkkel. Segítségükkel jobban lesz strukturálva a tartalom, és ez mind a látogatóknak, mind a keresőmotoroknak jó. Könnyebben bejárható lesz az oldalad, és mindenkinek egyértelmű lesz, melyek a legfontosabb cikkeid. Emellett biztos lehetsz benne, hogy a bejegyzések között nem marad árva oldal, azaz olyan, ami nem elérhető belső linkkel.
A kategóriák, címkék által létrehozott belső linkek horgonyszövege a kategória, címke neve lesz, ezekre a kifejezésekre erősítik a hivatkozott oldalak relevanciáját.
A belső hivatkozásokat elhelyezheted például úgy, hogy a cikk elején és/vagy végén felsorolod a kategóriákat, címkéket. Elhelyezhetsz menüpontokat a főmenüben. Kategóriáid, címkéid felsorolása része lehet az oldalsávodnak, láblécednek, ahol menün vagy például címkefelhőn keresztül juthatnak az olvasóid a gyűjtőoldalakra.
Erős gyűjtőoldalak
A gyűjtőoldal az ugyanabba a taxonómiába (kategóriába, címke alá) sorolt bejegyzések listáját mutatja. A látogatóid így könnyen meg tudják találni az ugyanabba a témába sorolt tartalmaidat, hogy további, őket érdeklő cikkeket fedezzenek fel.
A gyűjtőoldalakra gondolva a legkönnyebb eldönteni, szükség van-e egy kategóriára vagy címkére. Mi lesz a célja az így létrehozott oldaladnak? Van hozzáadott értéke a cikkeid ilyen csoportosításának? Szeretnéd a találati listán látni a gyűjtőoldalad?
A gyűjtőoldalak legjobb kialakítása
A gyűjtőoldalak megjelenése nagyon különböző sablonról-sablonra. Általában megmutatja a taxonómia nevét és a besorolt bejegyzések címét, esetleg fő képét és kivonatát.
Sokszor ezeknek az oldalaknak a címe úgy van megszerkesztve, hogy a „Kategória: ” vagy „Címke: ” szöveggel kezdődik. Ezt érdemes módosítani úgy, hogy csak a taxonómia neve jelenjen meg.
Nagyon kevés sablon jeleníti meg a kategória vagy címke leírását, pedig ebben nagy lehetőség rejlik a gyűjtőoldalak további erősítésére. Érdemes minden taxonómia esetében egy néhány mondatos, kulcsszóra írt szöveget megfogalmazni és ezt olvashatóvá is tenni a gyűjtőoldalon.

Kategóriák és címkék használata
A legjobb gyakorlat az, ha már a weboldal kialakításakor kidolgozol egy tervet a taxonómiák használatára, és aztán következetesen ehhez tartod magad. Érdemes ezekre a kis elemekre lehetőségként tekinteni, és nem ad-hoc módon használni őket.
Ha jól alakítod ki a rendszerüket:
- az oldalad tartalma strukturált, könnyen áttekinthető lesz;
- könnyű lesz a navigáció, jobb lesz a felhasználói élmény;
- a látogatóid több időt töltenek majd az oldaladon;
- jobban optimalizált lesz az oldalad.
Azért, hogy ez mind meg is valósuljon, meg kell őket ismerned.
Mi a különbség a kategória és címke között?
WordPressben a kategória kötelező eleme egy bejegyzésnek, míg címkéket nem muszáj használni. A kategóriák általában nagyobb téma szerint osztják csoportokba a bejegyzéseidet, azaz elképzelheted őket úgy, mint egy könyv tartalomjegyzéke. A címkék inkább leírják a tartalmat, kiemelve kulcsfontosságú gondolatokat vagy részleteket. A könyves hasonlatban a címkék a könyv tárgymutatóját jelentik.
A kategóriák hierarchikusak. Használhatsz alkategóriákat, így a gyűjtőoldalak még specifikusabbak lehetnek (de ez nem kötelező). A címkék nem hierarchikusak, azaz alcímkéket nem lehet létrehozni és használni.
A bejegyzéseket érdemes egy, de maximum három kategória alá besorolni, míg címkékkel kapcsolatban nincs ilyen megkötés.
Kategória használata
Kategóriák tervezésekor a legjobb tartalomfát rajzolni, ahol a kategóriák jól elkülöníthetők és lehetőleg kizárják egymást. Ez lesz az bejegyzésekkel létrehozott tartalom csontváza.

A kategória a WordPress esetében kötelező eleme a bejegyzéseknek, azaz minden egyes bejegyzésnek van kategóriája. Alapértelmezettként egyetlen kategória létezik, az „Uncategorised”, azaz kategóriába nem sorolt. Ha ezt nem változtatod meg, akkor a bejegyzéseid automatikusan ez alá lesznek besorolva.
Jó gyakorlat a kategóriák tervezésében
- Gondold végig, miről fog szólni a weboldal, mi lesz a fő tartalma. Tervezd meg előre a kategóriákat, és lehetőleg ragaszkodj ehhez a tervhez. Ha mégis változtatni kell később, például új kategóriát bevezetni, akkor nagyon körültekintően járj el.
- A kategóriák elnevezése legyen azonnal világos és egyértelmű a látogatóid számára.
- Csak olyan szavakat használj kategóriaként, amit a látogatóid értenek, használnak.
- Lehetőleg csak egyetlen kategóriába ossz be egy bejegyzést, de háromnál többe semmiképpen se.
- A kialakítandó kategóriák száma örök kérdés, de nincs optimális számuk. Nem érdemes nagyon sokat létrehozni, hiszen jobb, ha az oldalad témája pontosan körülhatárolható.
Ne tedd a kategóriákkal kapcsolatban
- Ne legyenek szinonimái egymásnak vagy majdnem ugyanazok (pl. egyes számú és többes számú alak).
- Ne használj egy rövidítést és a kibontott kifejezést is kategórianévként.
- Ne legyenek túl specifikusak a kategóriák, viszont annyira általánosak se, amibe szinte minden bejegyzésed beosztható.
- Ne használj olyan kategóriát, amit csak egyetlen bejegyzéshez tudsz használni hosszú távon.
- Ne legyenek túl hosszúak a kategórianevek (pl. mondatok).
- Ne legyen redundáns (ne legyen ugyanolyan kategória és címke).
- Csak a kategorizálás miatt ne hozz létre kategóriákat. Gondolj bele, hogy a látogatók szempontjából van-e értéke.
- Lehetőleg ne használj „egyéb” vagy „vegyes” kategóriákat.
- Ne legyen olyan kategóriád, ami megegyezik például egy szolgáltatásod nevével vagy egy bejegyzésed címével.

Címke használata
Ha éppen most kezdesz egy weboldalt tartalommal feltölteni, akkor a legjobb, ha egy darabig még nem foglalkozol a címkékkel, használatuk nem is kötelező. Ha már összegyűlt 10-15-20 bejegyzésed, és vannak ötleteid címkékre, akkor már érdemes lehet néhányat bevezetni. Mindig tartsd szem előtt a kérdést, hogy van-e hozzáadott értéke a csoportosításnak a látogatóid számára?
- Nem kell, hogy az egész bejegyzésre vonatkozzon egy címke, elég egy részére.
- Lehetnek mókásak, humorosak is.
- Legyenek önmagukban is érthető kifejezések.
- Egy új címkét rendelj hozzá azonnal legalább 2-3 bejegyzéshez.
- Ne hozz létre olyan címkét, ami kategóriaként már létezik (se annak szinonimáját).
- Ne hozz létre a bejegyzése szerzőjére utaló címkét (ez a taxonómia már létezik WordPressben).
- Ne hozz létre olyan címkét, amit minden bejegyzés esetében használnál.
- Ne legyen olyan címkéd, ami megegyezik például egy szolgáltatásod nevével vagy egy bejegyzésed címével.
Hogyan jelennek meg a kategóriák és címkék?
A kategóriák és címkék általában a bejegyzések szövege előtt vagy után szerepelnek, kattinthatók, a link pedig a gyűjtőoldalra vezet. A kategóriákat és címkéket ezen kívül fel tudod használni a menükben, az oldalsávban és a láblécben, például címkefelhő formájában.
Lehet olyan sablont is használni, ahol a bejegyzések oldala nem jeleníti meg, hogy milyen kategóriába vagy címkéhez vannak sorolva. Ez némi hátrányt jelent keresőoptimalizálási és felhasználói élmény szempontjából, hiszen belső linkektől esik el az oldal, illetve nehezíti a navigációt. A látogatókat kevesebb elem csábítja további olvasásra, böngészésre.
Kategóriák és címkék hatása az URL-re és duplikációra
A WordPressben beállíthatod, legyen-e használatban olyan URL, amelyben szerepel a kategória neve is. Ha igen, ugyanaz a bejegyzés elérhető lehet több URL alatt is. Ha két kategóriába is besoroltál egy bejegyzést, akkor elképzelhető, hogy az összes alábbi URL-en megnyílik a cikked. Ha alkategóriákat is használtál, akkor még több URL változat elképzelhető.
honlapneve.hu/bejegyzes-cime/
/
honlapneve.hu/kategoria1/bejegyzes-cime/
honlapneve.hu/kategoria2/bejegyzes-cime
Ha az összes URL-t meg tudod nyitni és ugyanaz a cikk elérhető, azt a keresőmotorok duplikációként értelmezik. Nem jár érte büntetés, de fogyasztja az oldalad robotok általi bejárásra szánt erőforrásait.
Ezért is jó SEO plugint használni, mivel ott be tudod állítani, használni szeretnéd-e egyáltalán az így létrejövő URL-eket, vagy minden, kategórianevet tartalmazó hivatkozás legyen átirányítva arra, ami csak a bejegyzés címét tartalmazza.
A legjobb gyakorlat általában az, ha nem használod a kategória megnevezését a bejegyzések URL-jében, de ezt minden oldalnál egyedileg kell vizsgálni.
Ha viszont már használatban van a hosszabb URL, akkor nem érdemes megváltoztatnod a felépítését, de gondoskodnod kell a canonical
címke használatáról vagy az átirányításról.
Példa: növényekkel, kerttel foglalkozó weboldal
Ha egy növényekkel, kerttel foglalkozó amatőr tanácsadó weboldal indítását tervezed, akkor először is végig kell gondolnod, mi lesz pontosan a weboldal témája. Kitalálod, hogy növényeket mutatsz be, foglalkozol városi kiskertek tervezésével és ehhez praktikusan használható eszközökkel, módszerekkel.
A kategóriákkal témákat, altémákat tudsz kialakítani (néhány példa, érdemes kulcsszókutatás alapján meghatározni őket):
- növények (fák, cserjék, virágok, gyümölcsök, zöldségek, gyep stb.)
- kerttervezés (minikert, sziklakert, kerti pihenő stb.)
- eszközök, módszerek (öntözés, ültetés, metszés, tápok, komposztálás stb.)
Nem ajánlott kategóriák például „bokor” és „bokrok” egyidejű használata (ugyanaz a tartalom), „hortikultúra” (lehet, hogy az amatőr kertész látogatóid ebben a formában nem használják), vagy például a „lestyán” (ebben az esetben túl speciális, valószínűleg csak egy cikkhez rendeled csak hozzá).
A címkék arra jók, hogy olyan cikkeket is össze tudj velük kapcsolni, amik más-más kategóriába kerültek, mégis van közöttük összefüggés (néhány példa):
- sárga virágok
- lila virágok
- homokos talaj
- savanyú talaj
- fényigényes növények
- vízigényes növények
- árnyéktűrő növények
- tavasz
- nyár
- ősz
- tél
- minimális gondozást igénylő kert
A címkékkel kapcsolatban a duplikáció problémája merül fel leggyakrabban. Ennek elkerülése miatt nem ajánlott címke például a „zöldségek” (mivel van már ilyen alkategóriád), a „kert” (minden cikkedhez releváns) vagy a „bambusz” (ha egy cikkednek is ez lesz a címe).

Milyen probléma adódhat a kategóriákkal és címkékkel? Oldalaid, amik versenyeznek
Az esetleges duplikáció mellett arra érdemes még figyelmed, hogy az egyes oldalaidat milyen kulcsszóra célzod, és melyek fognak egymással versenyezni. A gyűjtőoldalaid versenyezhetnek bejegyzéseiddel, illetve akár termék- vagy szolgáltatás oldalaiddal is.
Ha a fenti, növényekkel és kerttel foglalkozó oldalnál maradunk, akkor elképzelhető, hogy létrehozod a következő két oldalt:
oldaladneve.hu/metszes
/ – gyűjtőoldal azoknak a cikkeknek, amiket a „metszés” kategória vagy címke alá soroltál. Ezt az oldalt a „metszés” kifejezésre szeretnéd optimalizálni. Írsz egy pár mondatos szöveget a metszésről, hogy miért fontos erre figyelni még a legkisebb kertben is. Erős oldal lesz, mert sok aloldal felől mutat majd rá belső link.
oldaladneve.hu/metszes-a-kertben/
– a metszésről szóló cikked. Ha ezt is a „metszés” kifejezésre szeretnéd optimalizálni, akkor a gyűjtőoldaladdal versenyez, az viszont sokkal erősebb a sok belső link miatt.
A Search Console megmutatja, ha egy számodra fontos kulcsszóra több oldalad is indexelve lett. Ha pedig nem az az oldal szerepel jól a találatok között, amelyiket szeretnéd, ez lehet az oka, érdemes foglalkozni vele!
* * * * * * * *
Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!