15 tévhit weboldalkészítéssel kapcsolatban
Egy weboldal megtervezése és felépítése nem a legegyszerűbb feladat. Sokféle cikket és véleményt lehet erről olvasni, így nem meglepő, hogy rengeteg tévhit is él az emberekben ezzel kapcsolatban. Mi is találkoztunk már néhánnyal, így itt az ideje, hogy lerántsuk a leplet a nagy részükről!
Miről olvashatsz?
1. tévhit: A weboldalad automatikusan vonzza a látogatókat
Sokan azt gondolják, hogy ha kész a vadiúj weboldaluk, utána hátradőlhetnek és a látogatók futószalagon érkeznek majd. Sajnos ez nem így van. Sok időt és energiát kell beletenned, hogy az oldaladra csábítsd a potenciális ügyfeleket. A forgalom generálásához rendszeresen friss tartalmakat kell közzétenned, figyelembe véve a keresőoptimalizálási szempontokat is. Szükség van vendégposztokra, keresztbe-kasul linkelésekre, fizetett hirdetésekre, és még lehetne sorolni. Ki kell tapasztalnod, hogy neked melyik stratégia működik a legjobban.
Időbe telik tehát, míg következetes stratégiával felépíted a weboldalad közönségét.
2. tévhit: Egyik napról a másikra a Google keresési eredményeinek első oldalára kerülsz
Az előző pont alapján talán már sejted, hogy a Google keresési eredményei között megjelenni, ráadásul az első oldalra kerülni csak hosszú és kitartó munkával lehet. Ehhez azonosítanod kell a területedhez tartozó kulcsszavakat és már a kezdetektől fogva ezeket szem előtt tartva kell felépítened a weboldaladat. Értékadó, hasznos tartalmakat kell közzétenned, megalapozva ezzel a weboldal tekintélyét.
Sokkal nehezebb utólag javítani a keresőoptimalizálási szempontokon, mint már a kezdetektől fogva jól csinálni.
3. tévhit: Ha kész az új weboldalad, nem kell vele foglalkozni többet
Mint minden gépezet esetében, a weboldal optimális működéséhez is szükség van rutinszerű karbantartásokra és frissítésekre. Ez magában foglalja a domain regisztráció és a tárhely bérlés megújítását, a különböző frissítések elvégzését, a webhely védelméről való gondoskodást és az esetlegesen fellépő hibák javítását.
Érdemes havonta átfutni a weboldaladat. Még minden információ aktuális rajta? Működnek a különböző funkciók? Évente egyszer érdemes egy nagyobb átvizsgálást is tartani, amikor tüzetesen átnézel rajta mindent, pl. kipróbálod az összes linket. Minden oldal létezik még, ahová elirányítottad a látogatóidat?
A weboldalak tulajdonképpen termékek, melyeket embereknek szánnak. Az emberek pedig folyamatosan változnak, így a termékeknek is folyamatosan változniuk kell. Biztos, hogy ma már nem ugyanazokat a weboldalakat látod, mint 5-10 évvel ezelőtt. Néhány évente kritikus szemmel vizsgáld meg, hogy nincs-e szükség egy teljes redesign-ra.
4. tévhit: Csak az online vállalkozásoknak van szükségük weboldalra
Nincs szükséged weboldalra, mert nem árulsz online semmit? Szájhagyomány útján érkeznek az új vásárlók és ügyfelek? A valóságban az emberek nagy része az interneten keresi a vállalkozásokat. Tehát lehet, hogy egy darabig meg tudod úszni weboldal nélkül, de ha a versenytársaidnak van, akkor előbb-utóbb hátrányba fogsz kerülni.
A weboldal nem csak abban segít, hogy új ügyfeleket vonzz be, hanem segíti a kapcsolatépítést is. Minél több hasznos, segítő tartalmat és információt teszel közzé, annál nagyobb bizalmat szerzel és annál hitelesebbnek fognak gondolni a látogatóid. Az emberek nagy része a weboldal kialakítása alapján ítéli meg a vállalkozás megbízhatóságát, ezért nagyon fontos, hogy ezen a felületen is értéket teremts.
5. tévhit: Ha aktív vagy a közösségi médiában, nincs szükséged weboldalra
Egy kezdő vállalkozás legelőször valószínűleg a Facebook-on jelenik meg egy üzleti fiókkal. Sokszor itt ki is merül az online megjelenés, hiszen itt is ugyanúgy közzé lehet tenni az aktuális információkat, és a célközönséget talán még könnyebb is elérni, mint egy weboldallal.
Nem szabad azonban teljes mértékben csak ezekre támaszkodni, hiszen a fiókjaid valójában nem a tieid, akár egyik napról a másikra meg is szüntetheti őket a szolgáltató. Ráadásul nehéz kitűnni a tömegből, hiszen a megjelenés testre szabása nagyon korlátozott. Ezzel szemben a weboldalad csak a tiéd, saját magad alakíthatod ki a megjelenését és a tartalmát. Ráadásul egy weboldal léte azt sugallja, hogy a vállalkozás hosszú távra tervez, az igényes megjelenés és minőségi tartalom pedig hitelességet sugall.
A közösségi média profiljaidra tehát tekints inkább úgy, mint a weboldaladat támogató eszközökre, amik szállítják a látogatókat hozzá.
6. tévhit: A weboldalad kinézete fontosabb, mint a funkciók és a működés
Egyértelmű, hogy a weboldaladnak jól kell kinéznie, de ne koncentrálj kizárólag a vonzó vizuális megjelenésre. A dizájnnak a tartalmat kell támogatnia és nem fordítva. A jól megtervezett weboldal lényege, hogy megfelel a látogatók igényeinek és megfelelő felhasználói élményt nyújt. Ehhez többek között az kell, hogy minőségi tartalmat nyújts, amiben könnyű navigálni és könnyű végigvinni az interakciókat.
A dizájn tehát többről szól, mint arról, hogy a weboldalad remekül néz ki. Arról is szól, hogy hogyan mozog rajta a látogató, könnyen megtalálja-e, amit keresett, és amit megtalált, az releváns volt-e számára. A ragyogó dizájn nem tudja ellensúlyozni a minőségi tartalom hiányát.
7. tévhit: Minél több funkció van a weboldaladon, annál jobb
Tévhit, hogy a sok funkció jobbá teszi a weboldaladat. A látogatók azt szeretik, ha minden egyszerű, világos és nem nehezíti meg semmi felesleges a böngészésüket. A túl sok funkció túl sok választási lehetőséget jelent, ami egyrészt megnehezíti a fogyasztók számára a döntést, másrészt elvonja a figyelmüket a weboldal fő céljától.
Ugyanez igaz az animációkra, a maguktól elinduló videókra és hangokra is. Izgalmas egy olyan oldalt tervezni, ami csillog-villog és színes-szagos. A végfelhasználó számára azonban ezek közül sok haszontalan lehet és csak a valódi mondanivaló útjába áll. Ezzel együtt az ilyen weboldalak több kódot és finomhangolást igényelnek, ami miatt lassabb lesz a betöltődés. Ez pedig a weboldal idő előtti elhagyását eredményezheti.
Koncentrálj tehát a lényegre és hagyd el azokat a funkciókat, amik nem jelentenek hozzáadott értéket!
8. tévhit: A mobilbarát dizájn felesleges
Volt idő, amikor a mobilbarát megjelenésre valóban nem volt szükség, de ez az idő már elmúlt! Az emberek nagyobb része ma már a telefonját használja a neten való szörfözésre, ezért kiemelten fontos, hogy a weboldalad reszponzív legyen, azaz rugalmasan alkalmazkodjon ahhoz, hogy milyen méretű kijelzőn tekintik meg.
Ha mobilon is ugyanolyan formában jelenik meg, mint asztali gépen, az azt jelenti, hogy bele kell nagyítani és vízszintesen is sokat kell görgetni a tartalom megértéséhez. A legtöbben ilyenkor nem bajlódnak tovább a weboldallal, hanem egyszerűen becsukják azt. Ha tehát nem reszponzív a weboldalad, számtalan potenciális ügyféltől elesel.
9. tévhit: Stockfotók is jók lesznek a weboldaladra
A képek hatalmas szerepet játszanak a weboldalak megjelenésében. Egyrészt érzéseket keltenek vagy illusztrálják a szövegben elmondottakat, másrészt megtörik, szellősebbé teszik a szöveget.
Könnyű megoldásnak tűnik stockfotókat használni, hiszen széles választék áll rendelkezésre belőlük a neten és akár ingyenesen is minőségi fényképekhez lehet jutni. Az ilyen fotókkal azonban nem tudsz egyediséget elérni, nem tudod megmutatni azokat a jellemzőket, melyek kiemelik a márkádat a versenytársak közül. Ráadásul könnyen előfordulhat, hogy ugyanazt a képet már máshol is látták a látogatóid.
Tehát ha teheted, használj saját fényképeket. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezeknek a képeknek nagyon jó minőségűnek kell lenniük. Érdemes akár egy hivatásos fotóst megbízni az elkészítésükkel. Lehet, hogy a dizájn egyébként remek, de a homályos, pixeles, rosszul beállított képek tönkreteszik az egész weboldal megjelenését. Ha vannak saját fotóid, de azok nem megfelelő minőségűek, abban az esetben használj nyugodtan stockfotókat.
10. tévhit: A szivárvány összes színére szükséged van, hogy a weboldalad jól nézzen ki
Te is azt gondoltad, hogy a weboldalad kreatívabb és vonzóbb lesz, ha rengeteg szín feltűnik rajta? A valóság az, hogy a sokféle színtől kusza, rendetlen összhatású lesz, azaz épp az ellenkező hatást váltja ki.
Természetesen a színek fontosak, hiszen meghatározzák a weboldal hangulatát, segítségükkel akár be is azonosítható, hogy milyen jellegű a vállalkozás. Ehhez azonban nincs szükséged sok színre, elég összesen 2-3 féle. Válassz egy fő színt, még jobb, ha ez a szín a logódban is megjelenik. Ehhez a színhez válassz további egy vagy kettő kiegészítő színt. Egy ekkora palettával már bőven felépíthető egy remek weboldal.
11. tévhit: Sok szöveg kell a weboldaladra
Amikor a tartalomról van szó, sokan azt gondolják, hogy sok szövegre van szükség. Ez bizonyos típusú weboldalak esetében még igaz is lehet, de a legtöbb vállalkozás esetében ez nem így van. A lényeget általában már néhány rövid bekezdésben át lehet adni. Az emberek ráadásul így sem olvasnak el mindent egy weboldalon, inkább csak beszkennelik a címeket és ha az alapján érdekli őket a téma, akkor beleolvasnak.
A hosszú, egybefüggő szövegek látványa ráadásul inkább riasztó hatással van a látogatókra és inkább bele sem kezdenek az olvasásba. A weboldal nem egy könyv. Törekedj rá, hogy a mondanivalódat röviden, tömören add át!
12. tévhit: A weboldaladnak a saját ízlésedet kell tükröznie
Természetes, hogy olyan weboldalt szeretnél, ami neked is tetszik. De ha jobban belegondolsz, nem neked készül, hanem a célközönségednek. Nekik kell, hogy tetsszen, hiszen őket szeretnéd valamilyen interakcióra bírni.
A személyes preferenciák helyett tehát a vállalkozás célját tartsd szem előtt. Egy olyan weboldalra van szükséged, ami azokra épül, akiket meg akarsz szólítani. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a saját stílusodat háttérbe kell szorítani, sőt, a megjelenésnek igazodnia is kell ahhoz, de mindezt letisztultan.
13. tévhit: Csak a főoldal számít igazán
Nem kérdés, hogy a főoldal a leglátogatottabb oldala egy weboldalnak, de a többi oldal is ugyanolyan fontos. Amikor rákeres valaki egy kulcsszóra, valószínűleg nem a kezdőlapodat fogja kiadni a kereső, hanem például egy szolgáltatási oldaladat vagy egy blogcikkedet. Ha ez elnyeri a látogató tetszését és bizalmát, akkor nagyobb valószínűséggel fog továbbnavigálni egyéb oldalaidra is.
Minden oldalra igaz tehát, hogy minőségi, értékadó és releváns tartalom legyen rajta, ráadásul könnyen olvasható formában!
14. tévhit: Olcsón is lehet jó weboldalt készíteni
Manapság már gyorsan és olcsón létre lehet hozni egy weboldalt, hiszen számtalan ingyenes sablon rendelkezésre áll. Lehet, hogy bizonyos vállalkozások esetében ez elég is. Egy ilyen gyári sablon azonban óhatatlanul is korlátozza a lehetőségeidet, hiszen nem tudod teljesen testre szabni, nem tudsz egyedi elemeket beépíteni. Ráadásul a sablonban rendelkezésre álló, de esetleg kihasználatlan funkciók kódja feleslegesen lassítja és bonyolítja az oldalt.
Ezzel szemben egy egyedi sablon, melyet kifejezetten a te vállalkozásod számára fejlesztettek ki, sokkal nagyobb szabadságot és rugalmasságot jelent. Ha olyan weboldalt szeretnél, ami nem csak jól néz ki, de nagyszerűen működik és felhasználóbarát is, érdemes megbíznod egy olyan webdesigner-t, aki megérti a vállalkozásod lényegét és a márkádnak megfelelő weboldalt hozza létre.
Egy egyedi weboldal tervezésének és felépítésének költsége projektenként eltérő lehet, de itt is igaz az, ami más piaci területeken: azt kapod, amiért fizetsz. Ha nagyobb összeget tudsz rászánni, az egyedibb megjelenést, gördülékenyebb működést, személyre szabott megoldásokat jelent. Egy ilyen weboldal elkészíttetése tehát nem olcsó mulatság, hosszú távon viszont megtérül. Érdemes tehát befektetésként tekinteni rá.
15. tévhit: Egy átlagember számára túl nehéz egy weboldal működtetése
A hiedelemmel ellentétben nem kell informatikusnak lenned ahhoz, hogy kezelni tudd a weboldaladat. Ha lelkiismeretes fejlesztővel készíttetted el, ő minden olyat el fog mondani és meg fog mutatni, ami ahhoz kell, hogy saját magad is elboldogulj.
Mi WordPress alapú weboldalakat készítünk, ami magyar nyelvű adminisztrációs felülettel rendelkezik és egy kis gyakorlással könnyen elsajátítható a kezelése. A weboldal átadásakor online oktatást tartunk, így később egyedül is fel tudsz tölteni például blogcikkeket, kezelni tudod a galériádat, vagy egyéb kisebb módosításokat tudsz végrehajtani. Ha azonban nincs erre kapacitásod, arra is van mód, hogy havidíjas szolgáltatás keretében elvégezzük ezeket helyetted.
* * * * * * * *
Legyen még szuperebb a weboldalad! Hasonló bejegyzéseket a Blogban találsz!