Ne dolgozz kókler weboldal készítővel!
A weboldalad minősége döntő lehet üzleti szempontból. Viszont nagyon sok ráfordítást igényel, ha csináltatsz egyet. Pénzt, időt, figyelmet. Évekre meghatározó lesz a minősége, kivitelezése, mert ettől függ, hogyan tudod bővíteni, fejleszteni. A választott webdesignereddel hónapokig-évekig együtt fogsz dolgozni. Válassz egyből jól, kerüld el a kellemetlen helyzeteket!
Biztosan te is ismersz rémtörténeteket honlapokról, és mi is sok ilyennel találkozunk. Bárkinek nagyon fájó, ha kétszer, vagy akár háromszor kell fizetnie egy weblapért, csak azért, mert valaki nem bírta elkészíteni azt, amit elvállalt. Nekünk meg nagyon frusztráló rendet rakni valaki után. És bizalmat építeni, bebizonyítani, hogy nem minden webdesigner felelőtlen és inkompetens.
Nem kell a világ legképzettebb webtervezőjét megtalálnod és vele együtt dolgozni. Nincs is olyan, aki mindenhez ért. Az a fontos, hogy ahhoz értsen nagyon jól, amiben te a segítségét kéred!
Érdemes a kiválasztásba időt és energiát fektetni. Évekig fogod használni az oldalt, hosszan fogsz együtt dolgozni azzal, akit választasz. Ezen múlhat a vállalkozásod működése. Később nagyon nehéz olyan webtervezőt találni, aki átveszi más munkáját, ha mégsem jól választottál. Szóval dönts már elsőre nagyon jól! De hogyan szúrd ki a kóklereket, akikkel szörnyű lenne a közös munka?
Miről olvashatsz?
Nézd meg a weboldalát! Tetszik vagy borzalmas?
Szánj rá időt, hogy a jelöltjeid weboldalát átböngészed. Nekik is ez az első számú hirdetési felületük, a cégérük. Egy jó vállalkozó a saját weboldalával is sokat foglalkozik, és erőfeszítéseket tesz a remek felhasználói élményért. Nézd át őket asztali gépen és mobilon is.
Ha nem tetszik, ahogy az oldala kinéz, ha böngészés közben homályosan megfogalmazott szövegeket olvasol, ha törött linkekbe botlasz vagy nem működő kódokat látsz, akkor neked miért és hogyan végezne minőségi munkát? Másnak hogyan készítene jó weboldalakat, ha magának nem csinálja meg?
Nem tetszik, borzalmas a weboldala? STOP!
Tanulmányozd a portfólióját! Jók az eredmények?
Nézd át a jelöltjeid eddigi munkáit. Ezek lehetnek képes bemutatók a weboldalukon vagy máshol a weben (pl. Dribble, Behance), de akár esettanulmányok is a blogjukban. Tetszik az összkép?
Tekints át annyi projektet, amennyit csak bírsz, és nézd meg, különböznek-e ezek egymástól vizuálisan, hangulatilag, felépítésben. Ha nagyon egy kaptafára készültek, és ránézésre úgy tűnik, csak a színviláguk és a képek cserélődnek, akkor kezdj gyanakodni, hogy az illető csak egyféle sablonnal tud dolgozni. Megfelel neked ez a sablon vagy egyedibbek az igényeid?
Portfólió egy kaptafára? STOP!
A portfólió valódi ügyfelek oldalait tartalmazza vagy gyakorló projekteket? Az utóbbiak is lehetnek meggyőzőek, habár ezeknél szinte csak a grafikai munkát tudod értékelni. Ha csak képeket, mockupokat találsz, az jól megmutathatja az adott tervező grafikai képességeit, de semmit nem mond a tervezett és megvalósított oldalak eredményeiről. Vedd figyelembe, hogy sok nagyon hatékonyan működő oldal nem kifejezetten feltűnő vizuálisan, mégis jól szolgálja az üzleti és felhasználói igényeket.
Ha esettanulmányokat találsz, azokból képet kaphatsz a designer munkamódszeréről is, sőt, lehetséges, hogy a létrehozott oldal eredményeiről is olvashatsz.
Nézd meg a bemutatott referenciákat „élőben” is, habár sosem tudhatod, mennyit változtatott a tulajdonos maga az átadás óta.
Bánj nagyon óvatosan a portfólióval egyáltalán nem rendelkező vállalkozókkal. Még a legkisebb, induló webdesignernek is kell, hogy legyen 2-3 olyan projektje, amit be tud mutatni. Nem érdemes hinni a kifogásnak, hogy egyetlen eddigi ügyfél sem járult hozzá az elkészített, egyébként fantasztikus munka szerepeltetéséhez.
Nincs portfólió? STOP!
Üzenj és vedd fel a kapcsolatot! Szimpatikus? Figyel rád?
Ha a weboldal alapján szimpatikus a vállalkozás és tetszik a protfólió, akkor küldj egy üzenetet vagy e-mailt, amelyben árajánlatot vagy konzultációt kérsz.
Itt sok minden eldőlhet! Ha valaki soha, vagy csak hetek múlva, esetleg neked nem szimpatikus hangnemben válaszol, akkor inkább keress valaki mást. Később mitől javulna az együttműködés, ha már az elején sem megy?
Nem gördülékeny a kommunikáció? STOP!
A konzultáció is döntő lehet abban, valakivel szeretnél-e együtt dolgozni vagy nem. Ha már ekkor rossz érzés fog el, vagy úgy érzed, nem figyel rád a másik fél, az kedvezőtlen jel a jövőre nézve. A designernek téged, a vállalkozásodat kell a projekt középpontjába helyeznie. Ha valaki csak a saját elképzeléseit próbálja rád erőltetni, akkor jobban jársz, ha mást keresel.
Nem te vagy a projekt fókuszában? STOP!
Hogyan kommunikál? Érthető és világos minden?
Értened kell mindent a projekttel kapcsolatban. Mi fog történni, mikor, miért és hogyan. Mi a te dolgod, milyen alapanyagokat vár tőled a tervező, és mikor milyen kérdésben kell döntést hoznod. Értened kell, mi miért fontos része a projektnek. El tud mondani mindent úgy, hogy megértsd? Átlátható és elfogadható számodra a folyamat? Lehet tőle kérdezni?
Nem fontos neki, hogy megérts minden részletet? STOP!
Izgatottnak látod a webdesignert, hogy a projekteden dolgozhat? Ha igen, akkor valószínűleg fontos neki a sikered és igyekszik a lehető legjobb munkát végezni.
Jegyzetel, amikor veled beszél? Nagyon jó jel, ha a megbeszélések után a jegyzeteket átküldi neked e-mailben, és megkér, hogy jelezz vissza, ha valamit esetleg félreértett.
A kommunikáció minősége az egész együttműködés során nagyon fontos a sikeres projekt szempontjából. A tervező átlátható és érthető információkat ad a haladásról? Rendszeresen megkeres, magától jelentkezik vagy úgy érzed, neked kell felügyelned a projektet? Tartja a megbeszélt ütemtervet? Ha valami nem a megbeszéltek szerint halad, bocsánatot kér-e, ad-e magyarázatot?
Állandóan eltűnik, kellemetlen a viselkedése? STOP!
Nagyon fontos, hogy az eddigiek nem azt jelentik, hogy a jó designer egyet fog érteni veled mindenben, és bármit megcsinál, amit kérsz. Onnan tudod, hogy igazán jól választasz, ha elmondja a saját véleményét és meglátásait, sőt, lehet, hogy lebeszél dolgokról. Ha mindent rád hagy, akkor valószínűleg nem igazán érdekli a sikered vagy szakmailag nem kompetens.
Kérj ajánlatot! Mennyire egyedi?
Ha árajánlatot kértél, vizsgáld meg, az mennyire lett rád szabva. Minden weboldal különböző, nagyon ritka az az eset, amikor csomagot vásárolsz (persze azért előfordulhat). Mennyire érzed úgy, hogy te és a vállalkozásod van a fókuszban? Figyelnek rád, a vállalkozásodra, az igényeidre, a célközönséged meghatározására?
Problémát jelezhet, ha hiányoznak a részletek. A legegyszerűbb weboldal is viszonylag bonyolult dolog. Ha azt sugallja a jelölted, hogy neked mint ügyfélnek nem kell részt venned a részletek kidolgozásában, mert ezt rábízhatod a „szakértőre”, annak nem lesz jó vége.
Nem veszi figyelembe az igényeidet? STOP!
Beszélj korábbi ügyfelekkel! Mit mondanak?
Kérd el nyugodtan néhány korábbi ügyfél elérhetőségét, és keresd meg őket. Főleg, ha bonyolult rendszert szeretnél, és sok pénzt adsz ki érte. Senkinek nem nagy fáradság pár percet mesélnie az élményeiről. Mit szerettek volna másképp csinálni? Újra dolgoznának-e a webdesignerrel? Az igazán jó webtervezőket lelkesen ajánlják a korábbi ügyfeleik és elismerően beszélnek róluk.
A korábbi ügyfelei nem választanák őt újra vagy nem beszélhetsz velük? STOP!
Nézd meg az árakat! Kirívóak?
Egy weboldal elkészítésének az ára nagyon széles határokon belül mozoghat, és nagyon nehéz a különböző ajánlatokat összevetni.
Az elképesztően olcsó árat kínáló vállalkozónak lehet, hogy nagyon alacsony az önbecsülése, vagy esetleg tanuló, aki még nem tudja megbecsülni a várható munka mennyiségét a rutin hiánya miatt. Vagy az is lehet, hogy éppen olyan minőségű weboldalt kapsz majd, amennyit fizetsz érte (nem minőségi, nem egyedi, nem hosszútávon fenntartható, problémás működésű). Mindenki olyan árat kér, amennyiért úgy gondolja, neki megéri dolgozni. Létezik egy minimum, ami alá egyszerűen nem lehet menni, ha minőségi munkát végez valaki.
Elképzelhető, hogy azért olyan olcsó az ajánlat, mert az oldal szigorúan követ egy sablont, alig lesz benne egyediség. Emiatt pont úgy fog kinézni, mint száz másik oldal, csak más színösszeállításban. Cserébe gyorsan készen lehet, tényleg olcsón.
Gyanúsan olcsón vállalja a projektet? STOP!
Ha az ajánlat összege nagyon magas, de a tartalma tetszik és a designer is szimpatikus, akkor kérdezz rá, pontosan milyen elemekből áll össze az ár (ha ez nincs részletesen feltüntetve). Takarhat sokkal több szolgáltatást, mint egy olcsó csomag (de persze ez nem feltétlenül van így).
Bármekkora is az ajánlat összege, az a lényeg, pontosan tudd, mit tartalmaz, miért fizetsz. Webdesign (megjelenés), kódolás, szövegírás, technikai beállítások, telepítés, vajon mind benne vannak az ajánlott árban? Sablonnal megoldott vagy egyedi kódolású oldalt kapsz? Teljes egészében a te üzleti céljaidra passzol majd a vizuális megjelenés, a felépítés, a technikai megoldások?
Érdemes konzultációt kérni és átbeszélni az ajánlatot, hogy minden egyes tétel szerepe világos legyen. Ha erre nem hajlandó a tervező, vagy az árat nem bontja részfeladatokra, az gyanakvásra adhat okot.
Legyen világos, hány oldalt vagy oldaltípust kapsz, milyen marketingeszközök kapcsolódnak a webhelyhez (például hírlevélküldő szolgáltatás), milyen SEO-hoz, GDPR-hoz, biztonsághoz kapcsolódó funkciók megvalósítását és beállítását tartalmazza az ár. Ezek benne vannak mind az árban vagy külön kell értük fizetni? Felhívja-e a figyelmed a webdesigner a „fizetős” kiegészítőkre, pluginekre, illetve egyéb, a weboldal kialakításához vagy fenntartásához kapcsolódó költségekre?
Nem teszi egyértelművé, mit tartalmaz egészen pontosan az ajánlat? STOP!
Az árajánlat tartalmazza-e, hogy mennyi előleget kell fizetned? A kisebb vállalkozások projektjeinél ez 40-50% szokott lenni, lényegesen nagyobb projekteknél alacsonyabb. Aki ennél sokkal több előleget kér (akár a teljes árat), ott legalábbis nagyon elővigyázatosan szövegezd a szerződést.
A teljes árat elkéri előlegként? STOP!
Tudod, hogy mit, hogyan és mennyi idő alatt építene?
Sok webdesigner nagyon erős prezentációban és ígéretekben. De sajnos a szép, elbűvölő bemutató még nem biztosíték a honlap hasonló színvonalú megvalósítására.
Elmondta a designer, hogy milyen rendszerben, milyen eszközökkel építi majd fel a weboldaladat? Persze ebben nyilván nem vagy szakértő, de azért rákérdezhetsz mindenre, amiről tudsz, amiről hallottál. Önfényező, másokat leszóló vagy korrekt összehasonlítást tartalmazó választ kapsz?
Megfelel neked a technikai felépítés? Megfelelnek a mellette szóló érvek? Világosak a választott technika előnyei és hátrányai? Bármilyen technológiát, technikát is használ, annak biztosan vannak korlátai. Őszinte azzal kapcsolatban, hogy mekkora ráfordítás megvalósítani az igényeidet? Legyen gyanús, ha homályosan, nem egyértelműen fogalmaz a megvalósítás részleteiről.
Nem mondta el pontosan, miért az adott technológiát választja, mik az előnyei és a hátrányai a projektedre nézve? STOP!
Mennyi idő alatt vállalja a megvalósítást? Összetett, több oldalból felépülő, minőségi weboldalt még akkor is több hét megtervezni és létrehozni, ha te vagy az egyedüli projektje, amivel éppen foglalkozik (és ez a helyzet ritkán áll fenn). Ha néhány napot ígér, az biztosan nem minőségi és/vagy egyedi munkát jelent majd.
Néhány napon belül elkészülő weboldalt ígér? STOP!
Minden problémára pluginekben keresi a megoldást? Ha csak sokasodnak a bővítmények, azt jelenti, nem tudja maga megoldani a problémákat, kéréseket, az egyedi felépítést. Minél több a plugin, annál biztosabb, hogy ezek összeakadnak és nehezen kinyomozható technikai problémák lépnek fel (amik megoldására később vagyonokat költhetsz).
Mindent pluginekkel old meg? STOP!
Figyelembe vesz keresőoptimalizálási szempontokat? A SEO nem merül ki a kulcsszóra írt blogcikkek írásában vagy a linkek gyűjtésében. Nagy szerepe van például a tartalom felépítésének, hierarchiájának, az apró beállításoknak is, amiket később sokkal nehezebb megváltoztatni.
Figyelembe vesz marketing szempontokat? Önmagában egy szép oldal nem sokat ér, még akkor sem, ha hibátlanul van felépítve és jól működik. Előre kell dönteni a látogatói utakról, az olvasók „tereléséről”, és nagyon fontos tudni, milyen egyéb marketingeszközökkel szeretnél majd később élni.
Nem vesz figyelembe keresőoptimalizálási és marketing szempontokat? STOP!
Ha összetett, bonyolult rendszert szeretnél, mindenképpen kérj referenciát, akinél a tiédhez a lehető legjobban hasonlító rendszert épített fel. Beszélj a tulajdonossal, kérd ki a véleményét a tervezővel közös munkával és a megvalósított rendszerrel kapcsolatban.
Mindenki elkezdi persze valahogy a tanulást és a munkát, és mindenkinek vannak első bonyolult, kockázatos projektjei. Előfordulhat, hogy valakinek egy bizonyos rendszer építésében te vagy a tanuló projektje (ilyet mi is meg szoktunk hirdetni). Ennek a kockázatát azonban vállald közösen a webtervezővel (például nagyon nyomott árú megvalósítás), és legyen számodra világos, hogy nem 100%, hogy mindent úgy sikerül megoldani, ahogy te szeretnéd.
Nem tud bemutatni a tiédhez hasonló, már befejezett, működő projektet, aminek a tulajdonosával beszélhetsz? STOP!
Hogyan kezdődik a közös munka?
A kommunikációnál már volt róla szó, mennyire fontos, hogy a webdesigner megismerjen téged, a vállalkozásod szolgáltatásaid, célközönséged. Ennek megfelelően sokat kérdez? Van valami rendszer a feltett kérdésekben? (Esetleg van kidolgozott kérdéssora?)
Ha nincsenek kérdések, az nagyon rossz jel. Szinte biztos, hogy nem olyasmit fogsz kapni, mint amit elképzelsz (hacsak nem lát egyenesen a fejedbe). Hogyan lesz rád szabva az oldal, ha nem tud rólad szinte semmit?
Azt mondja, nem kell foglalkoznod a weboldal részleteivel, hagyd csak rá? Nem kérdez? STOP!
Egyértelmű-e számodra, hogy pontosan milyen együttműködést vár tőled a munka folyamán? Például a szövegírás sokaknál nem a webdesign része, és ilyenkor neked kell a szövegeket prezentálni. Ehhez mennyi segítséget kapsz? Vagy a projekt tartalmazza a szövegírást is? (Ez már nagy árkülönbséget is eredményezhet, de nagyon jó befektetés lehet a részedről!)
Figyelembe veszi az üzleti szempontjaidat?
A weboldaladnak nagy valószínűséggel az lesz a célja, hogy megvalósítson valamilyen üzleti célt, nem elegendő az, hogy szép. Például értékesítsen, feliratkozókat gyűjtsön, érdeklődőket generáljon. Ha a tervező nem tisztázza veled az oldal üzleti célját, és nem ez jelenti az elsődleges szempontot számára tervezéskor, hanem a kinézet, akkor az oldalad haszontalan lesz.
Nem egy vizuálisan tetsző dolgot kell létrehoznia. A vonzó design persze nagyon fontos, de sosem mehet a funkcionalitás vagy a használhatóság rovására.
Amellett érvel, hogy valami jobban néz ki egy módon, miközben nem funkcionális, vagy egyenesen zavarja a felhasználókat? STOP!
Megfelel neked a szerződés?
Olvasd végig nagyon figyelmesen a szerződést. Bizonyosodj meg róla, hogy van-e visszatérítési lehetőség, és milyen esetekre terjed ki. Az is fontos, milyen feltételekkel tudod a szerződést felbontani, ha úgy érzed, nem megy a közös munka.
Nem hajlandó módosítani a szerződést úgy, hogy az szabályozza a visszatérítési lehetőségeket, szerződésbontást? STOP!
Kapsz-e oktatást a használatról, fenntartásról?
Valószínűleg nem fogod tudni használni, bővíteni és karbantartani az oldalt, hacsak nem vagy te is webdesigner (de akkor nem más csinálná meg az oldalad). A designer felkészít ezekre a feladatokra? Ha igen, hogyan? Videós oktatást tart? Kézikönyvet állít össze?
Mennyire veszi figyelembe a technikai képességeidet? Megbizonyosodik róla, hogy mindennel megbirkózol majd? Megkapod-e az információkat, hogyan tudsz adatokat módosítani, új tartalmakat felvinni az oldalra?
Milyen módon készít fel, hogy minél sikeresebb legyen az oldalad? A technikai információk (pl. képek méretének csökkentése) és a tartalmi optimalizálás (a legjobb SEO eredmények érdekében tervezhető tartalomgyártás) mind ide tartozhat.
Nyilvánvaló, hogy túlzás lenne bárkitől is egy komplett WordPress felhasználói tanfolyamot várni, de a legfontosabb kezelési, karbantartási részletekre fel kell hogy hívja a figyelmed.
Nem kapsz instrukciókat a weboldal sikeres használatához? STOP!
Mire számíthatsz átadás után?
A jó webdesigner nem hagy magadra a projekt átadása után.
Egyrészt vállal garanciát a munkájára, amit még bizonyos ideig érvényesíthetsz.
Másrészt lehetőséget ad támogatás igénybevételére. Jó, ha ennek a támogatásnak rugalmas a tartalma, hogy pontosan olyan segítséget kapj, amire éppen szükséged van. Lehet, hogy a szükséges frissítéseket magad is meg tudod csinálni, a blogcikkeket fel tudod tölteni, viszont kérhetsz további oktatást, kisebb design vagy tartalmi változtatásokat.
Nem vállal támogatást a projekt átadása után? STOP!
Elképesztőnek tűnik, de néhány tervező nem akar adminisztrátori jogosultságot adni az oldal tulajdonosának, szóval jó, ha erre konkrétan rákérdezel. Ennek lehet az az oka, hogy nem akarja, hogy teljes kontrollt tudj gyakorolni a beállítások felett és rá legyél utalva, de az is, hogy annyira ragaszkodik a saját ötleteihez, munkájához, hogy nem akarja megadni a lehetőséget, hogy bármin változtathass.
Nem ad adminisztrátori jogosultságot? STOP!
Biztosan tisztában vagy vele, hogy a karbantartás nem mellőzhető. A frissítések gondoskodnak az oldal biztonságáról. A jelenlegi szolgáltatásaid elavulhatnak, módosulhatnak. Új termékeket dolgozhatsz ki, amikre kampányokat indítasz. Sok olyan feladat lehet, amikor a webtervező munkájára lesz szükséged. Elmondja, hogy ebben a helyzetben miben számíthatsz rá, és mik azok a feladatok, amiket esetleg nem vállal el és neked kell megoldanod?
Szóval hogyan találd meg a neked legjobb webdesignert?
Mielőtt belekezdesz a weboldalad elkészítésébe, vizsgáld meg alaposan a webdesignereket. Ne higgy kizárólag a képnek, amit mutatnak magukról. Kérdezz, kérdezz, kérdezz. Győződj meg róla amennyire csak tudsz, hogy jó kezekben lesz a projekted.
Nem hozzáértőként persze mindig van a döntésben kockázat. Nincs iparági szervezet, ami szabályozná a szolgáltatásokat (amik egyébként nagyon sokrétűek), és nincs hivatalos képesítés, ami a kompetencia mérésére szolgálna (nehéz is lenne az elképesztő sebességű technológiai változás mellett).
Van azért néhány szempont, amiről szinte biztosan tudhatod, hogy a megfelelő emberrel beszélgetsz:
- Intelligens kérdéseket tesz fel, és nem a webhelyről, hanem a vállalkozásodról kérdez.
- Rugalmas.
- Elgondolkoztat olyan lényeges dolgokon, amikre addig nem gondoltál, inspirál.
- Jó ötletekkel áll elő, amik annál is jobbá teszik az oldalt, mint amit el tudtál addig képzelni.
Ha weboldalt vagy online oktatási rendszert szeretnél, velünk biztosra mehetsz, és reméljük, már az első konzultáción meggyőzhetünk róla, jó kezekbe került a projekted!
* * * * * * * *
Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!