Hogyan használd a kategóriákat és címkéket a WordPressben?

kategorizált játékok papíron

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Ha blogot is írsz a weboldaladon, biztosan elgondolkoztál már, mire jók a kategóriák és címkék? Ha jól használod őket, segítenek a látogatóknak könnyen navigálni az oldaladon, a keresőmotoroknak pedig jobban feltérképezni az oldalakat és a témákat. Hogyan hozd ki belőlük a legtöbbet?

A taxonómia fogalma

A taxonómia osztályozást, rendszerezést jelent. A WordPressben használt kategória és címke is taxonómia, azaz segítségükkel különböző szempontok szerint csoportosíthatod a bejegyzéseidet.

A kategória és a címke a WordPress „beépített”, csak bejegyzésekhez hozzárendelhető taxonómiái. Pluginek segítségével létrehozhatsz sajátokat vagy hozzárendelheted őket oldalakhoz is.

Mire jók a taxonómiák?

Sűrű belső linkhálózat

A taxonómiák használata megerősíti a weboldaladat sok belső linkkel. Segítségükkel jobban lesz strukturálva a tartalom, és ez mind a látogatóknak, mind a keresőmotoroknak jó. Könnyebben bejárható lesz az oldalad, és mindenkinek egyértelmű lesz, melyek a legfontosabb cikkeid. Emellett biztos lehetsz benne, hogy a bejegyzések között nem marad árva oldal, azaz olyan, ami nem elérhető belső linkkel.

A kategóriák, címkék által létrehozott belső linkek horgonyszövege a kategória, címke neve lesz, ezekre a kifejezésekre erősítik a hivatkozott oldalak relevanciáját.

A belső hivatkozásokat elhelyezheted például úgy, hogy a cikk elején és/vagy végén felsorolod a kategóriákat, címkéket. Elhelyezhetsz menüpontokat a főmenüben. Kategóriáid, címkéid felsorolása része lehet az oldalsávodnak, láblécednek, ahol menün vagy például címkefelhőn keresztül juthatnak az olvasóid a gyűjtőoldalakra.

Erős gyűjtőoldalak

A gyűjtőoldal az ugyanabba a taxonómiába (kategóriába, címke alá) sorolt bejegyzések listáját mutatja. A látogatóid így könnyen meg tudják találni az ugyanabba a témába sorolt tartalmaidat, hogy további, őket érdeklő cikkeket fedezzenek fel.

A gyűjtőoldalakra gondolva a legkönnyebb eldönteni, szükség van-e egy kategóriára vagy címkére. Mi lesz a célja az így létrehozott oldaladnak? Van hozzáadott értéke a cikkeid ilyen csoportosításának? Szeretnéd a találati listán látni a gyűjtőoldalad?

A gyűjtőoldalak legjobb kialakítása

A gyűjtőoldalak megjelenése nagyon különböző sablonról-sablonra. Általában megmutatja a taxonómia nevét és a besorolt bejegyzések címét, esetleg fő képét és kivonatát.

Sokszor ezeknek az oldalaknak a címe úgy van megszerkesztve, hogy a “Kategória: ” vagy “Címke: ” szöveggel kezdődik. Ezt érdemes módosítani úgy, hogy csak a taxonómia neve jelenjen meg.

Nagyon kevés sablon jeleníti meg a kategória vagy címke leírását, pedig ebben nagy lehetőség rejlik a gyűjtőoldalak további erősítésére. Érdemes minden taxonómia esetében egy néhány mondatos, kulcsszóra írt szöveget megfogalmazni és ezt olvashatóvá is tenni a gyűjtőoldalon.

könyvtári indexcédulák fiókjai

Kategóriák és címkék használata

A legjobb gyakorlat az, ha már a weboldal kialakításakor kidolgozol egy tervet a taxonómiák használatára, és aztán következetesen ehhez tartod magad. Érdemes ezekre a kis elemekre lehetőségként tekinteni, és nem ad-hoc módon használni őket.

Ha jól alakítod ki a rendszerüket:

  • az oldalad tartalma strukturált, könnyen áttekinthető lesz;
  • könnyű lesz a navigáció, jobb lesz a felhasználói élmény;
  • a látogatóid több időt töltenek majd az oldaladon;
  • jobban optimalizált lesz az oldalad.

Azért, hogy ez mind meg is valósuljon, meg kell őket ismerned.

Mi a különbség a kategória és címke között?

WordPressben a kategória kötelező eleme egy bejegyzésnek, míg címkéket nem muszáj használni. A kategóriák általában nagyobb téma szerint osztják csoportokba a bejegyzéseidet, azaz elképzelheted őket úgy, mint egy könyv tartalomjegyzéke. A címkék inkább leírják a tartalmat, kiemelve kulcsfontosságú gondolatokat vagy részleteket. A könyves hasonlatban a címkék a könyv tárgymutatóját jelentik.

A kategóriák hierarchikusak. Használhatsz alkategóriákat, így a gyűjtőoldalak még specifikusabbak lehetnek (de ez nem kötelező). A címkék nem hierarchikusak, azaz alcímkéket nem lehet létrehozni és használni.

A bejegyzéseket érdemes egy, de maximum három kategória alá besorolni, míg címkékkel kapcsolatban nincs ilyen megkötés.

Kategória használata

Kategóriák tervezésekor a legjobb tartalomfát rajzolni, ahol a kategóriák jól elkülöníthetők és lehetőleg kizárják egymást. Ez lesz az bejegyzésekkel létrehozott tartalom csontváza.

tartalomfa a bloghoz
Ez volt a kezdeti ötletelés a SEO bloghoz. Itt a témákat a képzéseim is megadják: szeretem egy-egy cikkben áttekinteni, amit tanulok (és amit sokan kérdeznek). Mindet elég nagy nyomozás alapozza meg, ahol sok angol és magyar nyelvű forrás információit ütköztetem.

A kategória a WordPress esetében kötelező eleme a bejegyzéseknek, azaz minden egyes bejegyzésnek van kategóriája. Alapértelmezettként egyetlen kategória létezik, az „Uncategorised”, azaz kategóriába nem sorolt. Ha ezt nem változtatod meg, akkor a bejegyzéseid automatikusan ez alá lesznek besorolva.

Jó gyakorlat a kategóriák tervezésében

  • Gondold végig, miről fog szólni a weboldal, mi lesz a fő tartalma. Tervezd meg előre a kategóriákat, és lehetőleg ragaszkodj ehhez a tervhez. Ha mégis változtatni kell később, például új kategóriát bevezetni, akkor nagyon körültekintően járj el.
  • A kategóriák elnevezése legyen azonnal világos és egyértelmű a látogatóid számára.
  • Csak olyan szavakat használj kategóriaként, amit a látogatóid értenek, használnak.
  • Lehetőleg csak egyetlen kategóriába ossz be egy bejegyzést, de háromnál többe semmiképpen se.
  • A kialakítandó kategóriák száma örök kérdés, de nincs optimális számuk. Nem érdemes nagyon sokat létrehozni, hiszen jobb, ha az oldalad témája pontosan körülhatárolható.

Ne tedd a kategóriákkal kapcsolatban

  • Ne legyenek szinonimái egymásnak vagy majdnem ugyanazok (pl. egyes számú és többes számú alak).
  • Ne használj egy rövidítést és a kibontott kifejezést is kategórianévként.
  • Ne legyenek túl specifikusak a kategóriák, viszont annyira általánosak se, amibe szinte minden bejegyzésed beosztható.
  • Ne használj olyan kategóriát, amit csak egyetlen bejegyzéshez tudsz használni hosszú távon.
  • Ne legyenek túl hosszúak a kategórianevek (pl. mondatok).
  • Ne legyen redundáns (ne legyen ugyanolyan kategória és címke).
  • Csak a kategorizálás miatt ne hozz létre kategóriákat. Gondolj bele, hogy a látogatók szempontjából van-e értéke.
  • Lehetőleg ne használj „egyéb” vagy „vegyes” kategóriákat.
  • Ne legyen olyan kategóriád, ami megegyezik például egy szolgáltatásod nevével vagy egy bejegyzésed címével.
irattári polcok tele mappákkal

Címke használata

Ha éppen most kezdesz egy weboldalt tartalommal feltölteni, akkor a legjobb, ha egy darabig még nem foglalkozol a címkékkel, használatuk nem is kötelező. Ha már összegyűlt 10-15-20 bejegyzésed, és vannak ötleteid címkékre, akkor már érdemes lehet néhányat bevezetni. Mindig tartsd szem előtt a kérdést, hogy van-e hozzáadott értéke a csoportosításnak a látogatóid számára?

  • Nem kell, hogy az egész bejegyzésre vonatkozzon egy címke, elég egy részére.
  • Lehetnek mókásak, humorosak is.
  • Legyenek önmagukban is érthető kifejezések.
  • Egy új címkét rendelj hozzá azonnal legalább 2-3 bejegyzéshez.
  • Ne hozz létre olyan címkét, ami kategóriaként már létezik (se annak szinonimáját).
  • Ne hozz létre a bejegyzése szerzőjére utaló címkét (ez a taxonómia már létezik WordPressben).
  • Ne hozz létre olyan címkét, amit minden bejegyzés esetében használnál.
  • Ne legyen olyan címkéd, ami megegyezik például egy szolgáltatásod nevével vagy egy bejegyzésed címével.

Hogyan jelennek meg a kategóriák és címkék?

A kategóriák és címkék általában a bejegyzések szövege előtt vagy után szerepelnek, kattinthatók, a link pedig a gyűjtőoldalra vezet. A kategóriákat és címkéket ezen kívül fel tudod használni a menükben, az oldalsávban és a láblécben, például címkefelhő formájában.

Lehet olyan sablont is használni, ahol a bejegyzések oldala nem jeleníti meg, hogy milyen kategóriába vagy címkéhez vannak sorolva. Ez némi hátrányt jelent keresőoptimalizálási és felhasználói élmény szempontjából, hiszen belső linkektől esik el az oldal, illetve nehezíti a navigációt. A látogatókat kevesebb elem csábítja további olvasásra, böngészésre.

Kategóriák és címkék hatása az URL-re és duplikációra

A WordPressben beállíthatod, legyen-e használatban olyan URL, amelyben szerepel a kategória neve is. Ha igen, ugyanaz a bejegyzés elérhető lehet több URL alatt is. Ha két kategóriába is besoroltál egy bejegyzést, akkor elképzelhető, hogy az összes alábbi URL-en megnyílik a cikked. Ha alkategóriákat is használtál, akkor még több URL változat elképzelhető.

honlapneve.hu/bejegyzes-cime/
honlapneve.hu/kategoria1/bejegyzes-cime/
honlapneve.hu/kategoria2/bejegyzes-cime
/

Ha az összes URL-t meg tudod nyitni és ugyanaz a cikk elérhető, azt a keresőmotorok duplikációként értelmezik. Nem jár érte büntetés, de fogyasztja az oldalad robotok általi bejárásra szánt erőforrásait.

Ezért is jó SEO plugint használni, mivel ott be tudod állítani, használni szeretnéd-e egyáltalán az így létrejövő URL-eket, vagy minden, kategórianevet tartalmazó hivatkozás legyen átirányítva arra, ami csak a bejegyzés címét tartalmazza.

A legjobb gyakorlat általában az, ha nem használod a kategória megnevezését a bejegyzések URL-jében, de ezt minden oldalnál egyedileg kell vizsgálni.

Ha viszont már használatban van a hosszabb URL, akkor nem érdemes megváltoztatnod a felépítését, de gondoskodnod kell a canonical címke használatáról vagy az átirányításról.

Példa: növényekkel, kerttel foglalkozó weboldal

Ha egy növényekkel, kerttel foglalkozó amatőr tanácsadó weboldal indítását tervezed, akkor először is végig kell gondolnod, mi lesz pontosan a weboldal témája. Kitalálod, hogy növényeket mutatsz be, foglalkozol városi kiskertek tervezésével és ehhez praktikusan használható eszközökkel, módszerekkel.

A kategóriákkal témákat, altémákat tudsz kialakítani (néhány példa, érdemes kulcsszókutatás alapján meghatározni őket):

  • növények (fák, cserjék, virágok, gyümölcsök, zöldségek, gyep stb.)
  • kerttervezés (minikert, sziklakert, kerti pihenő stb.)
  • eszközök, módszerek (öntözés, ültetés, metszés, tápok, komposztálás stb.)

Nem ajánlott kategóriák például “bokor” és “bokrok” egyidejű használata (ugyanaz a tartalom), “hortikultúra” (lehet, hogy az amatőr kertész látogatóid ebben a formában nem használják), vagy például a “lestyán” (ebben az esetben túl speciális, valószínűleg csak egy cikkhez rendeled csak hozzá).

A címkék arra jók, hogy olyan cikkeket is össze tudj velük kapcsolni, amik más-más kategóriába kerültek, mégis van közöttük összefüggés (néhány példa):

  • sárga virágok
  • lila virágok
  • homokos talaj
  • savanyú talaj
  • fényigényes növények
  • vízigényes növények
  • árnyéktűrő növények
  • tavasz
  • nyár
  • ősz
  • tél
  • minimális gondozást igénylő kert

A címkékkel kapcsolatban a duplikáció problémája merül fel leggyakrabban. Ennek elkerülése miatt nem ajánlott címke például a “zöldségek” (mivel van már ilyen alkategóriád), a “kert” (minden cikkedhez releváns) vagy a “bambusz” (ha egy cikkednek is ez lesz a címe).

rengeteg postaláda egy kerítésen

Milyen probléma adódhat a kategóriákkal és címkékkel? Oldalaid, amik versenyeznek

Az esetleges duplikáció mellett arra érdemes még figyelmed, hogy az egyes oldalaidat milyen kulcsszóra célzod, és melyek fognak egymással versenyezni. A gyűjtőoldalaid versenyezhetnek bejegyzéseiddel, illetve akár termék- vagy szolgáltatás oldalaiddal is.

Ha a fenti, növényekkel és kerttel foglalkozó oldalnál maradunk, akkor elképzelhető, hogy létrehozod a következő két oldalt:

oldaladneve.hu/metszes/ – gyűjtőoldal azoknak a cikkeknek, amiket a “metszés” kategória vagy címke alá soroltál. Ezt az oldalt a “metszés” kifejezésre szeretnéd optimalizálni. Írsz egy pár mondatos szöveget a metszésről, hogy miért fontos erre figyelni még a legkisebb kertben is. Erős oldal lesz, mert sok aloldal felől mutat majd rá belső link.

oldaladneve.hu/metszes-a-kertben/ – a metszésről szóló cikked. Ha ezt is a “metszés” kifejezésre szeretnéd optimalizálni, akkor a gyűjtőoldaladdal versenyez, az viszont sokkal erősebb a sok belső link miatt.

A Search Console megmutatja, ha egy számodra fontos kulcsszóra több oldalad is indexelve lett. Ha pedig nem az az oldal szerepel jól a találatok között, amelyiket szeretnéd, ez lehet az oka, érdemes foglalkozni vele!

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még jobb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!