Miért nem hoz ügyfeleket a weboldalad?

laptop előtt ülő, összekulcsolt kezű férfi, akinek láthatóan nincs feladata

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

Ha coach vagy. Ha mentor vagy. Ha tanácsadó vagy. Vagy bármi, ahol a szimpátia, hitelesség és szakértelem bemutatása döntő fontosságú. Ha a tudásodat adod el, ezeket mind bizonyítanod kell a weboldaladon. Ha tudod, hogyan lehet ezeket aláásni, akkor javítani is tudsz, hogy jöjjenek az ügyfelek!

10 olyan okot szedtem össze, ami biztosan ront a megítéléseden.

1. Nyilvánvalóan DIY honlapod van

Ha kezdő vállalkozó vagy, egy darabig még jól működik a saját magad által “tervezett” és összerakott weboldal (DIY = do it yourself, azaz csináld magad). Tudjuk, muszáj odafigyelni a költségekre, és még nincs pénzed másokkal elvégeztetni a feladatokat. Emellett rengeteg vonzó honlapépítő minikurzus érhető el, és akár egy nap alatt is megszerkeszthetsz egy sajátot, ha vannak ötleteid és egy kis esztétikai érzéked.

De valóban tudsz weblapot tervezni és üzemeltetni? Valószínűleg nem értesz a szerverek nyelvén, hogy gyorsan betöltsék a műved és lehet, hogy nagyon-nagyon lassú. Asztali gépen türelmesebbek az emberek, de mobilon elképzelhető, meg sem látják a weboldalad, mert megunják a várakozást.

Ha nincs kódolási tudásod, nem tudod nagyon egyedivé alakítani az oldalad. Ha magad készíted, szinte biztosan olyan sablonokat használsz, amit rajtad kívül akár még több ezren. Lehet, hogy a versenytársaid többsége is! Biztosan láttál már olyan honlapokat, amiket alig lehet egymástól megkülönböztetni. Miért választana éppen téged egy leendő ügyfél, ha az oldalad olyan, mint száz másik?

Lehet, hogy a szövegírás sem az erősséged. Biztosan nagyon jó szakértő vagy, de erről meg tudod győzni írásban is az olvasóidat?

És lássuk be, valószínűleg nincs tapasztalatod abban, hogyan építsd fel az oldalad szerkezetét technikailag, hogy ott könnyű legyen mindent megtalálni, viszont ne legyen tele a webhelyed félkésznek tűnő oldalakkal, amiket létrehoz a WordPress, de te nem használod, mert nem is tudsz róla. A rossz minőségű oldalak nemcsak rombolják a hitelességed, de rontják az oldalad általános szereplését is a keresőkben.

Még rosszabb lehet a megítélésed, ha ingyen használható weblapépítő szolgáltatásokat használsz (Wix, Squarespace, Sitebuilder, WordPress.com stb.), amit nem te, a terveződ vagy honlap karbantartód üzemeltet. Ezeknek a hatása olyan, mintha valakitől egy @freemail.hu-s címre írva rendelhetnéd meg a szakkönyvét. Lehet, hogy írsz miatta, de azért van benned kétely, hogy megéri-e, ugye?

Arra is érdemes figyelned, hogy az oldalad illeszkedjen ugyan az iparágadban megszokott megjelenéshez, de azért kitűnjön közülük, egyedi legyen. Ha nincs képed az iparágad weboldalainak jellemzőiről, nehéz dönteni, miben hasonlíts és miben különbözz tőlük.

A legjobb belépő az ismeretlen látogatók felé a nagyon jó design, érdemes ennek erejével élned.

2. Nincs konkrét célja az oldaladnak

Megfogalmaztad-e, mit szeretnél, mit tegyenek a látogatóid? Mit szeretnél elérni velük kapcsolatban?

Ha csak annyi a válaszod, hogy kérjenek fel az együttműködésre vagy alkalmazzanak tanácsadóként a projektjükben, akkor nem valószínű, hogy elárasztanak a megkeresések. Valószínűleg még akkor sem, ha már ismertebb vagy és sok vállalkozással vagy ügyféllel dolgoztál már együtt.

Ehelyett inkább kapcsolatot kellene építened az új olvasóiddal. Áraszd el őket értékadó tartalmakkal a blogodban és a hírleveledben, amire feliratkoztatod őket. Ha rendszeresen releváns információkkal, tippekkel látod el őket, akkor megsokszorozódik annak az esélye, hogy hozzád forduljanak, ha segítségre van szükségük.

Ha számukra ismeretlenül csak arra koncentrálsz, kérjenek fel egy feladatra, vegyék meg a könyvedet, vegyenek részt egy tanfolyamodon, az valószínűleg nagyon kevés esetben fog működni.

Valószínűleg a te szakértelmed sem olyan, mint egy csoki vagy póló, ami impulzusvásárlásra készteti az embereket. Megfontolják, kivel dolgozzanak együtt, mielőtt döntenek, ehhez pedig sok információra van szükségük veled kapcsolatban.

3. Nincs rólad fotó vagy rossz minőségű

Ha a tudásodat adod el, a külsőd is a “termék” része. Szinte biztos, hogy bizalmi jellegű lesz a feladat, amin együtt dolgozol majd az ügyfeleiddel, és ebben nagyon fontos a szimpátia. A látogatóidnak fontos, hogy úgy érezhessék, személyesen kapcsolódni tudnak hozzád. Ezért nagyon fontos megjelenned legalább egy nagyon jó fotón, amivel lehetőleg minden látogatód találkozik.

Ha egy oldalon nincsenek fotók, az nagyon hivatalos, elzárkózó hatást kelthet. Ha pedig kizárólag stock fotókat használ (például virágokat, szép tájakat vagy aranyos állatokat), azok ugyan pozitív érzelmeket keltenek a látogatókban, de a szimpátiájukat nem ezzel nyeri el.

Szintén nehéz kialakítani a bizalmat, ha ugyan rólad készültek a megjelenített képek, de nagyon kicsik, rossz minőségűek, előnytelen a beállításuk vagy süt róluk, hogy nem azzal a céllal készültek, hogy megmutasd őket a weblapodon. Te megbíznál egy oktatóban, aki olyan fotón mutatkozik be, ahol éppen takarít egy buli után? Egy pszichológusban, aki a tengerparton egy labda után vetődik a családi nyaraláson?

Ha jó minőségű a kép, nem gond, ha nem vagy modell – ha esetleg emiatt aggódsz. Ha őszülsz, ráncaid vannak, hát, akkor ez van. (Jaj, ez igazából én vagyok!) Te sem csak modell megjelenésű munkatársakkal dolgozol. A szimpátiának nem feltétele a tökéletes(nek gondolt) külső.

Jó azért, ha előbb-utóbb meg tudsz bízni egy profi fotóst. Ugyan a barátaid/férjed/feleséged is tudnak képeket készíteni rólad, de egy fotós az, aki meg tudja mutatni a legjobb oldalad.

4. Azt mutatod be, amit tudsz/adsz, és nem azt, ami a leendő ügyfeleidnek megoldást jelent

Képzeld el, ha mi úgy árulnánk weboldalkészítést, hogy részletesen leírjuk, milyen .php fájlokat készítünk fel, vagy a .js fájlokat milyen szerkezetben helyezzük el a szervereden. Kiemeljük, hogy milyen DNS rekordokkal tesszük megbízhatóbbá a hírleveleid kézbesítését. Leírjuk, milyen munkamódszerrel dolgozunk a .css fájlokon. Valószínűleg téged ez nem érdekel és a te szempontodból nem is lényeges.

Ami szerintük neked döntően fontos, hogy a célodnak megfelelő, hosszú távon is jól működő honlapot kapj. Vagy hogy a hírleveleidet a lehető legkevesebb levelező tartsa spam-nek. Hogy ezt hogyan érjük el, neked valószínűleg mindegy.

Van-e olyan szakasz a honlapodon, ami arról szól, milyen előnyökkel jár, ha valaki veled dolgozik? Érdemes ezt úgy megfogalmazni, hogy mindenki azonnal, pár másodperc alatt megértse. Anélkül, hogy beszélné a hivatásod zsargonját.

Ha átolvasod az oldalad szövegét, milyen arányban beszélsz magadról és a leendő ügyfeledről? Minél inkább a leendő ügyfeled javára billen a mérleg, valószínűleg annál jobban megszólítja őt az oldalad.

A legjobb, ha azt feltételezed, senki nem tud rólad semmit, és csak néhány pillanatod van rá, hogy meggyőzd: te vagy a megoldás, amit keres. Legyen világos, nyilvánvaló az ajánlatod, és az is, mi ebben a haszon az ügyfeleidnek.

5. Egyáltalán nem foglalkozol keresőoptimalizálással

A keresőoptimalizálás során a weboldalad vonzó lesz nemcsak a látogatók, hanem a keresőmotorok számára is. A keresőoptimalizálás során nagyon sokféle feladatot, beállítást kell elvégezni. Ez minél jobban sikerül, annál több látogatót kaphatsz a keresőkből is.

Nem kell viszont keresőoptimalizálási szakembernek lenned. Ha jól van felépítve az oldalad, akkor az alapok be vannak állítva. Viszont nagyon hasznos, ha tisztában vagy azokkal a teendőkkel, amikkel magad is könnyedén boldogulhatsz.

Az oldalad tartalmát tekintve meg kell ismerkedned azokkal a témákkal, kifejezésekkel, amik a célközönségedet érdeklik, amikre ők keresnek. Jó befektetés, ha nem mindig a pillanatnyi ihletednek megfelelő, hanem ezekkel a keresett kifejezésekkel kapcsolatos cikkeket írsz. Ezzel tudod garantálni, hogy az oldalad jó helyen szerepeljen a keresők találati listáján.

Fontos legalább alapszinten értened, miben tud segíteni egy SEO plugin, amikor bejegyzést írsz. Meg kell ismerkedned a meta adatokkal, a horgonyszövegekkel, a belső és a külső linkek erejével, és a SEO-hoz kapcsolódó szoftverek adatainak legalább egyszerű elemzésével.

És persze az oldaladra mutató hivatkozásokat, linkeket kell szerezned. Ennek a legegyszerűbb módja, ha blogposztok írását ajánlod fel jó látogatottságú, a szakmádhoz minél szorosabban kötődő oldalakon.

6. Nehéz veled felvenni a kapcsolatot

Ugye van Kapcsolat oldalad? A rajta lévő tartalom és a megjelenése mennyire bátorítja a látogatóidat, hogy megkeressenek?

Ha valaki a Kapcsolat oldaladra navigál, még nem biztos, hogy azonnal az ügyfeled szeretne lenni. Lehet, hogy csak nézelődik. Ha itt egy szinte üres oldalt talál egy személytelennek tűnő űrlappal, az nem motiváló.

Valószínűleg sokan visszafordulnak, ha csak számukra nem preferált kapcsolattartási lehetőségeket találnak. Ha fel szeretnélek hívni egy gyors kérdéssel, nem fogok e-mailt írni. Ha csak Viberen vagy elérhető, de nekem ilyen nincs, nagyon jónak kell lennie az ajánlatodnak, hogy miattad utánanézzek. Ha fogalmam sincs, ki olvassa majd az űrlapon bepötyögött üzenetemet és nincs utalás arra, mikor válaszol, lehet, hogy nem is írok.

Legyen a kapcsolatfelvételi oldalad is vonzó megjelenésű, és szóljon ez is a látogatódról! Köszönd meg, hogy felkeresett és ajánlj fel neki minél többféle lehetőséget a kapcsolatfelvételre. Persze fontos, hogy ezek működjenek is: nem elég, ha felajánlod, keressen Messengeren, ha sosem, vagy nagyon hosszú idő alatt reagálsz az üzenetekre. Ha korábban úgy tapasztaltad, a legtöbben telefonon keresnek, akkor legyen elérhető a telefonszámod. És persze legyen kattintható, hogy mobilon azonnal tudjanak hívni. És kérlek, reagálj az e-mailekre akkor is, ha éppen pár napig nem tudsz érdemi választ küldeni. Elég egy megerősítés, hogy megkaptad.

A kapcsolatfelvételt megakadályozhatja, ha ezen az oldalon megmutatod a közösségi média linkjeidet. Ezeknek a rendszereknek az a célja, hogy a látogatók rád találjanak és ide vezessék őket, nem fordítva! Ha rákattintanak az Instagram vagy Facebook profilodra, lehet, hogy beszippantja őket, és el is felejtik, hogy írni akartak neked. Ne tereld el a figyelmüket!

Legyen könnyű kapcsolatba lépni veled! A kapcsolat oldalon legyen üdvözlő szöveg, és minden olyan elérhetőséged, amit használsz a vállalkozásoddal kapcsolatban. Ez lehet e-mail cím, kapcsolatfelvételi űrlap, a telefonszámod, a fizikai címed (ha van irodád). Messenger, Viber, bármilyen chatprogram.

Jó, ha leírod, mikor várhat választ a kérdező, és pontosan ki fog neki válaszolni. És persze jól jöhet ide is egy kedves, üdvözlő kép rólad.

7. A szakmádhoz nem kapcsolódó tartalmakat is közzéteszel

Emlékszel a fotóra? Interneten láttam valamikor régebben. Egy kissé leharcolt fodrászat, ahol tábla hirdette a kirakatban: “ugyanitt weboldalkészítés”. Vajon rábíznád a frizurádat vagy a weboldaladat?

Ha két, egymástól gyökeresen eltérő tevékenységet végzel, vagy van egy hobbid is, amiről szeretsz írni, ne keverd őket. Legyen inkább két különböző weboldalad. Ha a kettő ütközik, az csak összezavarja a látogatóidat.

Ha nagyon különbözik a két tevékenységed és nincs átfedés a célközönségben sem, akkor nem érdemes hivatkozásokat sem elhelyezni egyik oldalról a másikra. Nem kell nyilvánvalóvá tenni, hogy mindkét tevékenységet te végzed.

Van egy másik weboldalam, ahol túrázással, tájékozódással foglalkozom. Rád milyen hatással lenne, ha a két téma cikkei keverednének? Vajon mindkét területen szakértőnek tartanál, vagy nem is értenéd az egészet? Megígérem, erre az oldalra soha nem fogok írni a térképtípusokról vagy a mágneses deklináció változásáról.

8. Mindenkinek akarsz eladni, vagy nem mondod meg, kinek akarsz igazán

A weboldalad látogatóinak lehet, hogy akár a 90%-a nem lenne az ideális ügyfeled. Ijesztő szám, de mindkét félnek jó, ha ez a lehető leggyorsabban kiderül. Nem húzzátok az időt, te foglalkozhatsz az igazi ügyfeleiddel, az olvasód pedig megkeresheti a számára releváns segítséget. Megéri az időt, hogy elmondd, kiknek tudsz segíteni.

Ha azt mondod, hogy mindenhez (is) értesz, mindennel lehet hozzád fordulni, akkor azt fogják rólad feltételezni, hogy igazából kevés dologhoz értesz. Ha valamilyen speciális segítséget keresnek az emberek, akkor nem egy általános “szakemberhez” fognak fordulni, hanem ahhoz, aki kisebb területhez ért ugyan, de ahhoz nagyon.

Ne legyél szégyenlős, a lehető leghamarabb és egyértelműen mondd el, mi az, amiben a legjobb vagy. Lehet, hogy úgy gondolod, ez nagyon szűk terület. Ha viszont kitartóan képviseled és megmutatod, akkor biztosan meg fognak találni azok, akiknek éppen ilyen segítségre van szükségük.

9. Semmitmondó a bemutatkozó oldalad

Mindenképpen készíts bemutatkozó oldalt! Statisztikák szerint a főoldalad után ezt nézik meg legtöbben, ha tudásodat értékesítő kisvállalkozó vagy.

Ugyan bemutatkozó oldal a neve, de a valóságban itt sem igazán jó, ha kizárólag rólad szól az oldal. Persze téged kell közelebb hoznia a leendő ügyfeleidhez, de éppen ez a lényeg: nem nekik kell közelebb jönniük hozzád, hanem neked hozzájuk.

Valószínűleg az olvasóidat nem érdekli egy csomó dolog az életeddel kapcsolatban. Sőt, meglepő módon a végzettségeidre, képesítéseidre és tanulmányaidra sem feltétlenül kíváncsiak. (Habár bizonyos iparágban ezek nagyon jó, vagy akár kötelező bizonyítékok a szaktudásodra.)

Ami a legtöbb olvasódat érdekli, az a történeted. Milyen nehézségekkel birkóztál meg? Honnan jössz? Hogyan lettél az, aki ma vagy? Az a cél, hogy azonosulni tudjanak veled, ezért a történetnek könnyen átélhetőnek kell lennie.

Ha leírjuk, hogy a saját weboldalunkat harmadszor tervezzük újra, mert folyamatosan tanulunk és tökéletesítjük a tudásunkat, de ez milyen jó, mert most már sok jó gyakorlatot a saját oldalunkon tudunk valós időben bemutatni az ügyfeleinknek – ez talán jó történet. Vagy hogy eközben milyen zsákutcákba kerültünk, és mik is voltak az okok, amik miatt harmadszor is nekifogtunk a dolognak, miközben akár hagyhattuk is volna, ahogy van. Valószínűleg ettől jobb weboldal fejlesztőnek látsz majd minket, mintha leírnánk, hogy szeretünk kötni-horgolni, függőágyban aludni az erdőben és szeretnénk eljutni az Azori-szigetekre.

10. Hosszú ideje félkész a weboldalad

Ha úgy készült el a honlapod, hogy a design volt meg előbb, nem a tartalom, akkor valószínűleg a kivitelezője értelmetlen szövegeket használt helykitöltésre. Aztán lehet, hogy a szöveg sosem lett befejezve és lecserélve…

Ilyen esetben az oldal kódja, felépítése, grafikai megjelenése kész, de a szövegek helyén sok helyen olvasható aztán a “Lorem ipsum” és társai. Utólag nagyon nehéz kigyomlálni, mert rengeteg helyen megjelenhet: menükben, leírásokban, szolgáltatások leírása helyén.

A legjobb gyakorlat, ha csak úgy publikálsz weboldalt és annak bármely aloldalát, ha végleges a szövege. Tartson inkább kicsit hosszabb ideig, mire látható, de utólag felhasználóként nehéz vele boldogulni. A kódban kell cserélni? A widgetek szövegeiben? Leírásban? Az oldalépítő blokkjaiban? Nehéz mindnek a nyomára akadni.

Aztán hetekig – hónapokig – évekig is elérhető maradhat, és a látogatóid úgy látják, ezt már sosem fejezed be. Ugye nem csodálkozol, ha bennük is felmerül, mi van, ha az együttműködésben sem vagy igényes a részletekre és a gyakorlati megvalósításra?

És a többi ok, ami még problémát okozhat

Rengeteg dolog előfordulhat még egy weboldalon, ami aláássa a bizalmat és hitelességet. Ezek között vannak ugyan, amik technikai tudást igényelnek (például http-n fut az oldalad https helyett, vagy nem elég gyors a betöltés), de sok olyan dolog van, ami honlap tulajdonosként a te felelősséged.

  • Nem reszponzív a design, miközben a legtöbben mobilról böngésznék az oldalad.
  • Kevés a közzétett tartalmad vagy ezek nagy része ránézésre elavult, már nem aktuális. Vagy egyszerűen nem értékadó.
  • A bejegyzéseid tele vannak helykitöltő tartalommal (például a szöveghez csak nagyon lazán kapcsolódó stock képek vagy idézetek).
  • A szakmai oldalad, aminek az a célja, hogy téged eladjon, tele van hirdetésekkel.
  • Nem működnek a hivatkozások.
  • Nagyon ritkán teszel közzé blogbejegyzéseket, és ez azonnal látható.
  • Üres aloldalak olvashatók fontos menüpontokra kattintva (“tartalom feltöltés alatt” vagy hasonló felirattal).

Ha velünk dolgozol, biztos lehetsz benne, hogy ezeket az akadályokat elkerüljük!

Másnak is megmutatnád? Oszd meg!

* * * * * * * *

Legyen még jobb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!