Hogyan találd ki, hogy milyen legyen a logód?

A logód a márkád talán legfontosabb és leglátványosabb eleme. Azonban nem csak díszítő funkciója van, hanem fontos feladatai: kommunikálja a vásárlók, ügyfelek felé, hogy ki is vagy. Mivel rengeteg helyen felbukkan, fontos, hogy jól legyen kitalálva és megtervezve. A kitaláláshoz nyújtunk most egy kis segítséget.
Miről olvashatsz?
Először is: kutass!
Vizsgáld meg a saját iparágadat, a közelebbi és távolabbi értelemben vett versenytársaidat, hogy ők milyen logót használnak. Próbáld meg eldönteni, hogy mi az, ami működhet és mi az, ami nem. Ebben a fázisban már valószínűleg arra is rá fogsz jönni, hogy mi az, ami tetszik.
Inspirálódj! Ehhez nézegetheted a különböző designer oldalakat, ahova tervezők töltik fel a munkájukat. Ilyen például a Dribbble és a Behance, de a Pinterest-en is nagyon jókat lehet találni (a keresőbe írd be: logo). Egyéb helyeken, akár az utcán vagy egy magazinban is szerezhetsz inspirációt. Tapasztalatból mondjuk, ha beleásod magad ebbe a világba, már mindenhol a formákat és a színeket fogod figyelni!
Döntsd el, hogy milyen típusú logót szeretnél
Ha túl vagy a kutatáson, biztosan észrevetted, hogy számtalan típusú és stílusú logó létezik. A logókat sokan sokféleképp csoportosítják, mi alapvetően négyfélét különböztetünk meg.
1. Csak betűkből álló logó
Ezekben a logókban nem szerepel ábra (esetleg csak egy kis díszítés). Alapvetően csak betűkből / szövegből állnak. Ez lehet a márka teljes neve, de lehet akár csak a kezdőbetűkből megalkotott logó is. Az ábra hiánya miatt a betűtípus kiválasztására kell nagy hangsúlyt fektetni, illetve egyediséget lehet elérni az egyes betűk módosításával is. Fontos, hogy olyan betűtípust válassz, ami jól olvasható.
Érdemes kiírni a teljes nevet, ha új vállalkozásról van szó, amit még nem ismernek a piacon. Ha te magad vagy a termék, szintén kiírhatod a teljes nevedet, de akár a monogramod is lehet a logó alapja. Kezdőbetűket akkor érdemes egyébként használni, ha a márka / vállalkozás neve túl hosszú, mert az emberek könnyebben megjegyzik a rövidebb márkanevet – lásd pl. NASA (National Aeronautics and Space Administration) vagy IBM (International Business Machines).

2. Szöveg és grafika kombinációja
Induló vállalkozások esetében talán ez a legszerencsésebb logótípus, hiszen van egy könnyen megjegyezhető képes része, illetve egy szöveges része, ami egyértelműen azonosítja a vállalkozást. A grafika lehet valamilyen szimbólum, ikon, piktogram, absztrakt ábra, rajzolt karakter, stb. Az emberek azonnal elkezdik a képhez társítani a nevet és így idővel el is hagyható a szöveges rész.

3. Csak grafika szöveg nélkül
Az ilyen típusú logók általában csak a legnagyobb márkák esetében működnek, amiket már ez alapján is mindenki felismer – pl. Nike, Apple. Ha mégis ilyen logót szeretnél, át kell gondolnod, hogy mi legyen a választott ábra: valami a vállalkozás nevéből kiindulva, vagy valami, ami a termékre utal, esetleg csak egy meghatározott érzést keltő ábra?

4. Embléma
Az embléma egy hagyományos megjelenésű, kidekorált kör, pajzs vagy másmilyen forma, leginkább egy pecséthez vagy jelvényhez hasonlít. Összetett ábra és részletesebb szöveg van benne – a márkanéven kívül például az alapítás éve vagy egy szlogen. Nagyon mutatós tud lenni, hátránya, hogy a felhasználhatósága korlátozott, ugyanis kis méretben nem kivehetők a részletei.

Válassz színeket
Érdemes a színeket is átgondoltan megválasztani, mivel minden egyes szín valamilyen érzést, érzelmet kelt az emberekben. Hogy pontosan milyet, ez kultúránként és történelmi korokként is különböző lehet. Ezt tartsd szem előtt és ne a te saját kedvenc színedből indulj ki. Érdemes megvizsgálni a versenytársakat is. Ők milyen színpalettát használnak?
Válassz betűtípust
A logóban használt betűtípust is ki kell választanod. A talpas (serif) betűtípusok hagyományosabbak, általában a tradícióval, eleganciával, luxussal kapcsoljuk össze őket. A talpatlan (sans serif) betűtípusok modernebbek, letisztultabbak. Sokféle írott, illetve díszes, egyedi betűtípus is létezik. Ha ilyet választasz, mindig tartsd szem előtt az olvashatóságot!
Záró jótanács
Ne ülj fel az aktuális logótrendekre, mert azok úgyis jönnek-mennek. Próbálj meg egy időtlen logóban gondolkodni, ami akár 50 év múlva is ugyanúgy megállja a helyét, mint most.
Ha minket kérsz meg a logód megtervezésére, egy kérdőív segítségével vezetünk végig a fent leírtakon. Nem kell mindent részletesen kitalálnod, elég ha tudjuk, merre induljunk az alkotás során.
* * * * * * * *
Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!